فونیکسریمکسبهتام

بررسی راهکارهای حل مشکل ترافیک

عصر خودرو- ترافیک به عنوان یکی از چالش های جدید بشر در شهرهای بزرگ و پرجمعیت است که هر چند برخی راهکارها برای رفع آن اندیشیده شده اما به نظر می رسد که خیلی از آنها تاکنون بی نتیجه بوده اند.

بررسی راهکارهای حل مشکل ترافیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، معضل ترافیک در کشور ما سابقه ای بیش از 2 دهه ندارد اما در همین مدت، چالش ها و نگرانی های زیادی برای مردم و مسئولان در بر داشته تا جایی که حتی با صرف هزینه های میلیاری نیز نسخه درمان کننده ای برای آن پیچیده نشده است.
    این معضل در شهری مانند قزوین که برخی معابر آن از سابقه کهن و تاریخی برخوردار است، با ارائه برخی راهکارها از جمله ایجاد پیاده روها، معکوس کردن جهت تردد در برخی معابر، احداث پل های هوایی و زیرزمینی، افزایش نسبی ناوگان حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی تقاطع ها، ایجاد خطوط ویژه اتوبوس و تاکسی به مرحله اجرا گذاشته شده ولی به نظر می رسد چاره کار نبوده و باید تدابیر دیگری برای آن در نظر گرفته شود.
    در عین حال نیز ارائه طرح هایی مانند ایجاد خطوط سریع السیر (BRT)، بازآفرینی شهری، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) و قطار شهری (تراموا) از جمله مباحث مطرح شده در ماه های اخیر برای رفع این معضل ارائه شده که با مخالفت و موافقیت هایی از سوی برخی دستگاه های ذیربط روبرو شده است.
    به همین مناسبت راهکارهای رفع معضل موجود و تصمیمات پیشگیرانه در قالب برگزاری میزگرد ایرنا مرکز قزوین با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، رئیس پلیس راهور و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین برگزار شد.

    ** قزوین از معدود استان های دارای طرح جامع ترافیک است
    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در میزگرد ایرنا گفت: اصول و مبنای کارهای شهری ما برای همه تصمیم گیری ها طرح جامع ترافیک است و خوشبختانه قزوین یکی از معدود استان هایی است که دارای این طرح بوده که در مراجع ملی و استانی نیز به تصویب رسیده است.
    علی فرخزاد با بیان اینکه امروزه زندگی ماشینی از گستره جغرافیایی فراوانی برخوردار شده و موضوعاتی مانند ترافیک به شهرهای کوچک و حتی روستاها هم کشیده شده، افزود: با توجه به اینکه راه های شهری و روستایی مجموعه کاملی را در امر ترافیک امروز تشکیل می دهند، ما شاهدیم که متاسفانه این معضل حتی به شهرهای کوچک تر از قزوین مانند تاکستان، آبیک و محمدیه نیز رفته رفته کشیده شده است.
    این مسئول، ساز و کارهای اجرایی و قانونی ترافیک در شهرها را مربوط به شورای ترافیک دانست و اظهار داشت: پلیس راهور، سازمان حمل و نقل ترافیک، راه و شهرسازی، کمیته ایمنی راه ها، اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی از جمله دستگاه های مرتبط با این موضوع هستند.
    فرخزاد در ادامه با بیان اینکه در سال های گذشته اقداماتی در خصوص حوزه ترافیکی شهر قزوین مانند تغییر جهت مسیر برخی معابر و یا پیاده راه خیابان خیام صورت گرفت و در حالی که 40 پل روگذر و زیرگذر در طرح جامع این شهر دیده شده، هم اکنون 20 پل مورد بهره برداری قرار گرفته است.
    به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین، امروز برای رفع موضوعات ترافیکی طرح هایی مانند ایجاد خطوط سریع السیر (BRT)، قطار شهری و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در قزوین مطرح شده است.
    وی اظهار داشت: جمعیت 430 هزار نفری قزوین و به همین میزان ساکن در شهرهای اقماری آن به شعاع 15 کیلومتری، برنامه ریزی برای توسعه حمل و نقل این شهر را ضروری ساخته که در این راستا طرح های زیادی در دست بررسی و اقدام قرار گرفته است.
    فرخزاد به انتقادهای موجود در راستای اجرای برخی طرح ها مانند ایجاد تراموا در معابر کم عرض قزوین اشاره کرد و گفت: هر طرحی که از سوی مشاوران متخصص مطرح می شود علاوه بر نظارت های عالیه، بدون شک خواسته های مردمی نیز در آن دیده شده و به همین لحاظ باید به این مساله اعتماد کرد و طرح جامع ترافیکی قزوین نیز به عنوان تنها مرجع موجود که از سوی کارشناسان متخصص تهیه و مورد تایید همه دستگاه ها قرار گرفته باید فصل الخطاب موضوعات شهری قرار گیرد.

    **توسعه بخش های مهم اقتصادی، صنعتی، گردشگری و اقتصادی در TOD دیده شده است
    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این نشست گفت: بحث توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) فراتر از مسایل ترافیکی شهرها دیده شده و در واقع می توان گفت که این حوزه برقرار کننده ارتباط بین مبداء و مقصد مسافران است.
    مسعود حق لطفی؛ شهرداری و راه و شهرسازی را متولیان مساله ترافیک دانست و ادامه داد: موضوع حمل و نقل همواره از چالش های حوزه مدیریت شهری بوده و بر همین اساس توسعه بر مبنای حمل عمومی در شهرها شکل گرفته است.
    وی اضافه کرد: قزوین، به عنوان یکی از سه شهر پایلوت در حوزه اجرای طرح TOD، با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود باغات سنتی یک هزار ساله در آن با محدودیت هایی در زمینه ترافیک برخوردار است که به همین لحاظ سامانه حمل و نقل ریل پایه از اساسی ترین نیازهای این شهر طی سال های گذشته برای آن در نظر گرفته شده است
    این مسئول در ادامه با اشاره به نهایی شدن طرح جامع شهر قزوین، گفت: بر همین اساس، توسعه ایستگاه راه آهن مرکزی در دستور این اداره کل قرار گرفت و با ارائه نیازهای کلی شهر، وزارتخانه راه و شهرسازی نیز با اجرای TOD در قزوین موافقت کرد.
    به گفته وی، در طرح جامع قزوین 3 خط BRT، ارتقای حمل و نقل عمومی از 17 به 35 درصد در افق میان مدت و حمل و نقل انبوه شهری با تراموا از شرق به غرب شهر دیده شده است.

    **امروز سفر به هسته مرکزی شهر تغییر یافته است
    رئیس پلیس راهور شهرستان قزوین نیز در این رابطه گفت: با توجه به افزایش بی رویه خودروها و حجم سفرهای شهری، این روزها شاهد تغییرات اساسی سفر به هسته های مرکزی شهر هستیم تا جایی که شهروندان برای جزئی ترین خریدهای خود از خودروهای شخصی استفاده می کنند.
    سرهنگ مهرداد حسن پور اضافه کرد: ساختار موجود و کارهای عمرانی انجام شده نظیر اصلاح هندسی معابر، ایجاد پل ها، و هوشمندسازی تقاطع ها باعث شده تا بتوانیم در مقطع کنونی مدیریت قابل توجهی را در حوزه ترافیک انجام دهیم.
    وی، فرهنگ سازی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تشویق شهروندان به پیاده روی را از ملزومات حوزه ترافیکی برشمرد و گفت: متاسفانه این روزها شاهد کاهش فعالیت های بدنی افراد هستیم که باید تدابیر لازم برای رفع این مشکل از سوی دستگاه های فرهنگی به عمل آید تا جایی که رفع این معضل کمک بزرگی در معضل ترافیک می تواند داشته باشد.
    سرهنگ حسن پور یادآور شد: قطعی برق و گرمای هوای در فصل تابستان باعث شده تا ما اوج سفرهای درون شهری در اوقات پایانی روز، یعنی بین ساعات 20 تا 22 را شاهد باشیم.

    **روزانه شاهد یک میلیون سفر در شهر قزوین هستیم
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز در این میزگرد اظهار داشت: شهر قزوین با داشتن 400 هزار جمعیت و به همین میزان جمعیت در شهرک های اقماری و با توجه به میزان 1.7 سفر برای هر شهروند، امروز ما شاهد روزانه یک میلیون سفر در آن است.
    وهاب میزانی اضافه کرد: قزوین، شهری با داشتن معابر 100 ساله ای که بدون در نظر گرفتن عبور خودروها نیز طراحی شده در حال حاضر وضعیت ترافیکی آن بحران زا و نگران کننده نیست اما با توجه به افزایش روز افزون تولید خودرو در کشور از همین امروز باید برای مشکلات سال های آینده چاره اندیشی شود.
    وی با بیان اینکه وقتی صحبت از ترافیک به میان می آید بحث تردد انسان مطرح است نه خودرو، افزود: هنگامی که معبری را با یک ظرفیت مشخص داریم دیگر نمی شود برای آن خودرو را تعریف کرد اما با مدیریت و اجرای طرح حمل و نقل، مانند خطوط ویژه اتوبوس یا تراموا می توان ظرفیت معابر را برای سطح دسترسی ها مطلوب تر کرد.
    این مسئول با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک قزوین براساس میزان سفر و توسعه شهر تعریف شده، گفت: این طرح مشتمل بر 52 جلد کتاب قطور است که در آن به همه زوایای مدیریت شهری پرداخته شده و وضعیت زیرساخت های شهر نیز به طور کامل دیده شده است.
    میزانی با اشاره به وجود 150 هزار خودرو در شهر قزوین، یادآور شد: همه می دانیم که برنامه ریزی برای تردد این میزان وسیله نقلیه در شهری مانند قزوین به هیچ وجه امکان پذیر نیست و به همین اساس از ظرفیت معابر موجود باید حداکثر بهره برداری به عمل آید و طرح های در نظر گرفته شده برای حمل و نقل عمومی این شهر همگی براساس افق های زمانی خاص دیده شده و باید اجازه اجرای آن داده شود تا در سال های آینده مانند بسیاری از کلان شهرهای امروزی که با این معضل دست به گریبان هستند، روبرو نشویم.
    این مسئول شهری تصریح کرد: براساس سیاست های کلی طرح جامع، هسته مرکزی شهر قزوین برای تردد خودروهای شخصی سخت تر و فضا برای تردد و حمل و نقل سایر وسایل نقلیه مانند دوچرخه تسهیل می شود.
    میزانی افزود: امروز باید تصمیم بگیریم که یا می خواهیم مشکل ترافیک را مرتفع و مدیریت کنیم یا اینکه به طور مقطعی به موضوعات آن وارد شویم و این تفکر که افراد ضعیف از اتوبوس استفاده می کنند باید جایگزین استفاده بهینه این وسیله برای تمامی اقشار جامعه جهت سهولت در امر آمد و شد، شود.
    شهرستان قزوین به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی و مواصلاتی همیشه در تاریخ مورد توجه بوده و مورخان بنای اصلی این شهر را به شاپور ذوالاکتاف ساسانی نسبت می دهند.
    در زمان حکومت صفویه و پس از جنگ (چالدران)، این شهر مورد توجه بسیار قرار گرفت و رفته رفته تبدیل به پایتخت صفویان گردید و مجموعه ای از کاخ ها و عمارات سلطنتی در آن احداث شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط