فونیکسریمکسبهتام

صدای خودروها زیر ذره‌بین مراکز معاینه فنی

عصر خودرو- شدت آلودگی صوتی در تهران زنگ خطر را به صدا در آورده است. در آلودگی صوتی هم مانند آلودگی هوا، پای خودروها و موتوسیکلت‌ها در میان است. به طوری که وسایل نقلیه در تولید آلودگی صوتی هم نقش موثری دارند.

صدای خودروها زیر ذره‌بین مراکز معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اعتماد ، از همین رو کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران دستورالعملی را تهیه کرده تا از این پس «تست صدا» هم در مراکز معاینه فنی انجام شود. در صورت اجرایی شدن این دستورالعمل، ایران اولین کشور خاورمیانه خواهد بود که در مراکز معاینه فنی تست صدا را الزامی کرده است.
    تهران نه تنها هوا ندارد بلکه سال‌هاست که آرامش هم ندارد. هر چند برای شهروندان تهرانی آلودگی هوا بیشتر از آلودگی صوتی قابل لمس است اما شدت صداهای آزار‌دهنده در پایتخت ایران به حدی زیاد است که زندگی را بر شهروندان دشوار کرده. از اواخر دهه 70 شمسی مساله آلودگی صوتی در تهران مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت اما در سال 1387 بود که مدیریت شهری تهران 6 ایستگاه سنجش آلودگی صوتی را برای نخستین‌بار راه‌اندازی کرد.
    با تصویب برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی شهر تهران در آذر‌ماه سال 94 از سوی شورای شهر این امیدواری برای فعالان محیط زیست انسانی شکل گرفت که شهرداری و شورای شهر تهران در حوزه عملی هم برنامه‌هایی را برای کاهش آلودگی صوتی تدوین و اجرا کنند. بنا به اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از خردادماه 95 جلسات کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران آغاز شده تا برای وضعیت خطرآفرین تهران چاره‌ای بیندیشند.

    *آلودگی چند گام بلند بیش از استاندارد
    آلودگی صوتی را با واحد «دسی‌بل» اندازه‌گیری می‌کنند. بر اساس این شاخص اگر حجم صدا بین 55 تا 60 دسی‌بل باشد استاندارد برای زندگی شهروندان رعایت شده است. شاخص 60 تا 65 دسی‌بل برای کودکان و بیماران نامناسب است. بر همین اساس اگر شاخص بالای 70 دسی‌بل را نشان دهد عملا آلودگی صوتی «خطرناک» محسوب می‌شود. این در حالی است که در برخی از مناطق شهر تهران آلودگی صوتی تا 90 دسی‌بل هم رسیده است.
    سال گذشته «باشگاه خبرنگاران جوان» در گزارشی خبر داد مناطق 9، 10، 11، 12، 16 و 21 در صدر مناطق دارای آلودگی صوتی قرار دارند و کمترین میزان آلودگی صوتی در مناطق 3 و 18 شهر تهران است. برای نمونه در محله‌های اطراف فرودگاه مهرآباد آلودگی صوتی در هنگام روز 55 تا 77 دسی‌بل و در شب 45 تا 70 دسی‌بل است. همچنین نشستن و بلند شدن هواپیماها نیز 100 تا 115 دسی‌بل آلودگی صوتی ایجاد می‌کند.
    اکثر بزرگراه‌های شهر صدایی بین 70 تا 80 دسی‌بل دارند. نزدیکی بزرگراه‌ها به مناطق مسکونی موجب شده تا زندگی ساکنان این مناطق هم تحت تاثیر قرار گیرد. هر چند بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه هوای پاک، ایجاد هر گونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک ممنوع است و در صورت مشاهده تخلفات، متخلفان به پرداخت جریمه نقدی از 10 تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شوند. اما این قانون چندان در عمل ضمانت اجرایی نداشته و از میزان آشفتگی صوتی کاسته نشده است.

    *دستورالعمل در راه است
    در چنین شرایطی حالا قرار است که دستورالعمل «تست صدا» در مراکز معانیه فنی اجرایی شود. الهام کریمی، کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» این خبر را اعلام کرد: «با اجرای این دستورالعمل در حداقل زمان و با دقت قابل قبول می‌توان صدای منتشره از اگزوز خودروهای سبک، سنگین، نیمه‌سنگین و موتوسیکلت‌ها را اندازه‌گیری کرد.» به گفته کریمی این دستورالعمل در حال سیر مراحل اداری و قانونی برای تصویب است.
    کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک قانون اجباری شدن استفاده از خودروها و موتوسیکلت‌های برقی در مناطق دارای آلودگی صوتی بالا، مانند بازار، تصویب شود.

    *ساختمان‌سازی، دومین منبع مهم آلودگی صوتی
    تقصیر تولید آلودگی صوتی فقط متوجه خودروها نیست بلکه بخش قابل توجهی از آلودگی صوتی متوجه ساختمان‌سازی‌ها در تهران است. سر و صدای فعالیت در کارگاه ساختمان‌سازی اغلب مورد اعتراض ساکنان نزدیک این کارگاه‌ها هم قرار می‌گیرد. در همین رابطه کارشناس شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران اظهار امیدواری کرد آیین‌نامه کاهش آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی تدوین و تصویب شود.
    به گفته الهام کریمی ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی صوتی در شهر تهران بعد از ترافیک است: «در کشور ما تاکنون قوانین و مقرراتی برای این موضوع تصویب نشده و حدود مجازی برای تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، تعیین نشده است؛ بنابراین شناسایی عوامل آلاینده صوتی حین و ناشی از عملیات ساختمانی و طرح‌های عمرانی شهری و ارایه راهکارهای حذف و کاهش این آلاینده‌ها در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.»
    این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران اقدامات دیگری در دست بررسی و اقدام دارد که باید با همکاری سایر دستگاه‌ها به سرانجام برسد، تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای کامل مبحث 18 مقررات ملی ساختمان که درباره عایق‌بندی و تنظیم صدا از طریق الزام به دوجداره کردن پنجره‌ها، جانمایی مناسب فضاهای داخلی ساختمان و شکل و ترکیب خارجی آنهاست کمک بزرگی در این راستا خواهد بود. کریمی همچنین از تهیه نقشه حریم صوتی بزرگراه‌ها، اولویت‌بندی بزرگراه‌های شهر تهران برای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی صوتی و بررسی اپیدمیولوژیک تاثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسمی و بهداشت روانی شهروندان به عنوان دیگر اقدامات کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران خبر داد.
    تقصیر تولید آلودگی صوتی فقط متوجه خودروها نیست بلکه بخش قابل توجهی از آلودگی صوتی متوجه ساختمان‌سازی‌ها در تهران است. سر و صدای فعالیت در کارگاه‌های ساختمان‌سازی اغلب مورد اعتراض ساکنان نزدیک این کارگاه‌ها هم قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو