فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصر خودرو»

مروری بر برخی از ویژگی های اسکانیا؛ گریفین سوئدی

عصر خودرو- یکی از برترین برندهای دنیای خودروهای سنگین، اسکانیاست که با برخی ویژگی های خاص خودش، طرفداران پروپا قرصی در تمام دنیا دارد.

مروری بر برخی از ویژگی های اسکانیا؛ گریفین سوئدی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اسکانیا نیز مثل ولوو از کشور سوئد برخواسته و محبوبیت این نام در زادگاهش در حدی است که بسیاری آن را محبوب تر از ولوو قلمداد می کنند. هرچند اسکانیا فروش و موقعیت ولوو و یا مرسدس بنز را در منطقه اروپا و دیگر بازارهای دنیا ندارد اما می توان آن را گل سرسبد گروه تجاری سازان فولکس‌واگن دانست که از این نظر بالاتر از MAN قرار می گیرد. در این مطلب نگاهی کوتاه داریم به برخی شاخصه های اسکانیا از گذشته تا امروز.

     

    پیشرانه های هشت سیلندر
    در گذشته بسیاری از ساخته های سنگین منطقه آمریکا و اروپا با موتورهای هشت سیلندر خورجینی از در کارخانه بیرون می آمدند. این رویه در محصولات آمریکایی کمرنگ شد و در اروپا نیز به جز مرسدس بنز، اسکانیا و MAN کمتر شرکتی از این مدل موتور برای محصولاتش استفاده می کرد. امروزه مرسدس بنز و MAN نیز از ساخت موتورهای هشت سیلندر خورجینی دست کشیده اند و فقط اسکانیا از این پیشرانه ها برای محصولاتش استفاده می کند. اولین پیشرانه هشت سیلندر در سال 1969 بر روی کامیون های اسکانیا نصب شد که به همین علت، نام سلطان جاده ها را به کامیون های اسکانیا و خصوصا V8 های آن دادند. صدای خاص این موتورها از مهم ترین ویژگی‌های آنهاست و هر چند که در ماه های گذشته این شرکت اعلام کرده بود که به خاطر مشکل در ساخت بلوک های موتور ممکن است این پیشرانه ها برای مدت نامعلومی تولید نشوند اما تولید آن دوباره ادامه پیدا کرد.

     

    لوگو اسکانیا
    نشان اسکانیا یک شیر با سر عقاب و البته گوش اسب است که در زبان لاتین به آن گریفین گفته می شود و در زبان پارسی شیر دال نام دارد و می توان آن را در تاریخ بسیاری از کشورهای کهن مثل کشورمان نیز به وفور مشاهده کرد و همان طور که در ادامه خواهید خواند، این لوگو از پرچم منطقه اسکانیا در کشور سوئد گرفته شده است. این لوگو و نشان در کشورهای مختلف به عنوان یکی از خدایان و نگهبانان بوده است.

     

    صدای ماندگار
    همان طور که در بحث اهمیت موتورهای هشت سیلندر خورجینی اسکانیا اشاره شد، این ویژگی شاخص برای این شرکت و طرفداران اسکانیا به قدری اهمیت دارد که صدای تولیدی این موتورها حالتی منحصر به فرد پیدا کرده و به نوعی شناسه کامیون ها و کشنده های مجهز به پیشرانه های وی8 شده است به نوعی که بسیاری صدای این موتور را از اینترنت برای زنگ موبایل خود دریافت می کنند!

     

    سوپر 140
    اولین موتور وی8 اسکانیا در سال 1969 بر روی کامیون های این شرکت قرار گرفت. این موتور 14 لیتری 350 اسب بخاری که با هدف تولید مقدار بالایی از گشتاور در دور موتور پایین طراحی شده بود، به کامیون خود نام super140 را داد. این نام بر روی جلوپنجره این خودرو نصب شد تا همگان با دیدن آن متوجه حضور قوی‌ترین کشنده آن زمان شوند. این کامیون در حال حاضر به عنوان یک خودرو کلاسیک سنگین شناخته می شود.

     

    رقابت در قدرت
    اسکانیا با ساخت موتور 350 اسبی وی8 خود در سال 1969 به عنوان قوی ترین کامیون سال رسید. هرچند در آن زمان کسی به دنبال کسب این عنوان نبود و در برهه ای مرسدس بنز با سری SK و NG خود این عنوان را در دست داشت اما با روی کار آمدن سری موتورهای 16 لیتری ولوو، رقابت بر سر کسب عنوان قوی ترین کشنده دنیا بین اسکانیا و ولوو داغ شد. این رقابت ها باعث شد تا موتورهای وی8 اسکانیا دقیقا در مقابل پیشرانه های 16 لیتری ولوو قرار گیرند و عنوان قوی ترین کشنده دنیا بین ساخته های این دو شرکت دست به دست شود. در حال حاضر قوی ترین موتور تولید انبوه اسکانیا 730 اسب و ولوو 750 اسب بخار قدرت دارد.

     

    دماغ دار های اسکانیا‌
    کامیون های دماغ دار از ابتدا در سبد تولیدات اسکانیا حضور داشتند و به نوعی پاسخی بود برای نیاز خریدارانی که به کامیون های دماغ دار علاقه مندند. اهمیت وجود این مدل در بین محصولات اسکانیا به قدری بود که حتی از ابتدا برای آنها از موتورهای هشت سیلندر خورجینی نیز استفاده شد اما کم کم با روی آوردن خریداران به سمت نمونه های بی دماغ و کاهش فروش سری T در اروپا و دیگر نقاط دنیا، این مدل برای همیشه در سال 2005 از بین محصولات اسکانیا خداحافظی کرد. با این وجود در سال گذشته و پس از معرفی سری جدید محصولات اسکانیا، مدل دماغ دار بر اساس سری S این شرکت توسط موسسه ای به نام VLASTUIN به صورت تولید محدود طراحی و ساخته می شود.

     

    اولین یورو 6
    در حال حاضر پیشرانه های مورد استفاده در قاره اروپا دارای استاندارد آلایندگی یورو6 هستند. اولین شرکتی که به طور رسمی از این موتورها برای محصولات خود استفاده کرد، مرسدس بنز بود اما اسکانیا اولین شرکت اروپایی بود که اقدام به معرفی سری محصولات خود با موتورهای یورو 6 کرد.

     

    اتاق استریم لاین
    در ابتدای دهه 90 میلادی، اسکانیا با کمی تغییرات بر روی کابین محصولات بی دماغش، طرحی آیرودینامیک تر به نام استریم لاین را معرفی کرد که این تغییرات در کاهش مصرف سوخت و سر و صدای کابین موثر بود. اما با پایان یافتن تولید سری 3 در سال 1997 و آیرودینامیک تر شدن محصولات اسکانیا در سری چهارم، طرح استریم لاین کنار گذاشته شد تا این که دوباره اسکانیا در سال 2013، به منظور رسیدن به آیرودینامیک بهتر، کابین های خود را با کمی بهبود در طراحی به نام استریم لاین معرفی کرد.

     

    تولد اسکانیا
    شرکت AB Scania-Vabis سال 1911 از ادغام دو کمپانی Maskinfabriks-aktiebolaget Scania و Vabis تاسیس شد. وابیس در سال 1891 روی کار آمده بود و به کار ساخت واگن های قطار مشغول بود. اسکانیا نیز از سال 1900 در کار ساخت دوچرخه بود. هر دو شرکت قبلا تلاش هایی برای حضور در میدان خودروسازی کرده بودند که پس از ادغام با هم در سال 1911، این حرکت به ثمر نشست. خودروهای اولیه این مجموعه سهم ارتش برای حضور در جنگ اول جهانی شد.

     

    وجه تسمیه
    اسکانیا نام جنوبی ترین ایالت کشور سوئد است که از حیث قرارگیری شهر مالمو در آن اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. این شهر با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر،  عنوان سومین شهر بزرگ کشور سوئد و ششمین شهر بزرگ منطقه اسکاندیناوی را در اختیار دارد. نشان شیر عقاب سر اسکانیا نیز از پرچم و نشان این منطقه گرفته شده است

     

    سری عمرانی
    یکی از زمینه هایی که اسکانیا مانور زیادی روی آنها می دهد، سری محصولات عمرانی و راهسازی این شرکت است. با این وجود اسکانیا اقدام به معرفی محصول خاصی برای این کاربری ها نکرده بود تا اینکه این شرکت با معرفی سری XT که کامیون ها و کشنده هایی برای کاربری خارج جاده، راهسازی و عمرانی هستند، به طور تخصصی یه این میدان وارد شد تا رقیب قدری برای x-way ایویکو، آروکس مرسدس بنز و FMX ولوو داشته باشد. سری XT بر اساس سه سری P ،G و R ساخته می شود.

     

    اتوبوس سازی اسکانیا
    اسکانیا در کنار ساخت کامیون  به ساخت اتوبوس نیز از ابتدای شروع فعالیتش مشغول بوده است و شهرت این فعالیتش در حدی
    است که اسکانیا را در کنار ولوو و مرسدس بنز به عنوان اصلی‌ترین سازندگان اتوبوس در دنیا می شناسند. امسال اسکانیا اولین اتوبوس بین شهری گازسوز در دنیا را معرفی کرد که قادر است بیش از هزار کیلومتر مسافت را با یک بار سوختگیری طی کند.

     

    کلاس جدید
    در حالی که تا قبل از معرفی سری جدید محصولات اسکانیا، این خودروساز دارای کلاس های G و R برای مسافت های بلند بود، سری جدید S در جایگاهی بالاتر از سری R نیز معرفی شد. همچنین برای کاربری های مورد نیاز در داخل شهر ها، سری کوچک L نیز معرفی شد. سری XT برای کارهای عمرانی نیز از دیگر مدل های جدید اسکانیا بود که با معرفی نسل جدید محصولاتش، به روی کار آمد.

     

    نویسنده: علیرضا داودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط