فونیکسریمکسبهتام

شش سال پیش در چنین روزی

پاسخ بهمنی به ابهامات پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو

عصر خودرو- شش سال پیش در چنین روزی رئیس کل سابق بانک مرکزی در مورد پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو گفت:ما از ایران خودرو تضیمن‌هایی خواسته بودیم که قرار بوده سهامشان را به وثیقه گذاشته و تسهیلاتشان را دریافت کنند و این موضوع را هم ابلاغ کردیم.

پاسخ بهمنی به ابهامات پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محمود بهمنی ـ رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که به گفته عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران شرط بانک مرکزی برای بازپرداخت شش ماهه این تسهیلات با شرایط فعلی محیط کسب و کار تناسبی ندارد، در شرایط طبیعی نیز مدت زمان بازپرداخت تسهیلات صنعت خودرو دو تا سه سال است، گفت:ما مصوب کردیم شش ماهه، ولی آن ها می توانستند این مدت زمان را تجدید کنند.

    راهکار انجمن خودروسازان برای حذف دلال‌بازی در بازار
    شش سال پیش در چنین روزی تجربه 14 سال اخیر در مورد فراز و نشیب های مربوط به قیمت خودرو نشان داد  که در حال حاضر بهترین راه این است که قیمت‌گذاری خودرو در اختیار خودروسازان داخلی قرار گیرد تا از این طریق بازار دلالان از بین برود. احمد نعمت بخش ،دبیر انجمن خودروسازان، گفت: باید به صراحت بگویم که واقعیت های صنعت خودروسازی از دید مسئولان و سازمان های مربوط به فراموشی سپرده شده یا اینکه دست هایی در کار است تا این صنعت کلیدی زمین گیر شود.وی گفت: شرابط به گونه ای شده است که تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار باعث شده که دلالان از سودهای کلانی ببرند و این درحالی است که خودرو سازان و تولید از این امر بی نصیب هستند.نعمت بخش تاکید کرد: تنها راه منطقی برای جلوگیری از دلال بازی در قیمت خودرو این است که تعیین قیمت خودرو در اختیار شرکت های سازنده خودرو قرار گیرد که با این کار به طور مشخص از جولان دلالان و نیز افزایش بی رویه قیمت جلوگیری خواهد شد.

    پژو مانند خودروسازان ایرانی اموالش را می‌فروشد

    شش سال پیش در چنین روزی حدود هفت ماه از عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان گروه پژوسیتروئن فرانسه و جنرال موتورز آمریکا می‌گذشت، تفاهم‌نامه‌ای که کارشناسان و افکار عمومی از آن به منزله قطع روابط صنعت خودرو ایران و پژو یاد کردند. اگرچه پژو در این هفت ماه هیچ گاه از این تحریم صحبتی به میان نیاورده و نگفته دیگر با خودروسازی ایران ارتباط ندارد، اما در عمل اوضاع به شکلی در این مدت پیش رفت که اذهان عمومی مجبور به قبول قطع ارتباط شرکای بیست و چند ساله شد.حالا چرخ روزگار چرخیده و بحران مالی طوری به پژو فشار آورده که این شرکت نیز اموال خود را برای تامین نقدینگی به فروش گذاشته است. پژوسیتروئن که بزرگترین خودروساز فرانسه و یکی از معتبرهای صنعت خودرو اروپا به شمار می رود، ماه ها است با بحران مالی روبه رو شده و جزو آن دسته از شرکت های منطقه یورو است که همزمان با بحرانی شدن اوضاع مالی اروپا همواره اخباری مبنی بر مشکلات مالی، تعدیل نیرو و فروش سهام آن منتشر شده و می شود.
    اوضاع به حدی بحرانی شده که خودروساز بزرگ فرانسه دست به فروش اموال خود زده و دیگر حتی به سهام نیز راضی نیست، بلکه کار به فروش ساختمان های اداری نیز رسیده است.
    پژو هم این روزها در حال فروش اموال و دارایی اش است چون می داند بدون برخی از آنها نیز اگرچه ضعیف خواهد شد، اما حداقل می تواند به ادامه حیاتش امیدوار باشد. این اوضاع را البته خودروسازی ایران نیز دارد و خودروسازان داخلی کم کم به فروش اموالشان راضی شده اند، از ایران خودرو که سهام بانک پارسیان خود را به فروش خواهد گذاشت تا سایپا که می خواهد سهام سایت کاشان خود را بفروشد.
    اینجاست که «پژوسیتروئن»، «ایران خودرو» و «سایپا» شرایطی شبیه به هم پیدا کرده و همگی راضی به سبک کردن خود شده اند و از این لحاظ فرقی میان آنها نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو