فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن خودروسازان خبر داد

نامه خودروسازان به وزیر صنعت

هجوم نقدینگی سرگردان بازار خودرو را به هم ریخت

عصر خودرو- دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هجوم نقدینگی سرگردان مردم باعث به هم ریختن بازار خودرو شد، گفت: در نامه‌ای از وزیر صنعت خواستیم اجازه فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار را صادر کند.

نامه خودروسازان به وزیر صنعت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، احمد نعمت بخش با تأکید بر اینکه نابسامانی بازار خودرو ناشی از عملکرد خودروسازان نیست، گفت: شورای رقابت در سال جاری طبق روال چند سال اخیر مجوز افزایش 7.1 درصدی را برای خودروهای پایین‌تر از 45 میلیون تومان صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مجوز افزایش قیمت 9.6 درصد را برای خودروهای بیش از 45 میلیون تومان صادر کرد.

    دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومانی صرفاً در چهارچوب فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت صورت می‌گیرد، افزود: مجوز افزایش 7.1 درصد و 9.6 درصد به خودروهای زیر 45 میلیون و بالای 45 میلیون تومان در سال جاری در حالی داده شد که در سال‌های اخیر مواد اولیه تولید خودرو به شدت افزایش یافته است.

    وی اظهارداشت: در 3 سال گذشته در مجموع خودروسازان مجوز افزایش 12 درصد قیمت‌ها را برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان داشته‌اند در حالیکه مواد اولیه آنها، گاهی تا بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

    نعمت‌بخش با بیان اینکه طی نامه‌ای به وزیر صنعت در خردادماه سال جاری وضعیت تولید خودرو شرح داده شده است، گفت: خودروسازان در سال 95 نسبت به سال 94، 40 درصد افزایش تولید داشته‌اند و در سال 96 نسبت به سال 95، 15 درصد افزایش تولید داشته‌اند و در 2 ماهه اول سال 97 نسبت به دوماهه سال گذشته 31 درصد افزایش تولید داشته‌اند.

    وی با تأکید بر اینکه در اقتصاد، قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: با توجه به میزان تولید، خودروسازان؛ از نظر عرضه کم نگذاشته‌اند و حتی تولید را افزایش داده‌اند.

    دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان داشت: اگرچه تولیدکنندگان خودرو تولید را افزایش داده‌اند اما به دلیل وجود پول‌های سرگردان در بازار تقاضا برای خودرو زیاد شده است.

    نعمت‌بخش با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: این پول‌ها پس از خروج از بانک‌ها به بازارهای مختلفی از جمله سکه، ارز، مسکن، خودرو و امثال آن هجوم آورده‌اند به طوریکه بانک مرکزی پس از اعلام پیش فروش سکه هرچه سکه عرضه کرد توسط مردم خریداری شد تا جایی که دولت از فروش سکه عقب‌نشینی کرد.

    وی با بیان اینکه پول‌های سرگردان به سمت هر بازار پرسودی هجوم می‌برد، گفت: به محض اینکه سایتی برای پیش‌فروش خودرو باز می‌شود دارندگان پول‌های سرگردان متقاضی خرید می‌شوند.

    دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیش‌فروش مزدا 3 توسط گروه خودروسازی بهمن، گفت: این شرکت 1000 برابر آنچه که عرضه کرده بود تقاضا داشت به همین دلیل همه متقاضیان موفق به خرید خودرو نشدند.

    وی با اشاره به تجربه دهه 70 مبنی بر اینکه شورای اقتصاد بالاخره اصل اقتصادی قیمت بازار را اعمال و مصوب نمود تا خودرو به قیمت حاشیه بازار به فروش رود، گفت: اگر گروه خودروسازی بهمن این اجازه را داشت که خودروی مزدا 3 را موقع تحویل به متقاضیان براساس قیمت حاشیه بازار تحویل دهد قطعاً تقاضاهای کاذب عقب‌نشینی می‌کردند و خریداران واقعی بیشتر موفق به خرید می‌شدند.

    وی گفت: اکنون دارندگان پول‌های سرگردان، خودرو را با قیمت‌هایی که خودروسازان عرضه می‌کنند، خریداری می‌کنند و سپس این خریداران خودروهای خود را در جاهای مختلفی از جمله نمایندگی‌هایی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند به قیمت روز به فروش می‌رسانند.

    *بخش بزرگی از خودروهای انبار شده نقص قطعه دارند

    دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره خودروهای انبارشده توسط خودروسازان گفت: به علت کمبود قطعات درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی ناقص بوده و اصطلاحاً تجاری نشده است و قابل تحویل به مشتریان نیست.

    وی با اشاره به اینکه پس از مصوبات اخیر ارزی دولت در اواخر اردیبهشت ماه، بانک مرکزی و گمرک اعلام کرد که ترخیص کالا بدون انتقال ارز ممنوع است، گفت: این امر باعث شد که قطعات و مواد اولیه تولید خودرو از گمرکات ترخیص نشود زیرا اکثر قطعه‌سازان در ابتدا کالای مورد نیاز خودرو را وارد می‌کردند و سپس حواله ارزی را برای فروشنده ارسال می‌کردند که با این اقدام دولت امکان ترخیص کالاها در گمرکات دیگر فراهم نبود.

    نعمت‌بخش با بیان اینکه خودروسازان اعلام کردند که با این اقدامات خطوط تولید در حال توقف است، گفت: بالاخره مجوزی برای ترخیص 90 درصد قطعات وارداتی خودرو صادر شد به شرط اینکه ارز آن منشأ یورو نداشته باشد.

    دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تصمیمات اخیر ارزی، تأمین قطعات را برای قطعه‌سازان و خودروسازان با مشکل مواجه کرده است، گفت: همین موضوع منجر شده که خودروهایی با نقص قطعه تولید شوند که امکان عرضه آن فراهم نباشد.

    وی اظهارداشت: خوشبختانه خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت شب گذشته در یک برنامه خبری اعلام کرد با توجه به مشکلات به وجود آمده برای شرکت‌های تولیدی امکان ترخیص کالای بدون انتقال ارز فراهم شده است.

    * تصمیم نسنجیده دولت شرکت‌های تولیدی را 2 ماه معطل کرد

    وی اظهارداشت: یعنی دولت با یک تصمیم نسنجیده به مدت 2 ماه شرکت‌های تولیدی را با مشکل مواجه نمود.

    نعمت‌بخش گفت: حدود 50 تا 60 هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در انبارهای خودروسازان موجود است.

    وی با بیان اینکه انبار کردن خودرو برای خودروسازان به شدت هزینه‌بر است، گفت: از طرفی نگهداری این تعداد بسیار سخت است.

    وی به ارسال نامه‌ای به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در این نامه از وزیر صنعت خواستار شدیم تا با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودروی سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سودجویان و دلالان از بازار خودروی سواری کوتاه تا خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان به راحتی موفق به خرید خودرو شوند.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو