فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو:

بازگشت خودروساز‌های خارجی به زودی امکان پذیر نخواهد بود

نباید دچار خودتحریمی شویم

عصر خودرو- عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه نباید خودمان دچار خودتحریمی شویم،گفت: اگر شرکت‌های خودروساز خارجی از کشور بروند به زودی بازگشتی نخواهند داشت.

بازگشت خودروساز‌های خارجی به زودی امکان پذیر نخواهد بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، علی عزیزی اظهار کرد: تقریبا در نیم قرن گذشته صنعت خودرو کشور شرایط همانند انقلاب، جنگ، باز شدن مقطعی واردات و بسته شدن یک دهه‌ای واردات را پشت سر گذاشته که یک ساختار کلی بر بازار خودروی کشور متصور شده و اکنون نتیجه آن چیزی است که در صنعت خودروی کشور تولید می‌شود.

    عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در حوزه واردات خودرو چند اتفاق رخ داده است، افزود: نخست جنبه درآمدی است که به واسطه تعرفه گمرکی برای دولت خلق شده است دوم، ارتقا سطح نگاه مردم به خودرو و خدمات پس از فروش خودرو از اتفاقات واردات خودرو است.

    وی گفت: اما، بزرگترین دستاورددر این حوزه، ورود بنگاه‌های خصوصی به حوزه تولید خودرو است، همه دنیا معترف هستند که بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی می‌تواند کار‌ها را پیش ببرد.

    عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از واردکنندگان خودرو به سمت تولید رفتند که اتفاق خوبی است و نباید از نگاه کلان بخش اقتصاد دور بماند ادامه داد: این موضوع می‌تواند تحول بزرگی را در توسعه صنعت و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و اگر عملکرد به گونه‌ای باشد که این مجموعه از این حرکت ناامید شود باید تا چندین سال با نگاه باز اقتصاد خداحافظی کنیم.

    عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه پرداختن واردکنندگان به بخش تولید را باید با یک نگاه درست و منطقی دید، خاطرنشان کرد: حتی برخی از واردکنندگان در حوزه رنگ در حال سرمایه گذاری مشترک هستند که اتفاق مبارکی است و باید از آن حمایت کرد، در درازمدت می‌توانیم در بازار‌های مختلف شاهد حرکات خوبی باشیم.

    وی با اشاره به اینکه زمانی برای ممنوعیت واردات خودرو اعلام نشده و این شفافیت وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به تلاطم ارزی که به وجود آمد دولت سعی کرد به فوریت این تصمیم را بگیرد اما، باید بعد از ساماندهی که به بازار ارز داد، می‌تواند با یک سازو کار منطقی واردات را آزاد کند حتی با سهمیه بندی، کشته شدن این فضا به نفع کشور نیست.

    عزیزی با اشاره به قرارداد‌هایی که با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک خود منعقد شده است و اثرگذاری ممنوعیت بر این قراردها، گفت: ارتباط تجاری یک شبه اتفاق نمی‌افتد، اما یک شبه خراب می‌شود و اگر شرکت‌های خودروساز خارجی از کشور بروند به زودی بازگشتی نخواهند داشت، به دلیل اینکه این حضور نتیجه چندین مرحله تعامل و رایزنی است که صورت گرفته است.

    عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: از طرفی تاکنون بار اصلی اسقاط خودرو‌های فرسوده نیز بر عهده واردکنندگان بود و با همین اتفاقی که افتاد، نوسازی ناوگان قفل شده است، همچنین در شرکت‌های وارداتی نیز شاهد تعدیل نیرو بودیم که خود موجب بیکاری در جامعه می‌شود.

    وی با بیان اینکه خودرو خشتی از دیواره تجارت است که اگر آن را خارج کنیم مابقی بخش‌ها نیز تجارتشان آسیب می‌بیند تاکید کرد: مهم‌ترین نکته این است که نباید خودمان دچار خودتحریمی شویم.

    عزیزی درباره تاثیر قرارداد‌های بسته شده با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک در موضوع اشتغالزایی گفت: تولید هر خودرو موجب اشتغال دوو نیم نفر را فراهم می‌کندو بسته به تیراژ و سرمایه گذاری که اتفاق می‌افتد، اشتغالزایی متفاوت خواهد بود اما، نکته مهم این است که اگر خودرویی تولید شود دیگر وارد نخواهد شد که موضوع مهمی است، همچنین قابلیت صادرات نیز از نکات مهمی است که در این قرار داد‌ها گنجانده شده است.

    عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: اگر مجریان قانون نگاه خودی و غیر خودی نداشته باشند و واردکنندگان را هم جزو بخشی از پیکره اقتصادی کشور بدانند و جلسات بیشتر و مستمری با آن‌ها برگزار کنند تا بتوان تصمیمات معقولانه تری در این زمینه گرفته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو