فونیکسریمکسبهتام

صنعت قطعه‌سازی در مسیر تعطیلی؛

کاهش ۵۰ درصدی تولید قطعه‌ سازان

عصر خودرو- نجفی‌منش گفت: میزان تولید قطعه‌سازان ۵۰ درصد کاهش داشته است و در صورت ادامه وضع موجود در آینده نزدیک صنعت قطعه‌سازی در کشور تعطیل خواهد شد.

کاهش ۵۰ درصدی تولید قطعه‌ سازان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان، محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو با اشاره به وضعیت نامعلوم قطعه‌سازان اظهار کرد: شرایط مبهمی برای قطعه سازان به وجود آمده است با وجود ظرفیت و پتانسیل بالای تولیدکنندگان داخلی وضع قوانین تازه دست آنها را برای تولید بسته است.

    نجفی‌منش با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت برای ترخیص کالا از گمرک تصریح کرد: بنا بر مصوبه دولت برخی از قطعات و مواد اولیه که مشابه داخلی نداشتند از پرداخت مابه‌التفاوت معاف شدند، اما وضع قوانین جدید که عطف به ماسبق می شود، اعتماد بخش خصوصی را از بین می‌برد.

    به گفته وی؛ بسیاری از قطعه سازان به دلیل کمبود نقدینگی توانایی پرداخت مابه‌التفاوت را ندارد و فضا برای دلال بازی و افزایش قیمت فراهم شده است.

    بیشتر بخوانید:کلاف سردرگم خودروسازان و قعطه‌سازان/ متقاضیان کِی خودرو‌های خود را تحویل می‌گیرند؟

    دبیر انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو با اشاره به اثرات منفی حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری بیان کرد: با ورود شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو، به تولیدکنندگان حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد به طوری که شرکت سایپا در سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان زیان دید.

    وی با اشاره به تجربه موفق قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان افزود: تجربه قیمت گذاری خودرو توسط سازمان حمایت در سال‌های 76 تا 86 نمونه موفق است که منجر به تنظیم بازار خودرو شدو بسیاری از نوسانات بازار در آن سال‌ها به خوبی مدیریت شد.

    نجفی‌منش با اشاره به کاهش تولید خودرو تصریح کرد: مشکلات قطعه‌سازان در تأمین مواد اولیه، کاهش 50 درصدی تولید خودرو را به همراه داشته است و کمبود عرضه، موجب افزایش قیمت شده است.

    وی افزود: تأمین ارز مورد نیاز از بازار ثانویه به کندی صورت می‌گیرد و موانع زیادی بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.

    نجفی‌منش در پایان گفت: میزان تولید قطعه‌سازان 50 درصد کاهش داشته است و در صورت ادامه وضع موجود در آینده نزدیک صنعت قطعه‌سازی در کشور تعطیل خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو