فونیکسریمکسبهتام

موضع فولکس‌واگن در قبال ایران تغییر نکرده است

آلمانی‌ها به دنبال باز نگهداشتن پنجره تجاری با ایران

عصر خودرو- باوجود پافشاری‌های ترامپ، کشورهای اروپایی همیشه خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران بوده‌اند. سفیر آمریکا در آلمان هفته قبل اعلام کرد فولکس‌واگن قصد ترک بازار ایران را دارد اما فولکس‌واگن همچنان این موضوع را تکذیب می‌کند و به نظر می‌رسد این غول خودروسازی آلمانی قصد ندارد به‌راحتی بازار ایران را ترک کند.

آلمانی‌ها به دنبال باز نگهداشتن پنجره تجاری با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای با ایران به‌صورت یک‌طرفه خارج شد، کشورهای اروپایی با نگاهی خوش‌بینانه معتقد بودند که در صورت لزوم بدون آمریکا نیز می‌توان این توافق را زنده نگاه داشت. بنا بر نص صریح این توافق، ایران در صورت پایبندی به تعهدات خود می‌تواند از همکاری‌های اقتصادی گسترده‌تری با جامعه جهانی و به‌ویژه طرف‌های اروپایی بهره‌مند شود. تمام طرف‌ها و سازمان مستقل بین‌المللی، در مدت اجرای برجانم پایبندی ایران به تعهدات خود را تائید کرده‌اند طبیعی است با این شرایط ایران انتظار دارد شرکای اروپایی‌اش نسبت به انجام تعهدات خود پایبند باشند.
    بر اساس توافق برجام و با توجه به گشایش‌های انجام گرفته در روابط ایران با کشورهای جهانی و البته با توجه به پتانسیل‌های بالای بازار ایران، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از دو سال قبل و پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای، استراتژی خود را در جهت فعالیت در بازار ایران تنظیم و تبیین کردند. اما اخیرا ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، اعلام کرد که با مداخله آمریکا فعالیت تمامی شرکت‌ها در بازار ایران متوقف خواهند شد.
    بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ با استناد به گفته‌های سفیر آمریکا در آلمان، شرکت فولکس‌واگن در روز سه‌شنبه هفته گذشته، پس از هفته‌ها مذاکره با دولت آمریکا درنهایت مجبور شد تا تمامی فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نماید.
    در این میان یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز با استناد به گفته‌های سفیر آمریکا در آلمان چنین تیتر زد: "فولکس‌واگن اعلام کرده است که به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند است". دولت آمریکا نیز از بیانیه جدید فولکس‌واگن اعلام خرسندی کرد و همه این‌ها در حالی است که این خبر از سوی فولکس‌واگن تکذیب شده است. شرکت فولکس پس از حدود دو دهه غیبت در بازار ایران، برای ورود مجدد به این بازار جذاب برنامه جامعی طراحی کرده بود که بیش از همه فروش دو خودروی پاسات و تیگوان در ایران را شامل می‌شد.
    آیا ریچارد گرنل تنها پی کسب نام است؟
    فولکس‌واگن با لحنی محافظه‌کارانه خبر منتشر شده از سوی سفیر آمریکا در آلمان را تکذیب کرد. سخنگوی فولکس‌واگن در مصاحبه با اشپیگل آنلاین عنوان کرد:"این شرکت خود را نسبت به حفظ تمامی قوانین داخلی و بین‌المللی ازجمله قوانین صادرات مسئول می‌داند. با این حال از این پس در بازار ایران به دنبال توسعه بیشتر نخواهیم بود."
    گرنل فعالیت خود در مقابله با ایران را حتی پیش از نشستن بر صندلی سفارت آغاز کرد، جایی که به‌محض ورود به خاک آلمان در توییتی، به شرکت‌های آلمانی در زمینه فعالیت در ایران هشدار داد و پس از آن نیز اعلام کرد فولکس‌واگن ایران را ترک کرده است، خبری که البته از سوی فولکس‌واگن تکذیب شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد گرنل بیش از آنکه مواضع سیاست مدارانه بگیرد به دنبال آن است که در همراهی با روند دولتمردان آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران است و چندان به جزییات مسائلی که مطرح می‌کند نمی‌پردازد.
    استراتژی فولکس‌واگن طی هفته‌های گذشته تغییری نکرده است و مانند گذشته به فعالیت‌های خود ادامه داده است. فولکس‌واگن در حال حاضر توسعه وضعیت اقتصادی و سیاسی در ایران و منطقه را با دقت رصد می‌کند و همچنین پیامدهای احتمالی در ارتباط با بازگشت تحریم‌ها از طرف آمریکا را نیز در نظر گرفته است.
    در اواسط هفته گذشته سایت خبری "پولیتیکو" گزارش داد که فعالیت‌های شرکت شیمیایی بی آی سف در ایران نیز به‌زودی متوقف خواهد شد. ریچارد گرنل در مصاحبه با این خبرگزاری بیان کرد که این شرکت شیمیایی فعالیت‌های خود را منطبق با تحریم‌های آمریکا پیش خواهد برد. بی آی سف تاکنون با شرکت تابعه خود به نام وینترشال در ایران فعالیت داشته است. این شرکت از شهر کاسل آلمان تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت ملی نفت ایران منعقد کرده بود. هدف اصلی از این تفاهم‌نامه، انتقال فناوری از آلمان جهت تجهیز و ارتقاء سیستم فرسوده استخراج نفت در ایران است که متعاقبا افزایش بهره‌برداری از منابع نفتی را به دنبال خواهد داشت.
    هرچند آمریکایی علاقه زیادی دارند فولکس و دیگر شرکت‌های آلمانی را با خود همراه نشان دهند اما به نظر می‌رسد فولکس‌واگن به دنبال سیاست دیگری است و تلاش می‌کند ضمن با پایبندی به تمام قوانین بین‌المللی، فعالیت‌های خود در ایران را حفظ کند هرچند ناچار شود سطح فعالیت‌ها را تا زمان مشخص شدن روابط ایران با جامعه بین‌المللی، در سطح محدود باقی نگهدارد. آلمانی‌ها به دنبال باز نگه‌داشتن پنجره‌ای رو به بازار ایران هستند و اصلاً نمی‌خواهند تنها به دلیل همراهی با آمریکا، این پنجره را ببینید.

    هانی هردانیان
    کارشناس تحقیقات بازار پرشیا خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو