فونیکسریمکسبهتام

بررسی تحلیلی خودرو امروز بر حضور واردکنندگان و تولیدکنندگان خودروهای سنگین در فضای مجازی

سنگین سازان ایرانی در ابتدای راه اینستاگرام

عصر خودرو-آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت نشان دهنده تولید بیش از ۵۹۳۵ دستگاه انواع کامیون و کامیونت ، ۳۶۶ دستگاه انواع اتوبوس و ۸۳۶ دستگاه مینی بوس طی ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ است.

سنگین سازان ایرانی در ابتدای راه اینستاگرام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، گروه بهمن، سایپا دیزل، ایران خودرو و ماموت دیزل به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم در بین تولیدکنندگان انواع کامیون و کامیونت در کشور قرار دارند و شرکت عقاب افشان نیز در بین تولیدکنندگان اتوبوس کشور بیش ترین آمار را به خود اختصاص داده است. در بین تولیدکنندگان مینی بوس نیز شرکت سروش دیزل مبنا ، پیشرو دیزل آسیا و گروه بهمن به ترتیب در رتبه های نخست تا سوم قرار دارند. با بررسی این آمار بزرگان صنعت خودروهای تجاری و مسافری ایران به وضوح قابل شناسایی هستند اما آیا این شرکت‌ها در مبانی جدید بازاریابی جهانی حضور قدرتمندی در شبکه های اجتماعی دارند ؟
    اینستاگرام به عنوان یکی از مهم ترین و موثرترین شبکه های اجتماعی هم اکنون میزبان بیش از یک میلیارد کاربر و صفحه فعال است و جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در حوزه های مختلف طی 5 سال اینستاگرام را به دیگر شبکه های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر ترجیح داده‌اند و این شبکه اجتماعی امروز بیش‌ترین تعداد شرکت ها را برای معرفی محصولات و فعالیت ها میزبانی می کند.
    از بین بیش از 30 تولیدکننده و واردکننده خودروهای تجاری و مسافری کشور، تصمیم گرفته ایم تا نگاهی به شرکت های فعال در شبکه های اجتماعی در این حوزه داشته باشیم و این شرکت ها را از نظر میزان فعالیت، تعداد دنبال‌کننده و نوع فعالیت مورد بررسی قرار دهیم.

    صدرنشینان
    شرکت ماموت دیزل، تولیدکننده خودروهای تجاری با برند اسکانیا سوئد از جولای سال 2016 میلادی با تفکری پیشرو قدرتمندترین حضور در بین شکرت ها در اینستاگرام به نمایش گذاشته است. این شرکت با بیش از 24هزار دنبال کننده با اختلاف در صدر فهرست قرار دارد و طی حدود 3 سال قعالیت 738 پست منتشر کرده است که آمار قابل توجهی را نشان می دهد. شرکت ماموت دیزل در صفحه اختصاصی خود در اینستاگرام با نام Scania_iran به طور متوسط روزانه یک پست منتشر می کند و هم اکنون نیز فعال است. عمده محتوای این صفحه به عکس های ارسالی مشتریان شرکت ماموت دیزل و مالکان خودروهای سنگین اسکانیا اختصاص دارد که در افزایش مشارکت مشتریان می تواند نقش بسزایی داشته باشد. این شرکت همچنین در صفحه اینستاگرام با انتخاب هشتگ های مناسب سعی در جذب مشارکت بازدیدکنندگان در کامنت ها دارد و این موضوع به صورت محسوسی قابل مشاهده است و امار لایک پست ها نیز عدد فراتر از استاندارد را نشان می دهد.
    در رتبه دوم شرکت عقاب افشان قرار دارد.این شرکت از سپتامبر 2016 اکانت رسمی خود را در اینستاگرام به ثبت رسانده و 607 پست تا کنون منتشر کرده است. شمار دنبال کنندگان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در ایران به بیش از 17هزار نفر می رسد که آمار قابل توجهی است. شرکت عقاب افشان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در خاورمیانه نظم خاصی در تولید پست هایش در اینستاگرام ندارد و در زمان نگارش بیش از یک هفته از آخرین پست اینستاگرام این شرکت می گذرد. به غیر از در نظر گرفتن این نکته منفی، نوع محتوای صفحه اینستاگرام عقاب افشان بیش تر حول محور محصولات ، عکس های دیدنی ، فعالیت های جدید شرکت و ... به نوعی بیش تر به اطلاع رسانی اختصاص دارد و مخاطب را در جریان اخرین رویداد های این شرکت و محصولات قرار می دهد. انتشار عکس های ارسالی مشتریان و مخاطبان و اطلاع رسانی رویداد های مرتبط نیز از دیگر موضوعات محتوای این صفحه است.
    شرکت آمیکو با بیش از 13هزار دنبال کننده قدیمی ترین خودروساز تجاری ایران در اینستاگران است که فعالیتش را از 16 دسامبر 2013 در این شبکه اجتماعی آغاز کرده و با آمار 101 پست به نظر می رسد آنطور که باید روند مستمری را در این شبکه اجتماعی در پیش نگرفته است. شرکت آمیکو که به تولید محصولات سنگین با برند اختصاصی مشغول است، با عرضه پیکاپ جدیدش جان تازه‌ای در حوزه مارکتینگ و شبکه های اجتماعی گرفت. پس از معرفی پیکاپ برای نزدیک تر شدن شرکت به مشتریان و اطلاع رسانی دقیق تر انتشار پست های روزانه در مورد این پیکاپ ، ویدیو های دیدنی از این پیکاپ، اطلاع رسانی در زمینه شرایط فروش و ... در صفحه رسمی آمیکو آغاز شد و همچنان نیز به صورت روزانه و مستمر ادامه دارد.
    عضو تازه وارد پرتلاش شبکه های اجتماعی در بین سنگین سازان شرکت یاوران خودرو شرق، تولیدکننده اتوبوس های MAN آلمان در ایران است . این شرکت که به تازگی صفحه رسمی خود در اینستاگرام را راه اندازی کرده با استفاده از جو مثبت معرفی اتوبوس جدید این شرکت به بازار ایران با پیشرانه به روز طی مدتی کوتاه موفق به جذب بیش از 2500 فالوئر شده است اما همچنان با نزدیک‌ترین رقیب هم‌کلاسش یعنی عقاب‌افشان حدود 15هزار فالوئر اختلاف دارد. افزایش تنوع پست ها ، انتشار پست های تولیدی از تکنولوژی های روز ، آپشن ها و مزایای کابین اتوبوس های این شرکت و مهم از همه اخبار روز MAN در حوزه خودروهای مسافری بخشی است که جای خالی اش در صفحه یاوران خودرو شرق در اینستاگرام حس می شود و در صورت اضافه شدن این بخش ها می توان شاهد استفاده مفیدتر مخاطبان از صفحه این شرکت بود.

    غایبان بزرگ :
    سایپا دیزل  به عنوان غول سنگین ساز ایران بزرگ ترین غایب اینستاگرام است.  ایران خودرو دیزل نیز با صفحه ای 116 نفری با 25 پست علی رغم گذشت 3 سال از تاسیس این صفحه عملا فعالیتی در اینستاگرام ندارد و تفاوتی بین این شرکت با غایبان بزرگ سنگین ساز در اینستاگرام به چشم نمی خورد.

    مارکتینگ شبکه های اجتماعی روی دوش نمایندگان :
    8 شرکت تولیدکننده خودروهای تجاری که در زمره پرتیراژ ترین های این حوزه نیز قرار دارند عملا حضوری در اینستاگرام ندارند و این موضوع موجب شده تا بخش عمده بار بازاریابی اینستاگرام این شرکت‌ها روی دوش نمایندگانشان در سراسر کشور باشد. با جست و جویی ساده به راحتی متوجه می شوید که بعضا نماینده بندرعباس یکی از همین شرکت ها شاید در صورت حضور در این جدول تعداد فالوئر بیش تری از رتبه نخست می توانست داشته باشد اما مساله ای که در این پرونده به تعداد فالوئرها غلبه می کند، نوع محتوای تولیدی نمایندگان شرکت ها در سراسر کشور است که تنها روی فروش و طرح های فروش تمرکز دارند و معرفی خودروها، تکنولوژی ها، مزیت محصولات و ... عملا در مارکتینگ استانی خودروهای تجاری گم می شود و همین موضوع باعث می شود تا بازار سنتی فروش خودروهای سنگین ایران عملا با پیشرفت تکنولوژی تنها پوسته عوض کند و زمانی که استاندارد های جدیدی نظیر استفاده از ادبلو ، پیشرانه های یورو5 یا EEV و .. وارد این حوزه می شوند کمتر راننده یا خریداری در این حوزه از آن اگاهی داشته باشد و شرکت ها نیز بدون این نکات، مزیت های رقابتی شان را از دست می دهند.

    این بازار دیگر سنتی نیست
    هوشمند سازی صفحات اینستاگرام ، حضور فعال و اطلاع رسانی دقیق در کنار فعالیت به روز در صفحات اینستاگرام در عمل به معنای پیوستن شرکت های خودرویی به موج روز جهان و ایران است چرا که ما در گروه رسانه ای امروز به واسطه صفحه رسمی راننده امروز(مختص خودروهای تجاری) به آدرس www.instagram.com/ranandeemrooz (با بیش از 137 هزار دنبال کننده) به این موضوع رسیده ایم که حتی رانندگان خودروهای سنگین و مسئولان شرکت های حمل و نقل نیز در این شبکه اجتماعی به دنبال پاسخ بسیاری از سوالاتشان و کسب اطلاعات روز هستند.

    نویسنده:امیرحسین برخوداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط