فونیکسریمکسبهتام

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

تردد خودروهای دودزا در فصل سرما متوقف می شود

عصر خودرو- رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با هماهنگی که با وزارت کشور و نیروی انتظامی داشته ایم تردد خودروهای دودزا در فصل سرما متوقف می شود.

تردد خودروهای دودزا در فصل سرما متوقف می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار افزود: تردد خودروهای دودزا با سن بالا یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است که امسال تردد این خودروها در سطح شهر تهران متوقف خواهد شد.
    وی اظهار داشت: وزارت صنعت قول داده تا گازوییل استاندارد توزیع کند، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم در حال انجام است.
    کلانتری ادامه داد: متاسفانه شاهد تردد کامیون هایی با عمر ٦۰ تا ٧۰ سال در تهران هستیم که حجم زیادی از آلودگی را وارد محیط می کنند که تلاش می کنیم حداقل در فصل سرما تردد این خودروها متوقف شود.
    کلانتری همچنین با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران وظیفه سنگینی در راستای اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست دارند.
    وی با تسلیت به خانواده محیط بان شهید که دیروز در راور کرمان مورد اصابت شکارچیان غیرمجاز قرار گفت، افزود: از نمایندگان مجلس درحواست می کنم لایحه حمایت از محیط بانان را که یک سال است در کمیسیون های مجلس در حال رفت و آمد است، هر چه زودتر تصویب کنند.
    وی تاکید کرد: محیط بانان حامی جدی ندارند، با تصویب این لایحه مورد حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت.

    ***تحریم ها مانع ورود فناوری به کشور شده است
    کلانتری گفت: مشکلات عمده ای در کشور در بخش توسعه وجود دارد و برخی از دستگاه ها کم کاری خود را به گردن محیط زیست می انداختند، در این راستا تلاش کردیم تمام طرح هایی را که نیاز به ارزیابی داشتند در مدت زمان شش ماه مورد بررسی قرار دهیم.
    وی ادامه داد: بر این اساس در این مدت 263 طرح بررسی شد که از این تعداد 9 طرح مردود و حدود 80 طرح نیز مشروط به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد.
    رئیس سازمان محیط زیست افزود: با این طرح ها با مجموع سرمایه گذاری 26 میلیارد و 500 میلیون دلار ارزی، بیش از 65 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی به اضافه حدود 170 هزار شغل در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفت که بخش عمده ای از آنها اغاز شده و امیدواریم بقیه نیز هر چه سریع تر اجرایی شوند.
    وی گفت: با دستگاه های اجرایی به تفاهم رسیدیم تا طرح هایی که در راستای حفظ محیط زیست نیستند خودشان بررسی های محیط زیستی و فنی را انجام دهند که بخش های مختلف از جمله وزارت نفت همکاری خوبی در این زمینه داشتند.
    کلانتری ادامه داد: شاید اصلاح سوخت در کشور به دو تا سه سال دیگر زمان نیاز داشته باشد؛ اما اکنون 70 تا 80 درصد بنزین کشور یورو 4 است و بخش عمده ای از گازوئیل نیز بهبود یافته است که تمام اینها مرهون زحمات وزارت نفت و اجرای تعهدات آن است.
    معاون رئیس جمهوری ادامه داد: سال گذشته گازوئیل با گوکرد 10 هزار پی پی ام (ppm) داشتیم اما اکنون شاید بالای 200 پی پی ام (ppm) باشد، اینها نشان دهنده همکاری خوب بخش صنعت با سازمان محیط زیست است. اما اکنون با وجود تحریم ها به بن بست رسیده است؛ زیرا برای ورود فناوری به کشور با مشکل مواجه شده ایم.
    وی گفت: آیین نامه اجرایی هوای پاک را برای تصویب به دولت ارسال کردیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت تعهداتی در این راستا امضا کرده بود؛ اما چندی پیش اعلام کرد نمی تواند آن تعهدات را اجرا کند. چون با تحریم مواجه شده ایم، تحریم مانع ورود فناوری مورد نیاز به کشور شده است. لذا آیین نامه در کمیسیون دولت در حال بررسی است تا با توجه به تحریم ها در برخی موارد تجدید نظر شود.

    *** آتش سوزی هورالعظیم عمدی به نظر می رسد
    کلانتری در باره آتش سوزی در تالاب هورالعظیم گفت: دو روز پیش که به اهواز سفر کردم، وقتی با بالگرد بستر آتش گرفته هور را می دیدم مشخص شد آتش سوزی در عمق 10 تا 15 کیلومتری از خاک ایران در بخش عراقی هور رخ داده است.
    وی گفت: یک سوم تالاب در خاک ایران و دو سوم آن در خاک عراق است که بخش ایرانی با داشتن 600 میلیون متر مکعب آب تهدیدی برای اتش سوزی ندارد؛ اما جالب اینجا است که همیشه نوار نزدیک به مرز ایران در هور العظیم دچار آتش سوزی می شود.
    کلانتری افزود: مرزبانی ما اعلام کرد به نظر می رسد آتش سوزی عمدی باشد، روز گذشته که با وزیر محیط زیست عراق درباره این آتش سوزی صحبت کردم اظهار بی اطلاعی کرد و در جریان امور نبود اما قول هایی برای همکاری بیشتر داد.
    وی گفت: با توجه به گسترده بودن آتش در تالاب هورالعظیم و بی اطلاعی وزیر محیط زیست عراق از آن تا حدودی عمدی بودن این آتش سوزی قوی تر می شود، چطور است که هور با عمق 80 کیلومتر فقط در حاشیه مرز ایران دچار آتش می شود.
    کلانتری به بی تفاوتی مسئولان عراقی اشاره کرد و گفت: دود آین اتش سوزی اهالی اهواز و سوسنگرد را گرفتار کرده؛ اما عراق تلاشی برای خاموش کردن آن نمی کند. باتلاق های هور در سمت عراق پر از مین است و ماشین ها امکان تردد در آن را ندارند. دولت عراق هم اقدامی برای خاموش کردن آن نمی کند، از سوی دیگر هواپیما و بالگردهایی که در اختیار داریم توان خاموش کردن این حجم از آتش را ندارد.
    رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: آتش سوزی در هورالعظیم خاموش شده بود، اما چند روز پیش دوباره شروع شد و از هزار تا هزار و 500 هکتار در ساعات اولیه به 10 هزار هکتار تا ظهر رسید.
    وی ضمن ابراز همدردی با مردم آن منطقه افزود: تمام تلاش خود را برای خاموش کردن هر چه زودتر اتش به کار خواهیم برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط