فونیکسریمکسبهتام

معضل ترافیک بجنورد با اجرای راهکارهای مختلف قابل رفع است

عصر خودرو- شهرستان بجنورد به سبب بافت قدیمی خیابان ها و نداشتن زیرساخت های ترافیکی با معضل اساسی ترافیک مواجه است.

معضل ترافیک بجنورد با اجرای راهکارهای مختلف قابل رفع است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، وسیله نقلیه در عصر حاضر علاوه بر سفر کردن، ابزاری برای سرعت بخشی به امور روزمره زندگی افراد در شهرها شده و استفاده از این وسیله علاوه بر ایجاد اشتغال مشکلات عدیده ای را در شهرها از جمله بجنورد به وجود آورده است؛ مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا، مشکلات روانی، افزایش هزینه ها و ... سبب شده تا کارشناسان امر در جهت رفع معضل ترافیک و بهبود شرایط فیزیکی راهکارهای مناسبی برای تغییر زیرساخت ها ارائه دهند.

    بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی، در یک دهه اخیر به سبب گنجایش کم خیابان ها و افزایش روافزون تعداد خودروها با مشکل جدی ترافیک روبرو است از طرفی نبود پارکینگ طبقاتی و افزایش قیمت ملک در این شهرستان مزید بر علت شده تا گسترش خیابان های مرکزی این شهر به چالش برخورد کند.

    در سال های اخیر اجرای طرح های مقطعی همچون یک طرفه کردن خیابان ها، بازگشایی برخی خیابان ها، نصب چراغ های راهنما در نقاط پرترافیک و حتی اجرای طرح پارکبان آنطور که باید نتوانسته تاکنون مشکل ترافیک بجنورد را رفع کند و تمامی این اقدامات از سوی شهرداری و دیگر دستگاه های متولی همانند مُسکن عمل کرده است.

    تدوین برنامه ای اساسی و بلند مدت با هدف ایجاد ظرفیتی هم طراز با حجم خودروها و دیگر وسایل نقلیه در سطح شهرستان بجنورد الزام است چرا که روزانه بر تعداد این ابزار ضروری افزوده می شود.

    علیرضا باغچقی، عضو شورای اسلامی شهر بجنورد درباره علت ترافیک مرکز استان خراسان شمالی و راهکارهای برون رفت از این معضل شهری موارد مختلف را بیان کرده است.

    معنای لغوی ترافیک شهری چیست؟

    ترافیک یعنی تردد انسان و وسایل نقلیه از معابر پیش بینی شده و تونل شهری است، اما آنچه که بیشتر به صورت عرفی در ذهن ها جای گرفته، افزایش تعداد وسایل حمل و نقل و از طرفی کاهش سرعت است.

    همچنین ترافیک بعضا حمل و نقل را به صورت سکون در می آورد که به نوعی تردد وسایل حمل و نقل با مشکل مواجه می نماید را ترافیک می گویند که در واقع این چگالی اشباع شده ترافیک است.

    اوج ترافیک شهرستان بجنورد در چه ساعت هایی و به چه علتی است؟

    ترافیک در شهر بجنورد به عنوان مرکز استان همچون دیگر شهرها ساعت پیک مشخصی دارد که دائمی و مستمر نیست و این پیک ها دلایلی خاص دارد که ترافیک این شهر را ایجاد کرده است.

    شهروندان بجنوردی روزانه از ساعت 11 صبح تا 13 و 30 دقیقه ظهر، با معضل ترافیک در خیابان ها روبرو هستند.

    تمرکز بخش زیادی از مجتمع ها و واحدهای تجاری اصلی در محدوده شهری و همچنین قرار داشتن مراکز خدماتی به ویژه بخش پزشکی در مرکز اصلی شهر ، مشکل ترافیک را دو چندان کرده است. همچنین عدم دسترسی شهروندان ساکن در شرق و غرب برای جابه جایی به نقطه مقابل برای دسترسی به مدارس و سایر خدمات مورد نیاز یکی از دلایل ترافیک در ساعات پیک است که این موضوع ناشی از عدم دسترسی به خیابان های جایگزین است.

    ترافیک چه مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد؟

    علاوه بر اینکه ترافیک وقت زیادی از عمر شهروند را اتلاف می کند، هزینه های سوخت را نیز افزایش می دهد، همچنین آلودگی هوا به سبب دود حاصل از وسایل نقلیه سلامت عمومی شهر را نیز مورد تهدید قرار می دهد.

    چه راهکارهایی برای رفع معضل ترافیک شهر بجنورد وجود دارد؟

    به نظر بنده باید برای رفع معضل ترافیک شهر بجنورد سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طرح ریزی کنیم. البته در برنامه کوتاه مدت تمامی راهکارهای رفع مشکلات ترافیک شهری به صورت مُسکن تزریق می شود اما برای رفع کامل ترافیک شهری در برنامه بلند مدت باید مشکلات به صورت ریشه ای از بین برده شود.

    استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی قطعا در کاهش حجم ترافیک تاثیر بسزایی دارد، البته ابتدا باید ناوگان های حمل نقل عمومی همچون تاکسی ها و اتوبوس های شهری را توسعه داد و در کنار افزایش کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی در شهرستان بجنورد، آموزش و فرهنگ سازی شهروندان به منظور استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد.

    همچنین توسعه و احداث پارکینگ های عمومی و طبقاتی از دیگر موارد کاهش ترافیک است. باتوجه به اینکه شهروندان و مالکان واحدهای تجاری برای احداث پارکینگ در بجنورد عوارض پرداخت می کنند ضرورت دارد به طور جدی برای احداث پارکینگ طبقاتی اقدام شود چرا که بخشی از خیابان های این شهر به علت پارک خودرو ها اشغال شده اند.

    تعریض خیابان ها از دیگر برنامه هایی است که اگر اجرایی شود قطعا درصدی زیادی از ترافیک بجنورد کاهش پیدا می کند اما باتوجه به قیمت بسیار بالای واحدهای تجاری این اقدام بسیار دشوار است البته به صورت جزئی با پوشاندن جوی های آب در جهت اضافه شدن عرض معابر و تردد خودروها میسر بوده  اما حداقل است.

    اجرای طرح جامع ترافیک با یک طرفه کردن خیابان ها از دیگر راهکارهای رفع معضل ترافیک است که ضرورت دارد بازگشایی خیابان های جایگزین مدنظر باشد. همچنین بازگشایی خیابان ها براساس طرح تفصیلی در رینگ های غیر مرکزی سبب کاهش ترافیک خواهد شد به طوری که خیابان های تعریف شده در رینگ 2 و3  که با بن بست مواجه هستند با بازگشایی می تواند علاوه بر تسریع در دسترس ها سبب توسعه واحدهای تجاری و خدماتی نیز شود که بخش زیادی از نیازهای مردم را به آن مسیرها سوق می دهد تا کمتر به مرکز شهر نیاز پیدا کنند. نکته مهم در اجرای این طرح، توزیع عادلانه ثروت اقتصادی است.

    همچنین خروج بخش های خدماتی از محدوده مرکز شهر به ویژه بخش خدمات بهداشتی و پزشکی را باید به رینگ های بعدی منتقل کرد تا بتوان خدمات را به بهترین شکل در سطح شهر توزیع کرد.

    راهکار خروج بخش های خدماتی چگونه است؟

    برای خروج بخش های خدماتی از محدوده مرکز شهر باید مشوق هایی را در تخفیفات عوارض چه در حوزه پیشه و چه در بحث احداث مجتمع های بهداشتی، پزشکی و خدمات اعمال کرد.

    با ارائه مشوق و در نتیجه انتقال مراکز خدماتی بخش زیادی از ترافیک شهر بجنورد روان و کاهش می یابد و همچنین تردد خودرو در مرکز شهر و سایر مناطق از ترافیک روان برخوردار خواهد شد.

    طرح پارکبان چه میزان در کاهش ترافیک تاثیر گذار است؟

    اجرای طرح پارکبان صرفا راهکار اساسی کاهش ترافیک نیست چرا که بدون توجه به زیر ساخت های لازم همچون احداث پارکینگ اجرای طرح پارکبان میسر نخواهد بود، بنابراین ابتدا پارکینگ احداث و سپس برای آزاد کرن بخشی از خیابان ها می توان طرح پارکبان را اجرا کرد.

    اگر این راهکارها به درستی اجرا شود قطعا شاهد یکی از شهرهایی خواهیم بود که معنای ترافیک روان در آن رعایت شده و در نتیجه کاهش نیازهای مردم دیده شد و نیز ثروت به طور عادلانه توزیع می شود و اگر تا چند سال آینده طرح های مذکور اجرایی نشود ترافیک تشدید خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو