فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات علمی دانشگاه :

می‌خواهند خودروسازی را نابود کنند

نهادهای امنیتی ورود کنند

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: از وزیر جدید صنعت و نهادهای امنیتی می‌خواهیم بررسی کنند که مانع‌تراشی‌های صورت گرفته در برابر واقعی‌سازی قیمت خودرو که در حال نابود کردن صنعت خودرو و قطعه ایران است در کجا ریشه دارد.

می‌خواهند خودروسازی را نابود کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، امیرحسین کاکایی  اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین معضل صنعت خودرو تا همین لحظه، مسئله‌ قیمت‌گذاری دستوری و غیرواقعی این محصول است. نکته مهم این است که حدود شش ماه است که قیمت نهاده‌های تولید به شدت بالا رفته به طوری که بعضاً تا چهار برابر افزایش قیمت داشته‌اند اما قیمت‌ خودرو افزایش پیدا نکرده است و رسیدگی به این موضوع مدام به تعویق می‌افتد. لذا سوال این است که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است و این‌که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت چه کاری می‌تواند در این رابطه انجام دهد؟

    وی ادامه داد: واقعیت این است که در کشور موانع ساختاری وجود دارد که اصولا با این‌که ظاهراً حامی صنعت هستند ولی این موانع ساختاری جلوی صنعت را گرفته است. به عنوان مثال شورای رقابت که تعیین‌کننده  قیمت‌ خودرو است، قیمت این محصولات را بر مبنای شرایط سال گذشته تعیین کرده و در نتیجه آن طور که اعلام شده در سال جاری تاکنون حدود 4000 میلیارد تومان ضرر به صنعت خودرو وارد شده است.

    عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که در صورت ادامه شرایط فعلی تا پایان امسال، زیان صنعت خودرو از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری و غیرواقعی خودرو به 10 هزار میلیارد تومان برسد.

    وی خاطرنشان کرد: در این شرایط تنها دو خودروساز اصلی نیستند که متحمل زیان شده‌اند بلکه قطعه‌سازان نیز به دلیل عدم واقعی‌سازی قیمت قطعات، زیان‌ده شده و بسیاری از آنها ورشکست شده‌اند. طبق آخرین آمارهایی که اعلام شده قطعه‌سازان 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و خودروسازان به دلیل عدم واقعی‌سازی قیمت خودرو، قادر به پرداخت این مطالبات نیستند.

    کاکایی با بیان این‌که اگر صنعت خودرو زمین بخورد بسیاری از صنایع وابسته با مشکل مواجه خواهند شد، تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال شاهد افت قابل توجه تولید خودرو بودیم که یکی از دلایل اصلی آن کمبود نقدینگی خودروسازان برای خرید مواد اولیه و پرداخت پول قطعات دریافتی از قطعه‌سازان است.

    وی اظهار کرد: در چنین شرایطی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و نهادهای امنیتی باید به موضوع ورود کرده و مشخص کنند که چه بخش‌هایی در راه واقعی شدن قیمت خودرو سنگ‌اندازی می‌کنند زیرا ادامه شرایط فعلی و تولید خودرو با ضرر و زیان، موجب نابودی صنعت خودرو و قطعه ما خواهد شد. در این زمینه هم وزارت صنعت و هم نهادهای بالاتر باید قبل از آن‌که صنعت خودرو به طور کامل نابود شود اقدام کنند.

    به گزارش ایسنا، چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب 203 رای موافق از مجموع 265 رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو