فونیکسریمکسبهتام

در مرز مهران؛

شمار زائران و کمبود ناوگان عمومی عامل بهم خوردن عرضه و تقاضا

عصر خودرو- معاون بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام گفت: در زمان اوج حضور جمعیت در مرز مهران ، تقاضا برای خودرو در مرز مهران از سوی زائران زیاد اما عرضه و تعداد خودروهای موجود برای جا به جایی در مرز کم است.

شمار زائران و کمبود ناوگان عمومی عامل بهم خوردن عرضه و تقاضا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، همه ساله در آستانه فرا رسیدن اربعین خیل کثیری از دلدادگان و عاشقان ابا عبدالله خود را با هر وسیله ای به مرزهای خروجی کشور به ویژه مرز مهران می رسانند و رهسپار کوی دوست می شوند ولی در مسیر بازگشت به شهرهای خود با افزایش سرسام آور نرخ کرایه ها مواجه می شوند.
    عده ای با وسیله شخصی، برخی با ناوگان عمومی، تعدادی با هواپیما، بعضی هم با پای پیاده به مبادی مرزی می آیند تا مجوز خروج از کشور برای سفر به عراق را دریافت کنند.
    طبیعی است که شمار زیاد زائران باعث بروز برخی مشکلات و گاه بی نظمی ها در استان های پذیرای زائران شود به هر صورت مسئولان برگزاری آیین های اربعین تمام تلاش خود را برای رفاه حال مسافران عتبات عالیات به کار می گیرند.
    اما در روزهای اخیر شایعه و شائبه ای در استان ایلام با این مضمون که رانندگان وسایل نقلیه عمومی اقدام به گرفتن کرایه های بیشتر از نرخ معمول و مصوب ستاد اربعین می کنند منتشر شده و شنیده ها حاکی از این موضوع است که رانندگان به علت کمبود وسایل نقلیه و ازدیاد مسافر نرخ های غیرمتعارف و نامعقولی را به زائران برای رساندن آنها به مقصد پیشنهاد می دهند.
    گفته شده که نرخ های پیشنهادی برخی از وسایل نقلیه عمومی به ویژه ون های مستقر در مرز بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونی برای مسافت یک ساعته مهران به ایلام به پنج یا 6 میلیون ریال رسیده و گاه فراتر نیز رفته است.
    همچنین برخی گزارش ها از افزایش 3 برابری نرخ اتوبوس در مسیرهای مهران به تهران و اصفهان و یا استان های شمالی خبر می دهد.
    این در حالی است که ستاد اربعین با همکاری سازمان هایی چون راهداری و حمل و نقل جاده ای، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت معدن و تجارت نرخ های مصوبی برای وسایل نقلیه عمومی به مقصد هر استان را اعلام کرده اند.
    ظاهر امر اینگونه نشان می دهد که به علت کمبود وسایل نقلیه عمومی دولتی در مرز مهران رانندگان وسایل عمومی خصوصی فرصت را برای افزایش قیمت انتقال مسافران غنیمت شمرده و با ایجاد بازار سیاه موجب نارضایتی و سردرگمی مسافران شده اند.
    این در حالی است که تعداد جابه جایی زائران توسط ناوگان اتوبوس رانی شرکت های حمل و نقل مسافر سراسر کشور در طی هفته های اخیر رکورد بیشترین تردد بین جاده ای را در مسیرهای منتهی به استان ایلام و مرز مهران شکسته اند بطوریکه تنها در روز گذشته بیش از پنج هزار اتوبوس در مسیر مهران تردد کرده است.
    اما تعداد بسیار زیاد مسافران و زائران به گونه ای است که ناوگان حمل و نقل عمومی دولتی جوابگوی این تعداد از زائران نبوده و علاوه بر بازار سیاه ،نرخ ایاب و ذهاب مسافران تا استان های مقصد را افزایش داده و موجب سردرگمی و معطل شدن مسافران تا زمان یافتن خودرو به استان های خود شدند.

    ** نرخ های اعلام شده رانندگان در پایانه مهران نامعقول است
    یکی از زائران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر اینکه در مرز برای پیدا کردن اتوبوس به مقصد استان خود معطل شدیم قیمت های پیشنهادی رانندگان به ویژه ون های مستقر در پایانه مرزی خیلی نامتعارف بود.
    این خانم زائر گفت: نظارت چندانی بر روی قیمت های حمل و نقل ناوگان عمومی صورت نمی گیرد و هر راننده ای برای خود نرخ تعیین می کند و زائران برای زودتر رسیدن به مقصد مجبور به پذیرش این قیمت های سرسام آور هستند.
    زائر دیگری نیز افزود: مشکل اعلام نرخ از سوی رانندگان به زائران هم در داخل پایانه مرزی مهران و هم در داخل خاک عراق مشهود است و رانندگان یک نرخ مشخص برای یک مقصد مشترک اعلام نمی کنند.
    وی با گله مندی از زائران تاکید کرد: آنها باید به جای قبول پرداخت نرخ های غیرمعقول رانندگان باید تا زمان آمدن خودروهایی که دارای نرخ مصوب هستند، صبر و تامل کنند و به تداوم این بازار سیاه و افزایش قیمت ها دامن نزنند.
    زائر دیگری گفت: رانندگان قیمت هایی را برای استان های مختلف اعلام می کنند که چندین برابر نرخ رفتن به آن استان ها در حالت عادی است.
    مسئولان امر در این خصوص نظری بجز نظر زائران دارند و به اذعان آنها مشکلی در روند قیمت گذاری ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

    ** برخی قیمت های غیرمتعارف حاصل توافق بین مسافران و رانندگان است
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: ازدحام جمعیت در پایانه مرزی بیشتر از ظرفیت اتوبوس ها است و ناوگان حمل و نقل جاده ای به صورت چرخشی و 24 ساعته در حال انتقال زائران به استان های مقصد خود هستند.
    نورالله دلخواه در مورد نرخ کرایه ها نیز گفت: در هشت نقطه از پایانه مرزی و شهر مهران نرخ های مصوب و تعیین شده برای اتوبوس ها برای هر استان نوشته شده است و رانندگان حق گرفتن وجه اضافی بدون رضایت مسافر را از زائران ندارند.
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام یادآور شد: نرخ های مصوب بر اساس نوع اتوبوس ، مسافت استان مقصد و با توجه به اینکه اتوبوس ها در برگشت به مرز مسافر سوار نمی کنند و خالی به مرز برمی گردند به صورت 2 برابر نرخ معمول تعیین شده است.
    وی افزود: البته گاهی مسافران برای اینکه زودتر به استان های مقصد برسند با رانندگان بر سر قیمت خارج از نرخ مصوب به توافق می رسند.
    دلخواه تاکید کرد: دستگاه های نظارتی متشکل از راهداری و‌ حمل و ‌نقل جاده ای، تعزیرات حکومتی، صنعت معدن و تجارت، راهنمایی و رانندگی در حال کنترل و نظارت قیمت ها هستند و مسافرانی که نسبت به قیمت ها معترض هستند باید رانندگان خاطی را به سازمان های نظارتی معرفی کنند.

    ** شمار زائران و کمبود ناوگان حمل ونقل توازن عرضه و تقاضا در مرز را بر هم زد
    معاون بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام نیز گفت: در زمان اوج حضور جمعیت در مرز مهران تقاضا برای ماشین در مرز مهران از سوی زائران زیاد اما عرضه و تعداد خودروهای موجود در مرز کم است.
    مهدی شریفی افزود: با توجه با تعداد زیاد زائران در پایانه مرزی مهران به شدت در این مرز کمبود خودرو برای انتقال زائران احساس می شود.
    وی یادآور شد: نبود توازن بین عرضه و تقاضا در مرز مهران بین مسافران و اتوبوس ها باعث شده که برخی از مسافران برای زودتر رسیدن به استان های مقصد خود خودروهای شخصی چون ون را به صورت دربست کرایه کنند که در این صورت امکان اینکه قیمت ها خارج از عرف تعیین شود وجود دارد.
    شریفی گفت: در روزهای اخیر رانندگان ناوگان عمومی دولتی و خصوصی که از قیمت مصوب و تعیین شده تخطی کرده بودند شناسایی شدند و به آنها تذکر و اخطارهای لازم برای اجتناب از ادامه روند تخلف داده شد.
    وی اضافه کرد : هم اکنون با توجه به اینکه تعداد زیادی از زائران از استان ایلام و پایانه مرزی مهران خارج شده اند مشکلی برای حمل و نقل زائران وجود ندارد و تا ساعاتی دیگر وضعیت مرز مهران به حالت عادی خود باز می گردد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو