فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی«عصرخودرو» ،

جنجال قیمتی خریدار و فروشنده در بازار خودرو؛ مقصر کیست؟

عصر خودرو- «قیمت خودرو را مطابق با زمان ثبت‌نام محاسبه کنید!» این جمله ای است که این روزها به چالش میان واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان با خریداران تبدیل شده است، اما سوال این است که در این اختلاف حق با کیست؟

جنجال قیمتی خریدار و فروشنده در بازار خودرو؛ مقصر کیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بد نیست نگاهی به شیوه قرارداد در زمان فروش خودرو بکنیم، در تمامی قراردادهایی که این روزها و حتی درگذشته با خریداران منعقد می‌شد بندهایی وجود داشته که به فروشنده این حق را می‌دهد که در صورت افزایش نرخ ارز و تعرفه واردات، قیمت خودرو را تغییر دهد البته این در حالتی است که قرارداد با  قیمت قطعی منعقد شده باشد نه مانند این روزها که تمامی پیش‌فروش‌ها باقیمت غیرقطعی است.
    اما این اتفاق در شرایطی رخ داده که بارها مشاهده شده که برخی مردم با تجمع در جلوی شرکت‌های واردکننده به بهانه‌های مختلف به دنبال خرید خودرو هستند، آن هم خودرویی که هنوز معلوم نیست امکان ورود آن به کشور وجود دارد یا خیر؟ اگر چه  در این میان بهتر است شرکت‌ها چنین خودروهایی را به متقاضی نفروشند اما شاید بهتر آنکه خریداران هم قبل از خرید کمی دقت و پرس‌وجو کنند که آیا این خودرو اصلاً می‌تواند استانداردهای بازار ایران را پشت سر گذاشته و با قوانینی که هر روز در حال تغییر است وارد کشور شود؟
    حالا فرض کنیم خریدار خودرو را با قیمت غیر قطعی پیش‌خرید کرده و در آن زمان قیمت خودرو در بازار مثلاً 200 میلیون تومان بوده است، قرارداد باقیمت غیرقطعی امضا شده و حال پس از گذشت 6 ماه به دلیل افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات و ... قیمت این خودرو تا 400 میلیون تومان افزایش پیداکرده است، طبیعی است که فروشنده با توجه به قرارداد امضاشده خودرو را به قیمت روز به خریدار واگذار کند که این موضوع موجب اعتراض خریداران شده است،  اما سؤال این است که آیا خریداری که اصرار دارد خودرو را با قیمت قبلی خریداری کند و 200 میلیون تومان سود کند آیا حاضر است بخشی از این سود را به فروشنده بپردازد؟
    در این نوشتار سعی بر این نیست که از شرکت‌های واردکننده دفاع شود چراکه آن‌ها هم مشکلات بسیاری دارند و گاهی با اطلاعات غیردقیق خریدار را به‌اشتباه می‌اندازد، ولی آنچه مسلم است، این است که در این روزهای بازار هرکس به فکر سود و منفعت خود است بنابراین بهتر است مردم با تحقیق بیشتر و اطلاعات کامل‌تر اقدام به خرید کنند که دچار چنین مشکلاتی نشوند.
    در انتها بد نیست به جمله یکی از فعالان بازار لیزینگ اشاره کنیم:
    "یادتان باشد شرکتی که یک‌دفعه و بدون گذشته روشن در بازار رشد می‌کند و طی یک هفته تمام تبلیغات شهر را به خود اختصاص می‌دهد، به همان سرعت هم از دیدگان محو می‌شود."
    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو