فونیکسریمکسبهتام

جولان موتورسواران بی گواهینامه در بیجار

عصر خودرو- شش تا هفت هزار موتورسیکلت در خیابان های بیجار جولان می دهند که براساس آمارها فقط ۵۰۰ راکب دارای گواهینامه رانندگی با این وسیله نقلیه خطرناک و حادثه ساز هستند.

جولان موتورسواران بی گواهینامه در بیجار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، اغلب مردم برای ترددهای روزانه در معابر شهری و حتی بین شهری از این وسیله نقلیه استفاده می کنند چون ارزان تر از خودرو است و حتی بدون داشتن مدارک نیز می توان با آن در معابر تردد کرد.
    هر سال در ایام برداشت محصول کشاورزی، بسیاری از جوانان و نوجوانان با خرید موتورسیکلت از آن برای تردد در معابر شهری و روستایی بویژه رفتن به مزارع و گاهی هم برای تفریح و تفرج استفاده می کنند و در بسیاری از اوقات با ویراژ دادن و تک چرخ زدن در خیابان ها از جمله بلوار امام خمینی(ره) عرصه را بر شهروندان بویژه عابرین پیاده و سالمندان تنگ می کنند.
    با نگاهی کوتاه و گذرا به حوادث تلخ رخ داده برای موتورسواران در می یابیم بیشتر آنها از قشر جوان جامعه هستند و اکثریت شان حتی گواهینامه رانندگی با موتور هم ندارند ضمن اینکه استفاده از کلاه ایمنی نیز در میان شان محلی از اعراب ندارد لذا با ویراژ دادن و حرکات پرخطر، عبور از معابر تنگ و نظایر آن حوادث دلخراش رانندگی را رقم می زنند.
    براساس گزارش پزشکی قانونی، بیش از 75 درصد افرادی که بخاطر رانندگی با موتورسیکلت جان خود را از دست می دهند، زیر 40 سال دارند و حدود 61 درصد شان به دلیل ضربه به سر جان می بازند و طبق آمارها، 25 درصد تصادفات موتورسیکلت سواران منجر به مرگ و 75 درصد آن منجر به جرح و نقص عضو می شود.
    بیشتر افرادی که از موتورسیکلت استفاده می کنند، از قشر متوسط و پایین جامعه هستند که قادر به خرید خودرو نیستند و به ناچار از این وسیله نقلیه برای امرار معاش یا تردد استفاده می کنند.
    استفاده خانوادگی و بیشتر از ظرفیت، ویراژ دادن و تک چرخ زدن، عبور از چراغ قرمز، لایی کشیدن، یک طرفه رفتن، ورود به حریم پیاده روها و ایجاد مزاحمت برای مردم از جمله آثار و پیامدهای موتورسواران عموما فاقد گواهینامه در شهر بیجار است.
    تلخی تصادفات موتورسیکلت که منجر به ضربه مغزی و فوت شده را خیلی ها از نزدیک دیده ایم البته یکی از عواملی که جوانان را تشویق و ترغیب به خرید این وسیله می کند هیجان کاذب رانندگی است هر چند خطرات زیادی نیز در کمین کسانی است که قانون شکن هستند و مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی را در هنگام رانندگی با این وسیله رعایت نمی کنند.
    حدود یکسال از افتتاح مرکز صدور گواهینامه در شهر بیجار می گذرد، با راه اندازی این مرکز امید می رفت با توجه به تعداد متقاضیان دریافت گواهینامه و ارتقای سطح کمی و کیفی، خدمت رسانی در خور شان به مردم ارائه و از میزان هزینه های رفت و آمد به مرکز استان و یا شهرهای همجوار کاسته شود.
    بسیاری از مردمان بیجار گروس امیدوار بودند با راه اندازی و شروع به کار این مرکز، روند اداری صدور گواهینامه برای متقاضیان کاهش یابد و دریافت گواهینامه موتورسیکلت هم با سهولت بیشتری صورت گیرد.
    برای راه اندازی مرکز صدور گواهی نامه، بهینه سازی و مناسب سازی ساختمان آن، بیش از 500 میلیون ریال توسط شهرداری بیجار هزینه شد.
    طبق قانون جدید متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت باید در آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی مختص موتورسیکلت ثبت نام و پس از شرکت در کلاس های آموزشی آیین نامه و قبولی در پیش آزمون عملی آموزشگاه جهت دریافت گواهینامه موتورسیکلت به مرکز صدور معرفی شوند.
    دریافت گواهینامه موتورسیکلت نیازمند حضور 10 روز در کلاس آموزشگاه و 2 میلیون و 500 هزار ریال هزینه است که با توجه به اینکه چنین آموزشگاهی در بیجار وجود ندارد، متقاضیان بیش از 500 هزار ریال نیز به عنوان هزینه رفت و آمد و حضور در کلاس های آموزشی در شهرهای زنجان یا سنندج پرداخت می کنند.
    راه اندازی آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت در بیجار، ضمن کاهش هزینه ها و خطرات جاده ایی برای مردم و خانواده ها، برای چهار نفر درآمد و اشتغال پایدار مناسبی ایجاد می کند.
    رئیس پلیس راهور بیجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پلیس راهور برای فرهنگ درست رانندگی کردن و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی کارگاه های آموزش صحیح موتور سواری در مدارس، ادارات، مساجد و اماکن عمومی برگزار می کند.
    سرگرد زکریا زارع با بیان اینکه پلیس همواره تلاش دارد با آموزش و فرهنگ سازی در جامعه از وقوع تخلفات جلوگیری کند، اظهار داشت: طرح تکریم از موتورسواران قانون مند با اهدای کلاه ایمنی در هفته ناجا از برنامه های پلیس راهور است.
    وی از علاقه زیاد جوانان بیجاری به استفاده از موتورهای کراس و سنگین خبر داد و افزود: برنامه های آموزشی با همکاری هیات موتورسواری جهت آموزش استفاده از این نوع خاص موتورسیکلت و همچنین راهنمایی هایی برای ورود و خروج در طرح های ترافیکی و نیز استفاده از پیست موتور سواری در دست اقدام است.
    سرگرد زارع تاکید کرد: هفته آینده با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه، آموزش بیش از 300 نفر از بسیجیان دارای گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برگزار خواهد شد.
    وی یادآور شد: سایر برنامه های آموزشی و پیشگری از تخلف، با تهیه و نصب بنر و توزیع تراکت در اماکن عمومی و اجرای طرح های برخورد با موتورسواران متخلف در فصول سال برگزار می شود.
    یک منبع آگاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اواخر سال 1396، یکی از آموزشگاه های رانندگی شهر بیجار با بررسی کارشناسان راهور ناجا برای ارائه خدمات گواهینامه رانندگی موتورسیکلت تعیین شد که هنوز زمان صدور مجوز شروع به کار به این مرکز مشخص نشده و در پیچ و خم امور اداری سر در گم است.
    وی می گوید: مهمترین و تنها دلیل عدم راه اندازی آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت در بیجار، عدم انسجام، همدلی و همراهی مسئولین مربوطه با متقاضیان دریافت مجوز است.
    ماهیانه بیش از 100 متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت به آموزشگاه های رانندگی فرهنگ و بهنام مراجعه می کنند و امیدوارند با حل اختلافات، روزی جوانان دیار گروس در شهر خود صاحب گواهینامه رانندگی شوند.
    در شهرستان بیجار حدود 6 تا هفت هزار دستگاه موتورسیکلت مورد استفاده مردم است که براساس آمارهای موثق حدود 500 نفر از راکبان این موتورسیکلت ها گواهینامه رانندگی دارند.
    در حال حاضر بیش از 380 دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ پلیس راهور بیجار متوقف است و طی 2 سال گذشته بیش از 2 هزار دستگاه از موتورسیکلت های توقیف شده با دستور قضایی در مزایده عمومی به فروش رفته است.
    شهرستان بیجار با 89 هزار نفر جمعیت در شرق استان کردستان واقع است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو