فونیکسریمکسبهتام

بررسی تحلیلی "عصر خودرو" بر حضور خودروسازان داخلی در فضای مجازی

قدرتمندترین خودروسازان ایرانی در اینستاگرام

عصر خودرو- در سال‌های اخیر و متناسب با توسعه فضای مجاری و شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌های فعال در حوزه خودرو نیز برای همراهی با موج مخاطبین در رسانه‌های اجتماعی وارد این فضا شده‌اند. در این مقاله مروری بر فعالیت خودروسازان ایرانی در اینستاگرام و برترین شرکت‌های حاضر در این شبکه اجتماعی خواهیم داشت و تحلیلی بر وضعیت آن‌ها و نقاط ضعف و قوت آن‌ها می‌کنیم.

قدرتمندترین خودروسازان ایرانی در اینستاگرام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اینستاگرام به‌عنوان یک رسانه اجتماعی فراگیر، حضور پررنگی در جامعه ایرانی دارد و توانسته با اتکا به بستر عکس (و ویدئو)، جایگاه مستحکمی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران از آن خود کند، ضمن آنکه با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه در سال‌های اخیر، بر محبوبیت این شبکه اجتماعی که بر بستر تلفن همراه ساخته شده افزوده شده است.
    اینستاگرام غیر از کاربردهای شخصی، در سال‌های اخیر از سوی شرکت‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است و در این میان با توجه به محبوبیت بالای خود در جامعه می‌توان انتظار داشت خودروسازان حضور پررنگ و قدرتمندی در اینستاگرام داشته باشند، هرچند بررسی‌های ما نشان می‌دهد بخش زیادی از خودروسازان، نتوانسته‌اند به‌خوبی از پتانسیل این شبکه اجتماعی استفاده کنند و حضور کمرنگی در آن دارند. اینستاگرام را می‌توان به‌نوعی بیلبوردی دائمی و اختصاصی برای خودروسازان دانست و به همین دلیل شرکت‌ها در بازار جهانی به‌خوبی توانسته‌اند از توان آن استفاده کنند. اینستاگرام از یک‌سو می‌تواند زمینه تبلیغاتی مناسبی برای فعالیت شرکت‌ها باشد و از سوی دیگر ارتباطی دوسویه و مستقیم با مخاطبین (و خریداران خودروها) را ارائه می‌کند.
    اینستاگرام در ایران از حدود 4 سال پیش به‌مرور فراگیر شد و هم‌اکنون قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی فعال در ایران است هرچند بررسی زمان ورود خودروسازان به شبکه اینستاگرام نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از آن‌ها تا حدود دو سال پیش اعتقادی به این رسانه اجتماعی نداشتند چراکه تاریخ ورود اکثر آن‌ها به این شبکه اجتماعی به سال 2017 میلادی بازمی‌گردد. البته در این میان می‌توان آمیکو را استثنا دانست چراکه آمیکو با حضور از دسامبر 2013 قدیمی‌ترین خودروساز حاضر در اینستاگرام است که همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد.
    هرچند رابطه مستقیمی میان زمان ورود شرکت‌ها به اینستاگرام و تعداد فالوئرهای آن‌ها نیست اما 4 شرکت از 5 شرکت نخست فهرست ما جزو قدیمی‌های اینستاگرام هستند به‌گونه‌ای که دو شرکت اول لیست در سال 2015 وارد اینستاگرام شده‌اند و دو شرکت بعدی هم از سال 2016 به اینستاگرام پیوسته‌اند.
    صدرنشینان
    در صدر لیست ما رنو ایران (که بیشتر با عنوان رنو پارس شناخته می‌شود) جای دارد، مجموعه‌ای که بیشتر از سه سال سابقه حضور در اینستاگرام دارد و با بیشتر از 600 پست درج شده، 54هزار فالوئر در اینستاگرام دارد. رنو ایران از سال گذشته حضور خود در اینستاگرام را پررنگ‌تر کرد و بخش قابل توجهی از فالوئرهای این شرکت از سال گذشته و با گسترش و پیوستگی فعالیت‌های رنو ایران به صفحه این شرکت پیوسته‌اند. رنو ایران نظم و پیوستگی مناسبی در پست‌های خود داشته است و پست‌های این شرکت ازنظر بصری هم جلوه مناسبی دارد ضمن آنکه از نظر موضوعی هم تنوع قابل قبولی در پست‌های این شرکت به چشم می‌خورد. رنو ایران در حدود یک سال اخیر کمپین‌های اینستاگرامی مناسبی طراحی کرده است که بخشی از آن‌ها منجر به ورود فالوئرها به این صفحه شده است. در کنار این‌ها تنوع محصولات رنو در بازارهای جهانی و قدمت رنو باعث شده است دست رنو ایران برای تولید پست‌های جذاب باز باشد هرچند تمرکز مناسبی برای تولید پست‌های مرتبط با محصولات رنو در ایران در این صفحه دیده می‌شود.
    اگر در زمینه اطلاق عنوان "خودروساز " به رنو پارس تردید دارید می‌توان به سراغ رتبه دوم این جدول رفت، جایی که شاهد حضور مدیران خودرو هستیم، شرکتی که قطعاً خودروساز است و اگر داشتن خط تولید مستقل را معیار قرار دهیم، می‌توان مدیران خودرو را قدرتمندترین خودروساز در اینستاگرام دانست. مدیران خودرو هم از اواخر سال 2015 کار خود را در اینستاگرام آغاز کرده است و با بیش از 700 پست، حدود 35هزار فالوئر دارد. البته تعداد فالوئرهای اینستاگرام مدیران خودرو می‌توانست بالاتر از این باشد اما با ورود محصولات برند چری به سبد تولیدات این شرکت، مدیران خودرو تصمیم به جدا کردن صفحات چری و MVM گرفت و این مسئله باعث شد تا بخشی از مخاطبین محصولات این شرکت از طریق صفحه چری وضعیت فعالیت‌های مدیران خودرو را دنبال کنند و به این ترتیب تعدادی از مخاطبین که می‌توانستند در صفحه ام وی ام حضور داشته باشند جذب صفحه چری شده‌اند هرچند مدیران خودرو در صفحه MVM هم وضعیت قابل قبولی دارد.
    مدیران خودرو البته به‌راحتی می‌توانست با تغییراتی در سیاست‌های خود در اینستاگرام وضعیت بهتری در این شبکه اجتماعی داشته باشد؛ مدیران خودرو در سال‌های اخیر با تبلیغات محیطی و مطبوعاتی زیاد، حضور پررنگی در فضای رسانه‌ای و تبلیغی کشور داشته است و می‌توانست به‌راحتی با اطلاع‌رسانی در زمینه فعالیت‌های خود در اینستاگرام و البته تمرکز بیشتر بر فعالیت در این شبکه اجتماعی، تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهد. از سوی دیگر و به‌ویژه در یک سال اخیر، شاهد افزایش تعداد پست‌هایی در زمینه تحویل خودرو به خریداران در صفحه اینستاگرام این شرکت هستیم، پست‌هایی که هرچند نشان از تعهد شرکت نسبت به مشتریان دارد اما از دید عموم جذابیت چندانی ندارد و همین موضوع باعث شده روند ورود مخاطبین به صفحه رسمی این شرکت اندکی کند شود.
    رتبه سوم جدول در اختیار کرمان موتور است که با حدود 400 پست، حدود 26هزار فالوئر دارد. کرمان موتور در کنار خودروهای لیفان و جک، محصولات هیوندای را هم تولید و عرضه می‌کند. در آغاز عرضه محصولات هیوندای شاهد ترکیب پست هیوندای با خودروهای لیفان و جک بودیم اما به‌مرور کرمان موتور راهی جداگانه را برای هیوندای در پیش گرفت. کرمان موتور دو سال است در اینستاگرام فعالیت می‌کند و با توجه به مقبولیت محصولات این شرکت و البته تنوع آن‌ها می‌توان انتظار عملکرد بهتری را از صفحه رسمی این شرکت در زمینه جذب مخاطبین داشت. کرمان موتور البته مدتی است با تولید ویدئوهایی در زمینه نکات آموزشی خودروها و بهره‌مندی از قابلیت IGTV (که مدتی است به اینستاگرام اضافه شده) تلاش کرده است مخاطبین را جذب کند اما بررسی پست‌های این شرکت در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد نظم چندانی در پست‌ها وجود ندارد و شاید نظم بیشتر در این زمینه می‌توانست جایگاه کرمان موتور را بالاتر ببرد. کرمان موتور در یک ماه اخیر بیشتر در زمینه پست‌های مناسبتی فعالیت کرده است و به نظر می‌رسد در حال حاضر برنامه مشخصی برای توسعه فعالیت‌های خود در اینستاگرام ندارد.
    اینستاگرام را جدی بگیرید!
    بررسی حضور خودروسازان در اینستاگرام نشان می‌دهد این شبکه اجتماعی و مخاطبین آن با وجود قدرت بسیار بالا، به‌اندازه کافی و در حد پتانسیل‌های این شبکه اجتماعی از سوی خودروسازان جدی گرفته نمی‌شود و تعداد فالوئرها و روند رشد آن‌ها به هیچ عنوان تناسبی با رشد این شبکه اجتماعی در ایران و البته جذابیت‌های ذاتی خودرو و علاقه عمومی به پیگیری اخبار خودروسازان ندارد. از سوی دیگر به‌ندرت می‌توان یک روند مناسب و پیوسته را در تولید محتوا و انتشار پست‌های خودروسازان دید و به نظر می‌رسد مدیریت اینستاگرام در تقریبا تمامی شرکت‌های خودروساز بیش از آن‌که یک موضوع مهم و جدی باشد، یک مسئولیت جانبی برای یکی از پرسنل است.
    این عدم ثبات را می‌توان هم در فرم بصری پست‌ها و صفحات و هم در فواصل زمانی میان پست‌ها دید و به نظر می‌رسد در هر دوره، با ایده‌های جدید کار در این صفحات شروع شده و پس از مدتی روند کار کند شده و بار دیگر تغییر می‌کند. از سوی دیگر محتوای پست‌ها نیز موردی است که باید از سوی خودروسازان مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر بخش زیادی از پست‌های درج شده در صفحات مورد بررسی تنها به انتشار تصویر یک خودرو بسنده کرده است و به ندرت نظم محتوایی در آن دیده می‌شود و این در حالی است که ظاهر خودروهای موجود در خیابان کمتر می‌تواند جذابیتی برای مخاطبین ایجاد کند و در مقابل خودروسازان به‌عنوان مالکین برند، می‌توانند با تمرکز بر محتوای متفاوت، علاوه برجذب مخاطبین جدید، نسبت به ارائه اطلاعات برای فالوئرهای فعلی نیز اقدام کنند.

    نویسنده: مهندس بابک وفایی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو