فونیکسریمکسبهتام

یک فعال محیط زیست مطرح کرد:

خودروهای آفرودی بلای جان کویر های اصفهان

عصر خودرو- یک فعال محیط زیست گفت: اگرچه کویرهای اصفهان رو به نابودی است اما مسابقات رالی و حضور خودروهای آفرودی در این کویرها در تخریب هرچه زودتر بیابان ها اثر دارد.

خودروهای آفرودی بلای جان کویر های اصفهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازمهر  ، مهدی بصیری  در ارتباط با حضور خودروهای آفرودی در کویر های اصفهان اظهار کرد: فعالان محیط زیست همیشه با برگزاری مسابقات رالی در کویرهای اصفهان مخالف بوده اند اما سازمان محیط زیست با مجوزی که به هیئت اتومبیل رانی داده است، سال هاست که مسابقات رالی در بیابان های اصفهان برگزار می شود.

    وی ادامه داد: بیابان های مناطق خشک یک لایه سنگ ریزه روی سطح خود دارند که به آن ذره بیابانی می گویند و برای جلوگیری از فرسایش بادی بسیار موثر است و مانع فرسایش بادی یا آبی می شود.

    ورود نمک های خاک کویر به مناطق مسکونی

    این فعال محیط زیست با بیان اینکه خودرو های آفرود به گیاهان موجود در کویر آسیب میزند، گفت: پوشش گیاهی که در سطح کویر وجود دارد از سطح وسیعی از اطراف خود را حفاظت می کند و اگر دخالت انسانی وارد چرخه طبیعت شود به این مناطق آسیب جدی می رساند.

    وی افزود: جانورانی که در این مناطق لانه گزیدند نیز در اکوسیستم موثر هستند و اگر آسیب ببینند به طبیعت نیز آسیب وارد می شود همچنین کویر مکانی است که به دلیل خاک شوری که دارد نمک ساز است و زمانی که خودروهای آفرودی در این مکان تردد داشته باشند، همراه بادی که می آید نمک های خاک نیز جابجا شده و بعضا به سمت منازل مسکونی می رود.

    بصیری با بیان اینکه بهم زدن اکوسیستم، خسارات زیادی بر جای می گذارد، اظهار کرد: چرخه طبیعت می تواند خودش را اصلاح کند اما زمانی که انسان در آن دخالت می کند چرخه از حالت طبیعی خود خارج شده و آسیب های جدی می بیند.

    نمی توان به بهانه کویرهای رو به نابودی استفاده ناصحیح را مجاز دانست

    وی با اشاره به اینکه کویرهای اصفهان رو به نابودی است، گفت: نمی توان نابودی کویرهای اصفهان را به طور قطعی اعلام کرد اما به دلیل بارش های کم در اصفهان،‌ کویر ها رو به نابودی خواهد رفت اما بر اثر تغییرات آب و هوایی قابل ترمیم خواهند بود اما نباید گفت کویر روبه نابودی است و می توان از آن به طور ناصحیح استفاده کرد.

    این فعال محیط زیست اضافه کرد: مسابقات رالی و استفاده از خودروهای آفرودی تقلید از آمریکایی ها محسوب می شود. با اینکه فعالان محیط زیست آمریکا با این حرکت در کشورشان مخالف بودند و اعتقاد داشتند نباید طبیعت دستکاری شود، اما در ایران با دستکاری طبیعت و ساخت جاده برای استفاده از ماشین های آفرودی آسیب بزرگی به بیابان ها خواهند زد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو