فونیکسریمکسبهتام

رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد:

صادرات ۲۰ میلیون دلاری صنعت خودرو در نیمه نخست امسال

عصر خودرو- رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات انواع خودرو در نیمه نخست امسال با ۲۰ میلیون دلار به عراق،افغانستان،آذربایجان و سوریه به صورت سی بی یو رشد ۲۸ درصدی و به صورت سی کی دی رشد ۷۵ درصدی داشته است.

صادرات ۲۰ میلیون دلاری صنعت خودرو در نیمه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، مجتبی خسروتاج در نشست خبری با بیان این خبر افزود: قطعات و لوازم یدکی خودرو با 47 میلیون دلار صادرات، رشد 60 درصدی داشته است.
    معاون صادراتی وزیر صتعت،معدن و تجارت در تشریح صادرات خودرو و نیرومحرکه در نیمه نخست امسال گفت: ارزش صادرات خودرو و نیرومحرکه در این مدت از نظر میزان ارزش به 354.3 میلیون دلار و به لحاظ وزنی به 27.2 هزار تن رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب این میزان 52.8 میلیون دلار و 12.9 هزار تن بوده است که با این حساب به لحاظ ارزشی 571 درصد و به لحاظ وزنی 111 درصد رشد را تجربه کرده است.
    وی صادرات ماشین آلات را در این مدت 147 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات 46 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد و عراق،افغانستان و سوریه عمده ترین بازارهای صادراتی این گروه کالایی به شمار می رود.
    معاون صادراتی وزیر صنعت،معدن و تجارت سهم کالاهای واسطه ای از واردات شش ماهه امسال را 61 درصد اعلام و تصریح کرد: سهم کالای مصرفی از واردات نیمه نخست امسال 16.8 درصد بوده است.
    وی در خصوص صادرات کالای صنعتی در این مدت نیز اظهار کرد: در شش ماه امسال 15 میلیارد دلار کالای صنعتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته که خودرو نیز در میان این کالاها قرار دارد.

    رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه در پاسخ به این که چطور با وجود ممنوعیت واردات خودرو، براساس آمار ماهانه خودرو وارد کشور می شود، گفت: از تاریخ 30 خرداد امسال براساس مصوبه اقتصاد مقاومتی ثبت سفارش 1300 قلم کالا ممنوع شد براین اساس از این تاریخ امکان ثبت تقاضای جدید وجود نداشت.
    خسروتاج ادامه داد: این شرایط در حالی است که 9 دی سال گذشته ثبت سفارش خودرو که پیش از این به مدت 6 ماه بسته بود باز و با مصوبه هیات وزیران مجوز ثبت سفارش به نمایندگی های های رسمی و غیر رسمی داده شد و براین اساس در دو ماه پایانی سال نمایندگان رسمی و غیر رسمی اقدام به ثبت درخواست های خود کردند.
    معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: از آن جا که واردکنندگان خودرو قادر به دریافت ارز متقاضی از سیستم بانکی نشدند ارز دولتی به آن ها اختصاص یافت که محدودیت ثبت سفارش 90 روزه را نداشت براین اساس خودروهایی ک در حال حاضر وارد می شوند ثبت سفارش های سال گذشته است.

    وی با اشاره به آخرین وضعیت روند پیگیری پرونده تخلفات خودرویی اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه قضایی در حال پیگیری است و پرونده 6481 خودرو که توسط سه گروه نمایندگان رسمی، نمایندگان غیر رسمی و افراد حقیقی وارد شده در دست بررسی است.
    خسروتاج در خصوص خودروهای دپو شده در گمرک اظهار کرد: واردکنندگان متخلف بنا به دلایلی نتوانستند از مصوباتی که مجلس برای تعریف خودروهای لوکس گذاشته بود استفاده کنند تا این مصوبه متوقف شد.
    اما واردکنندگانی که از گذشته و با تشریفات قانونی اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، با پرداخت 40 درصد سود بازرگانی بیشتر قادز به ترخیص خودروها شدند اما آن ها در انتظار کاهش این میزان سود باقی ماندند که در نهایت امکان ترخیص برای آن ها نیز فراهم نشد.
    خسروتاج ادامه داد: در این مسأله ابعاد قضایی، سیاسی و اعداد و ارقامی وجود دارد و با اطلاعات دریافت شده از سازمان حمایت، به بیش از 15 شرکت مجوز پیش فروش داده شده که برخی بیش از سقف موجودی خود اقدام به پیش فروش کرده اند. این درحالی است که برخی شرکت ها تخلف در پیش فروش کرده اند.

    خسروتاج با تاکید بر این که به دنبال آن هستیم که رانتی برای عده ای ایجاد نشود، گفت: وزیر صنعت،معدن و تجارت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور و معاونت های مرتبط و همچنین نهادهای قضایی و اجرایی خواستار بررسی موضوع در ابعاد بیشتر شده و سازمان توسعه تجارت نیز پیشنهاد خود را در این زمینه آماده کرده که در جلسه هفته جاری و یا هفته آینده با محوریت ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک این موضوع را مطرح و بررسی خواهند کرد.

    خبر در حال تکمیل است ...

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو