فونیکسریمکسبهتام

مشاور عالی گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد:

با تکیه بر پلتفرم ملی شرکت های خارجی را تحریم کنیم

عصر خودرو- مشاور عالی گروه خودروسازی سایپا گفت: در صورت تمرکز بر روی پلتفرم ملی با تکیه بر توان قطعه سازان و شرکت های طراحی و مهندسی خارجی، صنعت خودرو می تواند به جای تحریم شدن از سوی کشورهای خارجی، خود اقدام به تحریم برخی از شرکت ها و کشورها برای ورود به صنعت خودرو ایران کند.

با تکیه بر پلتفرم ملی شرکت های خارجی را تحریم کنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹:۰۰

    سعید مدنی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو » با بیان این که تحریم برخی شرکت ها و کشورها از سوی ایران مقوله جالبی است و چندین بار این موضوع مطرح شده است، گفت: اخرین باری که بر این موضوع از سوی صنعت خودرو ایران تاکید شد، در زمان ورود کیا به ایران با خودروهای سراتو بود. در آن زمان در شورای سیاست گذاری صنعت خودرو مطرح شد که قرارداد کیا و سایپا یک طرفه از سوی شریک کره ای لغو شده و این شرکت با وجود خرید تجهیزات اقدام به نصب و راه اندازی ماشین آلات با هدف تولید خودرو نمی کند.
    وی افزود: در آن دوران از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده تا نام این شرکت را در فهرست سیاه قرار داده و به آن ها اجازه ندهد که خودروهای هیوندای و کیا که شریک تجاری یکدیگر بودند را وارد ایران کنند که اعلام شد چنین روندی امکانپذیر نیست.
    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تحریم برخی از شرکت ها از سوی ایران در اوایل انقلاب تصریح کرد: در آن دوران اگر شرکتی به تعهدات خود عمل نمی کرد و یا زیر قول خود می زد، وزارت صنایع سنگین با نامه ای، آن شرکت را در فهرست سیاه قرار می داد و امکان گشایش اعتبار و ترخیص کالا از گمرکات را برای ان شرکت ممنوع می کرد و با این تحریم آن ها وارد مذاکره دوباره شده و تعهدات خود را در قبال ایران انجام می دادند و شرکت های ایرانی نیز به حق و حقوق خود می رسیدند.
    مدنی ادامه داد: اما در چند سال گذشته با وجود تحریم ایران از سوی شرکت های خارجی، هیچ زمانی آن ها از طرف ایران تحریم نشدند که شاید بتوان دلیل آن را نیاز کشور و خودرو و عادی جلوه دادن شرایط دانست اما این امکان وجود داشت که اقدام دیگری انجام دهیم و اجازه تولید به شرکت هایی که در ایران سایت تولیدی دارند و برای افزایش تولید اقدامی انجام نمی دهند را متوقف کنیم و اجازه واردات سی بی سو را تنها به شرکت هایی بدهیم که سایت تولیدی در ایران ندارند و این امر می تواند به صورت قانون و یا بخشنامه تبدیل شود .
    مشاور عالی گروه خودروسازی سایپا با بیان این که همیشه در دقیقه 90 اقدام به انجام کاری می کنیم و در این شرایط امتیاز زیادی به طرف مقابل می دهیم، اظهار کرد: بهترین راه این است کاری که از چند سال پیش شروع شده را به صورت جدی ادامه دهیم و پلفترم ملی را توسعه دهیم و سریع به نتیجه برسانیم. سایپا غیر از تولیدات قدیمی، نمونه پلتفرم جدیدی ساخته که لازم است با انجام برنامه ریزی پلتفرم ملی خود را جا بیندازیم البته این پلتفرم به این معنا نیست که همه قطعات آن از داخل تامین می شود.
    او گفت: این پلتفرم وابستگی به شرکت های خارجی ندارد و تنها می تواند با تکیه بر توان قطعه سازان خارجی و یا شرکت های کوچک طراحی و مهندسی خارجی که کمتر تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرند، توسعه یافته و اجرایی شود. 
    وی با بیان این که در شرایط فعلی نباید کار نیمه انجام داده را رها کرد، افزود:  در شرایطی که پلتفرم ها در دست ساخت است و نمونه های اولیه انجام شده کار راحت تر به مرحله اجرایی و الزامات قانونی رسیده و قابلیت اجرایی پیدا می کند. در این شرایط در عقد قرارداد با شرکت های خارجی دستی پر خواهیم داشت .
    مدنی اظهار کرد: در صورت تحریم صنعت خودرو ایران با در اختیار داشتن پلتفرم ، به راحتی قادر به تولید حتی تا یک میلیون دستگاه خودرو هستیم و اگر اجازه واردات سی بی یو داده نشود، تعداد محدودی از خودروهای خاص که تولید آن ها در ایران توجیه اقتصادی نداشته باشد، مجوز واردات دریافت می کنند و در این شرایط برگ برنده در اختیار ایران است.
    مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که باید قبول کرد هر تصمیم و جراحی درد و خونریزی به همراه خواهد داشت، گفت: شاید در درازمدت این روند منجر به افت تولید و گرانی برخی خودروها شود اما در صورت تحمل این دروه ریاضت، با برنامه ریزی درست خارجی ها وارد سرمایه گذاری در ایران می شوند و در عین حال مانع از واردات بی رویه سی بی یو خواهیم شد و در این شرایط می توان گفت در صورت تحریم ایران، می توانیم شما را تحریم کنیم.

    او ادامه داد: در این شرایط می توان در قراردادهای منعقده، تا اندازه ای شرایط را به نفع ایران پایش کرد چرا که در حال حاضر در قرارداد  با شرکای خارجی، صادرات، انتقال دانش فنی و ارتباط قطعه سازان داخلی با خارجی پیش بینی شده اما این موارد وارد فاز اجرایی نشده که این موارد بهانه های خوبی است تا با این شرکت ها برخورد شود که برای این برخورد باید دستی پر داشته باشیم و این دست پر، نیازمند طراحی و اجرایی کردن پلتفرم های ملی است .

    نویسنده: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو