فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی مشخصات و ویژگی های MG ۵۵۰ و JAC J۵ اتوماتیک در بازار کارکرده

عصر خودرو- افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در چند وقت اخیر باعث شده تا بسیاری از مردم، دیگر توان خرید خودرو مورد نظر خود را نداشته باشند که نتیجه آن، کاهش حجم معاملات در بازار است.

بررسی مشخصات و ویژگی های MG ۵۵۰ و JAC J۵ اتوماتیک در بازار کارکرده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  تجربه نشان داده که در چنین شرایطی، بازار بیشتر از قبل به خودروهای کارکرده روی خوش نشان داده و خریدارانِ ناامید از قیمت‌های نجومی خودروهای صفر کیلومتر، به سراغ برخی گزینه‌های کارکرده می‌روند که با قیمتی معقول‌تر قابل خریداری بوده، در مقابل مبلغ پرداختی، ارزش بالاتری دارند. حال که بازار خودرو کشور ما چنین شرایطی را تجربه می‌کند، در صفحه انتخاب این هفته به سراغ دو سدان کارکرده رفته‌ایم که در رنج قیمتی خود می‌توانند گزینه‌هایی نسبتا جذاب باشند. پس با ما همراه باشید با بررسی و مقایسه MG 550 و JAC J5.

    معرفی اجمالی و مشخصات فنی
    MG 550 نخستین محصول از این برند اصیل انگلیسی بود که در دوران جدید و پس از تملک برند مذکور توسط سایک موتورز چین به بازار کشور ما راه یافت. 550 که توسط شرکت وارد کننده (مدیا موتورز) با لقب شوالیه خوانده می‌شد، در آن زمان با رقبایی مانند مزدا 3 و کیا سراتو در بازار کشور ما رو‌به‌رو بود و هرچند نتوانست به اندازه این رقبا، پرفروش شود اما به لطف مواردی همچون طراحی جوان‌پسند، پیشرانه پرقدرت توربو و کابین لوکس، موفق شد تا به آمار فروشی قابل قبول دست یافته، برند MG را به عنوان برندی خوشنام به نسل جوان ایرانی معرفی کند. MG 550 در بازه زمانی دو ساله (2010 – 2012) به کشور ما وارد شد و پس از آن، جای خود را به فرزند خلفش یعنی MG 6 داد. در مقابل، جک J5 را داریم که نخستین بار حدود 4 سال پیش با پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی توسط کرمان موتور به بازار کشور ما وارد شد و به لطف طراحی هماهنگ و جذاب خود، نظر خریداران پرشماری را به خود جلب کرد. کمی بعد، نوبت به نمونه مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک رسید که در آن زمان، ارزان‌ترین خودرو گیربکس اتوماتیک بازار ایران لقب گرفت و با آمار فروش فوق‌العاده خود، جک را به یکی از محبوب‌ترین برندهای چینی بازار ایران تبدیل کرد. در نهایت، J5 در سال گذشته از خط تولید کرمان موتور کنار رفت و قرار است به زودی برادر نسبتا کوچک‌ترش، یعنی J4، جایگزین آن در بازار کشور ما باشد.

     

    امکانات رفاهی و ایمنی
    جک J5 اتوماتیک با دارا بودن تجهیزاتی همچون سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، 2 عدد ایربگ و... سطح آپشن قابل قبول و راضی کننده‌ای را ارائه می‌کند اما MG 550 به عنوان محصولی لوکس‌تر، موارد متنوع‌تری مانند استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن، سنسور باران، آینه داخلی الکتروکرومیک، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو، 6 عدد ایربگ و... را به همراه دارد که برای یک خودرو نه چندان گران‌قیمت با عمری بیش از 5 سال، قابل توجه است.

     

    زیر ذره‌بین

     اگر بخواهیم دو خودرو مورد نظر را بیشتر بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که جک J5 به نسبت بسیاری از خودروهای هم‌وطنش، طراحی ظاهری حساب شده و هماهنگ‌تری دارد که این مورد را مدیون موسسه بسیار معتبر پینین‌فارینای ایتالیاست. فضای کابین J5 نیز کاملا جادار و مناسب است که این مورد در کنار سواری نسبتا نرم، خودرو را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای سفرهای خانوادگی بدل می‌سازد. عملکرد مجموعه فنی J5 در نوع خود قابل قبول بوده و اگر در پی انجام مانورهای عجیب و غریب با خودرو نباشید، هندلینگ آن نیز علیرغم عدم وجود سامانه ESP، راضی‌کننده خواهد بود. از نظر شتاب‌گیری نیز بایستی بگوییم خودرو در آغاز حرکت (تا حدود سرعت 30 کیلومتر بر ساعت) بسیار کند و سنگین احساس می‌شود اما با گذر از این سرعت، J5 شتابی نه فوق‌العاده، اما در حد خودروهای رقیب ارایه می‌کند. البته گیربکس 4 سرعته اتوماتیک این خودرو در رانندگی‌های پرفشار عملکرد چندان مناسبی نداشته و جا داشت از یک گیربکس پیشرفته‌تر استفاده می‌شد. درضمن، در حالت رانندگی با دور بالا، نفوذ بسیار زیاد صدای پیشرانه به داخل کابین نیز آزار دهنده خواهد بود.
    امکانات رفاهی و ایمنی J5 مناسب بوده و چندان جای گله را باقی نمی‌گذارد اما با توجه به تجهیزات بسیاری از خودروهای جدیدتر که در رنج قیمتی نزدیک به J5 عرضه می‌شوند، جای خالی برخی موارد مثل کروز کنترل، مانیتور و حتی دی‌لایت فابریک احساس می‌شود. ناگفته نماند که کیفیت رنگ خودرو چندان ایده‌آل نیست. در مقابل، MG 550 از طراحی ظاهری اسپرت در ظاهر و نسبتا لوکس در درون کابین بهره‌مند است که این کابین نسبتا لوکس و چشم نواز را می‌توان یکی از مهمترین نقاط قوت 550 عنوان کرد هرچند کیفیت برخی اجزای کابین آنچنان رضایت بخش نیست. امکانات رفاهی و ایمنی MG 550 نیز همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، نسبتا کامل بوده و برای یک خودرو کارکرده نه‌چندان گران‌قیمت، کاملا راضی کننده است. فضای کابین و نرمی سواری خودرو قابل قبول بوده و برای استفاده‌های خانوادگی مناسب است.
    البته اگر کمی سخت‌گیر باشید ممکن است کوبش خودرو در برخی دست‌اندازها موجب آزردگی شما شود. مجموعه فنی خودرو نیز عملکردی رضایت‌بخش داشته و یک شتاب‌گیری مناسب و قابل رقابت با بسیاری از خودروهای گران قیمت‌تر بازار را برای 550 به ارمغان می‌آورد. البته با توجه به تجهیز پیشرانه به سامانه توربوشارژر بایستی دقت بیشتری در هنگام خرید خودرو به خرج دهید چراکه اگر مالک قبلی، در نگهداری از خودرو خود کمی بی‌مبالاتی به خرج داده باشد، احتمال وجود مشکل در توربوشارژر بالا بوده که رفع این مشکل نیز چندان کم ‌دردسر و کم هزینه نخواهد بود.
    از دیگر نقاط ضعف MG 550 می‌توان به بازار فروش نه چندان قوی و شبکه محدود خدمات پس از فروش اشاره کرد که مورد آخر می‌تواند برای مالکینی که در شهرهای کوچکتر زندگی می‌کنند کمی مشکل ساز شود.

    JAC J5

     

    MG 550

     

     

    وضعیت بازار
    جک J5 اتوماتیک در مدل‌های 1393 تا 1396 در بازار موجود بوده و قیمت نمونه‌های مختلف آن با توجه به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد در بازه 50 تا 80 میلیون تومان قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که تعداد انگشت شماری J5 صفر کیلومتر مدل 1396 نیز در بازار موجود بوده که فروشندگان، قیمتی حدود 85 میلیون تومان را برای آن‌ها طلب می‌کنند. MG 550 نیز در مدل‌های 2010 تا 2012 به کشور ما وارد شد که هم اکنون برای خریداری یک نمونه از آن بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد، بایستی مبلغی بین 75 تا 120 میلیون تومان پرداخت کنید.

    نویسنده:‌ امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو