فونیکسریمکسبهتام

تولید محصولات سواری در ۶ ماه ابتدایی امسال ۱۸ درصد کاهش یافت؛

کارنامه نیمسال خودروسازان در دست چپ

عصر خودرو- با اعلام آمار تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال، مشخص شد تولید محصولات سواری در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی حدودا ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.

کارنامه نیمسال خودروسازان در دست چپ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن‌طور که آمار وزارت صنعت نشان می‌دهد، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع 481 هزار و 967 دستگاه انواع محصولات سواری را طی شش ماه ابتدایی امسال تولید کرده‌اند. در این بین، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید 247 هزار و 16 دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژی 2/ 23 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که 149 هزار و 342 دستگاه انواع محصولات سواری را در شش ماه نخست امسال به تولید رسانده، کاهشی 1/ 6 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت با تولید 85 هزار و 609دستگاه انواع خودرو‌های سواری تا پایان شهریور امسال، 2/ 18 درصد کاهش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.

    طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه خودروسازان نیز روندی کاهشی داشته است. بر این اساس، سه خودروساز بزرگ داخلی در مجموع 47هزار و 260 دستگاه انواع محصول سواری را در شهریور امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مرداد، 4/ 35 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی نیز، ایران‌خودرو با تولید 24هزار و 237 دستگاهی در شهریور، 40 درصد کاهش تیراژ نسبت به مرداد داشته است. گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس‌خودرو) هم کاهش تیراژی حدودا 30 درصدی را به خود می‌بیند. این گروه خودروسازی در شهریور امسال 23 هزار و 23 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده، حال آنکه در مرداد، 32 هزار و 700 دستگاه تیراژ داشت.

    با توجه به آمار مربوطه، کاملا مشخص است که روند نزولی تولید در خودروسازی کشور متاثر از تحریم‌های خارجی و مشکلات داخلی، شکل گرفته و طی ماه‌های آتی نیز در صورت تداوم شرایط خارجی و داخلی، ادامه خواهد داشت. تحریم‌ها، عملا دسترسی خودروسازان به قطعات خارجی را مختل کرده و از همین رو ایران‌خودرو و گروه سایپا با کلی تولیدات ناقص (دارای کسری قطعه) مواجهند.در کنار این موضوع، کندی روند ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک (به ادعای فعالان صنعت خودرو) نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که روند تولید را به نوبه خود دچار اختلال کرده است. با توجه به این روند نزولی تولید که از خرداد آغاز شده، به احتمال فراوان تیراژ امسال خودروسازان در مقایسه با سال 96 با افتی فاحش مواجه خواهد شد. 

    روند نزولی تولید
    نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات سواری در شش ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها در تولید بیشتر محصولات خود حتی مدل‌های چینی با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند. آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو 206 تیراژی 67هزار و 767دستگاهی را طی شش ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5/ 16درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید 9 هزار و 747دستگاه پژو 206 اتومات نیز به ثبت رسیده و این در حالی است که ایران‌خودرو مدت‌هاست 206 اتومات تولید نمی‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد این آمار به پژو 206 پلاس یا همان پژو 207‌آی مربوط است که در مدل اتومات تولید می‌شود. با این فرض، ایران‌خودرو توانسته تولید پژو 207 را در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 117درصد افزایش دهد.

    در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو پژو 405 هم با کاهش تولید در شش ماه نخست امسال مواجه شده است. بر این اساس، 405 با تیراژی 44 هزار و 226 دستگاهی، 3/ 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. 405 در حال حاضر تنها در سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و تولید آن در تهران متوقف شده است.

    در کنار 405، دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در شش ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی 44 هزار و 527دستگاهی را تا پایان شهریور به خود اختصاص داده و نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته 8/ 22 درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی شش ماه نخست امسال، 33 هزار و 144دستگاه سمند را به تولید رسانده، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/ 34 درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حال حاضر سمند تنها در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران‌خودرو تولید می‌شود، هرچند تیراژ در سایت مرکزی طی پنج ماه ابتدایی امسال، فقط 88 دستگاه بوده است. اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا دارد. طبق آمار منتشره، در شش ماه ابتدایی امسال، 22 هزار و 529 دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 43 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان شهریور امسال، 3/ 53 درصد نزول را نشان می‌دهد. بنابر آمار منتشره، ایران‌خودرویی‌ها در شش ماه ابتدایی امسال یک هزار و 796 دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند. نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو، محصولاتی که با آغاز تحریم‌ها، سرنوشت‌شان برای ادامه تولید طی ماه‌های آتی مشخص نیست. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریور امسال 2 هزار و 15دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد شاسی‌بلند مونتاژی و ژاپنی ایران‌خودرو در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال گذشته، 5/ 30 درصد کاهش تولید داشته است.

    ایران‌خودرو همچنین توانسته هشت هزار و 63 دستگاه ‌هایما را نیز مونتاژ کند و با این حساب، شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، 7/ 47 درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ‌فنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحت‌بررسی به خود می‌بیند. دانگ‌فنگ آماری 12 هزار و 68 دستگاهی را تا پایان شهریور امسال از خود به‌جا گذاشته و بر این اساس، 4/ 16درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ را به ثبت رسانده است.

    سری هم به پژو 2008 بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد تولید قرار دارد، اما با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودرو پسابرجامی پژو در ایران به‌شمار می‌رود، تا پایان شهریور امسال تیراژی 3 هزار و 927دستگاهی داشته است؛ با این حساب، 2008 نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، رشد 550درصدی را به خود می‌بیند.

    الاکلنگ تولید پراید و تیبا
    به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی شش ماه ابتدایی امسال به‌جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت‌لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بر این اساس تا پایان شهریور امسال 9هزار و 270 دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش 5/ 25درصدی تیراژ این محصول نسبت به شش ماه نخست سال گذشته است. به‌نظر می‌رسد مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تامین قطعات سراتو را با اخلال مواجه کرده، از همین‌رو تیراژ آن سیری نزولی به خود می‌بیند. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابل‌توجهی در حال تولید است، تیراژی 81هزار و 816دستگاهی را طی شش ماه نخست امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 1/ 19 درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

    این در شرایطی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید در شش ماه ابتدایی امسال نزول کرده و سایپایی‌ها تنها 82 هزار و 127 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، 7/ 23درصد کاهش پیدا کرده است. در حال‌حاضر پراید همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل به‌شمار می‌رود و پشت‌سر آن، تیبا و پژو 206 قرار دارند.

    از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته 23 هزار و 618 دستگاه برلیانس را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 8/ 22درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپایی‌ها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی هفت هزار و 264 دستگاهی را تا پایان شهریور امسال از خود به‌جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 7/ 65 درصدی را به خود می‌بیند. دیگر محصول چینی سایپا، اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ سه هزار و 967 دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته، 6/ 14درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

    تندر نصف شد
    نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال90 تا پایان شهریور امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌ و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی شش ماه نخست امسال به 33 هزار و 813دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته، بیش از 51 درصد کاهش را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر‌90 را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ شش هزار و 924 دستگاهی‌شان در تولید تندر90، با کاهش 8/ 68 درصدی مواجه شده‌اند.  این خودروساز، تندر90 را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند. با توجه به آمار، ایران‌خودرو در شهریور تنها 263 دستگاه تیراژ داشته است.

    در پارس‌خودرو نیز آمار‌ها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر90 می‌دهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، 26 هزار و 889 دستگاه انواع این محصول در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، 6/ 42 درصد کاهش را نشان می‌دهد.در این بین، پارس‌خودروهایی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر90) را در شش ماه امسال به 13 هزار و 639 دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش تولید 41 درصدی این خودرو حکایت دارد. در بین دیگر محصولات، پارس‌تندر تیراژی شش هزار و 415 دستگاهی را تا پایان شهریور امسال به ثبت رسانده که از کاهش تولید حدودا 40 درصدی نسبت به شش ماه نخست سال گذشته حکایت می‌کند.  تندر معمولی هم با تیراژی شش هزار و 643دستگاهی، 49 درصد کاهش تولید را در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. پارس‌خودرو در مجموع طی شهریور 987 دستگاه تندر و پارس تندر و ساندرو را تولید کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو