فونیکسریمکسبهتام

سهمیه‌بندی بنزین یا واقعی کردن قیمت؛ کدام روش مانع رشد مصرف خواهد شد؟

ارزان‌ترین بنزین دنیا در ونزوئلا و ایران

عصر خودرو- بنزین ارزان در ونزوئلا و ایران؛ این را آمارهای جهانی نشان می‌دهد. این دو کشور عضو سازمان اوپک کمترین قیمت را بر هر لیتر بنزین اعمال می‌کنند درحالی‌که با افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران و افت شدید ارزش ریال، شکاف قیمت هر لیتر بنزین در کشور با قیمت فوب منطقه خلیج‌فارس در حال افزایش است و تداوم این وضعیت می‌تواند شکل‌گیری دوباره پدیده قاچاق سوخت را به ارمغان آورد.

ارزان‌ترین بنزین دنیا در ونزوئلا و ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، آمارها نشان می‌دهد قیمت هر لیتر بنزین در کشورهایی حاشیه خلیج‌فارس 2 برابر ایران است به‌گونه‌ای که شهروندان عربستانی به ازای هر لیتر بنزین 54سنت، قطری‌ها 56سنت، عمانی‌ها 63سنت و اماراتی‌ها 67سنت پرداخت می‌کنند. البته در مقایسه قیمت هر لیتر بنزین بین ایران با دیگر کشورها باید مولفه‌هایی چون سطح درآمد شهروندان هر کشور، میزان مصرف سوخت خودروها و دسترسی آنها را به حمل‌ونقل عمومی لحاظ کرد.

    بر اساس این گزارش، براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب 15دی‌ماه 1388که البته به‌صورت نصفه و نیمه اجرا شده، دولت مکلف بود قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند به‌نحوی که قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به‌تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه کمتر از 90درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج‌فارس نباشد.

    اراده مشترک دولت و مجلس برای اصلاح نکردن قیمت حامل‌های انرژی باعث شده تا براساس تازه‌ترین آمارهای معتبر جهانی قیمت هر لیتر بنزین در ایران با احتساب دلار 3570تومانی به 28سنت آمریکا برسد.

    درحالی‌که قیمت بنزین در ونزوئلا ارزان‌تر از ایران است و اگر مبنای قیمت هر دلار آمریکا نرخ رسمی دیروز یعنی 4335تومان باشد، قیمت هر لیتر بنزین در کشور بیش از 1200تومان و اگر مبنای قیمت دلار آمریکا 7500تومان بازار آزاد باشد، نیز قیمت هر لیتر بنزین باید 2100تومان باشد. البته نه دولت و نه مجلس در شرایط فعلی حاضر به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل نیستند و به‌نظر می‌رسد تا پایان سال هم قیمت این دو فرآورده‌ تغییری پیدا نکند و البته دولت هم با سهمیه‌بندی بنزین موافق نیست.

    رشد 10درصدی مصرف بنزین در خردادماه امسال زنگ خطر را به صدا درآورده و تثبیت قیمت بنزین در سال‌های اخیر به افزایش رشد مصرف دامن زده است و این احتمال وجود دارد تا با رشد فزاینده مصرف بنزین و البته گازوئیل در ماه‌های آینده دوباره زمزمه سهمیه‌بندی این دو فرآورده‌ استراتژیک نفتی مطرح شود به‌ویژه اینکه برخی منتقدان حذف نظام سهمیه‌بندی بنزین در دولت نخست روحانی مصمم هستند تا دولت را وادار سازند نظام عرضه سوخت با کارت‌های سوخت را احیا کند و در گام بعدی نظام سهمیه بندی بنزین اجرایی شود. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته در مجلس و گاه در بین وزرا صحبت‌هایی درخصوص سهمیه‌بندی انجام می‌شود اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو