فونیکسریمکسبهتام

شش سال پیش در چنین روزی؛

تحریم ایران، پژو را فلج کرد

عصر خودرو- شش سال پیش در چنین روزی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اخراج کارکنان شرکت پژو فرانسه، گفت: ایران توانست بدون اتکا به پژو علاوه بر تامین قطعات خودروهای ساخته شده در خانواده پژو، خودروهای دیگری را نیز طراحی و به بازار عرضه کند.

تحریم ایران، پژو را فلج کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»،  محسن صالحی نیا با اشاره به اخراج کارکنان پژو فرانسه در پی اعمال تحریم ایران گفت: اگر چه تصور می رفت که تحریم و عدم ارائه قطعات از سوی پژو به خودروسازان ایرانی، صنعت خودرو کشور نتواند به حیات ادامه دهد.
    وی افزود: ایران هم اکنون در صنعت خودروسازی به توفیق های بسیاری دست یافته و علاوه بر اینکه توانست خلاء پژو را در تامین قطعات پر کند، برندهای دیگری از خودرو را به بازار عرضه کرده که نمونه آن رانا است که ظرف دو ماه آینده به صورت انبوه وارد کشور می شود.
    صالحی نیا تصریح کرد: البته تمام مشکلات مربوط به اخراج کارکنان شرکت پژو مربوط به تحریم ایران نیست بلکه این کارخانه با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می کند اما به نظر می رسد که تحریم ایران یکی از عوامل فلج کننده شرکت پژو در ماه های اخیر باشد.
    این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ایران برای خرید قطعه از پژو علاوه بر تحریم مشکل نقل و انتقالات پولی بود اما این امر باعث نشد تا ایران تولید را متوقف کند بلکه با توانمند کردن شرکت های قطعه ساز و ورود آنها به این عرصه تلاش کرد تا جایگزین مناسبی برای پژو بیابید.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هدف این وزارتخانه شکوفا شدن صنعت خودروسازی در کشور است که بر این اساس حمایت گسترده ای را از خودروسازان صورت خواهد داد و اجازه نمی دهد صنعت خودروسازی در ایران متوقف شود.

    خودکفایی 75 تا 98درصدی ایران در تولید قطعات محصولات پژو فرانسه
    شش سال پیش در چنین روزی دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به سهم پایین ایران در خرید محصولات پژو، گفت: اگر پژو، ایران را تحریم کند قطعه‌سازان از طریق داخلی‌سازی یا شرکتهای ثالث، قطعات مورد نیاز را جایگزین خواهند کرد.
    احمد نعمت بخش با بیان اینکه خبر موثقی در مورد اینکه شرکت پژو، ایران را تحریم کرده باشد دریافت نکرده ایم، اظهار کرد: روابط ایران با شرکت پژو براساس یک قرارداد طولانی مدت تعریف شده و اگر تأخیری در دریافت قطعات پژو وجود دارد به دلیل مشکل نقل و انتقال پول است و موضوع تحریم مطرح نیست.

    وی افزود: اگر قرار باشد پژو، ایران را تحریم کند همانطور که دانشمندان کشور موفق به پیشبرد صنعت هسته ای شدند قطعه سازان نیز از طریق داخلی سازی و یا شرکت های ثالث، قطعات مورد نیاز را جایگزین خواهند کرد.
    نعمت بخش با اشاره به اینکه در دنیا قطعه سازان زیادی فعال هستند، گفت: در حال حاضر تولید بیشتر خودروها از طریق قطعات داخلی صورت می گیرد و به عنوان مثال در تولید پژو 405 و سمند که دارای نیرومحرکه پژو هستند به 98 درصد خودکفایی رسیده ایم.
    وی تصریح کرد: در مورد پژو 206 نیز تنها 25 درصد به واردات قطعات وابستگی داریم.
    http://www.asrekhodro.com/News/19010

    خودروهایی که با ایرانی‌ها خداحافظی کردند
    شش سال پیش در چنین روزی چند محصول مطرح از خطوط تولید خودروسازان ایران خارج شده و با ایرانی‌ها خداحافظی کردند. با آغاز سال 1391 خودروسازان داخلی تولید چند خودرو پرطرفدار را به دلایل مختلف متوقف کردند.
    هیوندای آوانته و ورنا، ریو، لیفان 520 و چری ویانا خودروهایی بودند که امسال موفق به ادامه حضور در صنعت خودرو ایران نشدند.
    اما دلیل توقف تولید خودروهای هیوندای آوانته و ورنا در خودروسازی راین (زیر مجموعه گروه خودروسازی کرمان)، تغییر سیاست شریک کره ای این شرکت بود؛ به گونه ای که سال گذشته اعلام شد که به دلیل تغییر در سیاست CKD کاری شرکت هیوندای و قطع صادرات قطعه، تولید دو خودرو تحت برند این شرکت (آوانته و ورنا) در ایران متوقف خواهد شد.
    دیگر محصول کره ای در ایران یعنی ریو نیز اگرچه طرفداران خاص خود را در بازار ایران داشت، اما به دنبال اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروهای سواری تولیدی از سه ماهه سوم سال گذشته، مسوولان شرکت سایپا نیز تصمیم گرفتند با توجه به عدم موافقت شرکت صاحب برند ریو (کیا) با نصب کیسه هوا روی این خودرو، قید تولید این خودرو پرطرفدار در بازار ایران را بزنند.
    تولید محصول چینی لیفان 520 نیز به دلایل مختلفی متوقف شد. از یک سو ظاهرا با توجه به تولید و عرضه لیفان 620، مدل 520 این خودرو دیگر طرفدار چندانی در بازار ایران نداشت و از آن سو نیز مشکلاتی در راه اخذ استانداردهای جدید به ویژه استاندارد آلایندگی یورو 4 برای این خودرو وجود داشت که در نهایت موجب توقف تولید آن در کرمان موتور شد.
    اما دیگر محصول چینی یعنی چری ویانا نیز سرنوشت تلخ تری از این خودروها داشت؛ به گونه ای که طبق اخبار به دست آمده، شرکت سناباد خودرو توس (تولیدکننده چری ویانا) به دنبال برخی مشکلات فعالیتش را متوقف کرده و به دنبال آن توقف چری ویانا نیز تعطیل شده است.
    توقف تولید یکباره و خروج پنج خودرو سواری از خطوط تولید خودروسازان داخلی در یک محدوده زمانی، پدیده ای کم ظهور در صنعت خودرو ایران بود که به دلایل مختلف بروز کرد.
    http://www.asrekhodro.com/News/18997

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط