فونیکسریمکسبهتام

لزوم توجه ویژه به توسعه حمل و نقل عمومی

تأثیر اعمال قانون و جرایم رانندگی در اصلاح رفتار کاربران و کاهش تصادفات رانندگی

عصر خودرو- رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران گفت: از جمله عوامل موثر در کاهش قابل توجه تعداد کشته‌شدگان مربوط به سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شامل تشدید نحوه برخورد با تخلفات رانندگی، افزایش نرخ جرایم و ثبت نمره منفی بوده که متاسفانه در حال حاضر بخشودگی دیرکرد جرایم بر اساس بند و تبصره ۱۱ قانون بودجه، اثرگذاری اجرای این قانون را کم کرده است.

لزوم توجه ویژه به توسعه حمل و نقل عمومی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان، با توجه به مقوله مهم ایمنی و کاهش آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در کشور و لزوم برنامه‌ریزی یکپارچه و هماهنگ، گفت‌وگویی انجام دادیم با سارا امتحان رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران که در ادامه میخوانید.

     * آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در کشور در سال‌های گذشته چقدر بوده است؟

    امتحان: افزایش کشته‌شدگان تصادفات رانندگی از اواخر دهه 70 رشد زیادی یافت، بطوریکه در سال‌های 1384 و 1385 تعداد کل کشته‌های جاده‌ها (درون شهری، برون‌شهری و روستایی) به بیش از 27700 نفر کشته در سال رسید. خوشبختانه با تشکیل کمیسیون ایمنی، پیگیری‌های و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان‌ها-دستگاه‌های عضو آن این روند سیر نزولی یافت.

    * هدف تشکیل کمیسیون راه‌وشهرسازی چیست؟

    امتحان: سازماندهی و هماهنگ‌سازی در تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات مرتبط با ارتقای ایمنی.

    کمیسیون ایمنی راه‌ها در خرداد ماه سال 82 با تصویب هیئت دولت تشکیل شد که ریاست آن بر عهده وزیر راه‌وشهرسازی است و تمامی سازمانها-دستگاه‌هایی که به نحوی با تصادفات و ایمنی ارتباط دارند شامل پلیس، هلال احمر، اورژانس، وزرات بهداشت، سازمان پزشکی قانونی، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، صدا و سیما، آموزش و پرورش و ... در آن عضویت دارند.

    * کمیسیون ایمنی در چند استان راه اندازی شده است؟

    امتحان: در حال حاضر کمیسیون ایمنی در کلیه استان‌ها با ریاست استاندار فعال می‌باشد.

    * آمار کشته‌های جاده‌ای طی سال‌های اخیر چه میزان کاهش یافته است و علل این کاهش چیست؟

    امتحان: با اقداماتی که در این زمینه انجام شد آمار کشته‌ها از 27 هزار نفر در سال 84 به کمتر از 16 هزار نفر در سال 95 رسید (بیش از 40 درصد کاهش کشته‌شدگان). از جمله این اقدامات توجه به پنج رکن اصلی ایمنی شامل خودرو، جاده، نیروی انسانی، مدیریت ایمنی و مدیریت بعد از سانحه می‌باشد.

    البته در سال 96 تعداد کشته‌ها در جاده‌ها افزایش یافت و از حدود 16 هزار نفر سال 95 به 16 هزار و 200 نفر رسید.

    * علت افزایش کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در سال گذشته درکشور چه بوده است؟

    امتحان: این افزایش ناشی از این هست که خودرومحورتر شده ایم و میزان استفاده از حمل ونقل عمومی کاهش یافته است.

    * چه اقداماتی برای کاهش میزان کشته‌شدگان تصادفات رانندگی صورت گرفته است؟

    امتحان: با دستور معاون اول محترم رئیس جمهور و مشارکت دستگاه‌های مسوول، نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور در سال گذشته تدوین گردید. در این راستا با تامین بودجه پیش‌بینی می‌شود تعداد تلفات جاده‌ای از 16 هزار نفر فعلی طی 10 سال به حدود 9 هزار نفر کاهش یابد که شامل اقدامات مرتبط با پنج رکن ایمنی مذکور و توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌باشد.

    * قوانین راهنمایی و رانندگی چه تاثیری بر روند کاهش کشته‌شدگان تصادفات رانندگی داشته است؟

    امتحان: از جمله عوامل موثر در کاهش قابل توجه تعداد کشته‌شدگان مربوط به سال 90 نسبت به سال 89، اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شامل تشدید نحوه برخورد با تخلفات رانندگی، افزایش نرخ جرایم و ثبت نمره منفی بود. متاسفانه در حال حاضر بخشودگی دیرکرد جرایم بر اساس بند و تبصره 11 قانون بودجه، اثرگذاری اجرای این قانون را کم کرده است؛ لذا پیگیری حذف این بند در دستور کار دبیرخانه کمیسیون ایمنی قرار دارد.

    * برای شناسایی نقاط پر تصادف چه اقداماتی صورت گرفته است؟

    امتحان: شناسایی نقاط پر تصادف جاده‌های کشور (شامل حدود 4000 نقطه پرتصادف و دارای تصادف) بر اساس دستورالعمل مصوب کمیسیون ایمنی انجام و اولویت بندی گردید. به علت کمبود بودجه در این بخش جهت رفع و اصلاح این نقاط، آشکارسازی کامل آن‌ها صورت گرفت بدین معنی که تابلو‌های ایمنی در این مکان‌ها به حدکافی نصب و به مردم هشدار‌های لازم داده شد و اقدامات اصلاحی نیز با توجه به بودجه در دستورکار قرار دارد.

    * سامانه آنالیز سلامت فنی خودرو اجرایی شد؟

    امتحان: در حال حاضر، سامانه آنالیز سلامت فنی خودرو (FMS) بر روی بیش از 2300 اتوبوس عملیاتی گردیده است. این سیستم تمام اطلاعات فنی خودرو را دائما ثبت و با ارسال هشدار‌های لازم به صورت اتوماتیک و برخط، نقص‌های فنی موثر بر ایمنی را به شرکت‌های حمل‌ونقلی اعلام می‌کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از تردد آن‌ها به عمل آید.

    * برای مدیریت سرعت تردد در شبکه راه‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

    امتحان: سیستم‌های هوشمند کنترل عبور و مرور (با بیش از 1000 دوربین کنترل سرعت) در شبکه راه‌های برون‌شهری نصب ش. ده‌اند که تحت نظارت و پایش مرکز مدیریت راه‌های کشور و پلیس راهور قرار دارند. البته پوشش کامل نداریم و مجموعه اقدامات درحدی که بودجه و امکانات اجازه می‌داد انجام شد.

    * آیا درآمد‌های حاصل از جرایم رانندگی به وزارت راه و شهرسازی تعلق می‌گیرد؟

    امتحان: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، جریمه‌های رانندگی حسب میزان سهم تعیین شده به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت کشور (شهرداری‌ها و دهیاریها)، پلیس راهور و صندوق تامین خسارت‌های بدنی اختصاص می‌یابد. ولی متاسفانه تخصیص آن خیلی کاهش یافته است بگونه‌ای که در سال ١٣٩٦ میزان تخصیص آن به حدود 6-5 درصد رسیده است. در حال حاضر این موضوع به طور جدی در حال پیگیری بوده و مکاتبات متعددی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته که در صورت تحقق درآمد جرایم، اقدامات بیشتری در رابطه ایمنی در جاده‌های کشور صورت می‌پذیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو