فونیکسریمکسبهتام

بزرگراهی که تهرانی‌ها را سه سوته به کرج می‌رساند

عصر خودرو- پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت شهری گفت: ساخت ادامه بزرگراه همت پروژه استراتژیک استانی به حساب می‌آید زیرا با اتصال بزرگراه شمالی کرج به ادامه بزرگراه همت، ارتباط شهر کرج و تهران در کوتاه‌ترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر می‌شود.

بزرگراهی که تهرانی‌ها را سه سوته به کرج می‌رساند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  پویا پارسا در توضیح مهمترین چالش‌های استان البرز اظهار کرد: استان البرز با نرخ رشد بالای جمعیت شهری، پیچیدگی‌های منطقه‌ای کلان شهری، ناپایداری منابع درآمدی و فقدان زیرساخت‌های حمل نقلی سریع و راحت، شرایط کالبدی و ظاهری نامطلوب، رشد کالبدی از هم گسیخته، چالش‌های مدیریتی و نهادی، خوابگاهی بودن مرکز استان، اسکان غیر رسمی، بافت‌های فرسوده و در نهایت با مشکلات فرهنگی و اجتماعی روبه‌روست.

    وی بیان کرد: اگرچه استان البرز از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری خوبی برخوردار است اما متاسفانه به دلیل برخی از چالش‌های شهری آن طور که باید و شاید در سطوح ملی نتوانسته‌ایم آنها را معرفی کنیم به همین دلیل از استاندار جدید انتظار می‌رود بستر و فضایی فراهم کند که با حمایت‌های دولت بتوان بخش بزرگی از این چالش‌ها را برطرف کرد.

    وی بیان کرد:  البرز دومین استان مهاجر پذیر کشور است و به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین پهنه‌های زیستی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید اما وقتی به البرز نگاه می‌کنیم می‌توان گفت جمعیت انبوه و مهاجر به صورت نامتوازن در سطح شهرهای این استان توزیع شده است.

    مرکزیت استان البرز در حصاری از زندان‌ها

    وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات البرز وجود چندین زندان در مرکزیت این استان است، تصریح کرد: مرکزیت استان البرز در حصاری از زندان‌هاست، شهر کرج به عنوان مرکز استان البرز چهار زندان بزرگ کشور یعنی زندان کچویی، ندامتگاه مرکزی کرج، زندان رجایی‌شهر و زندان قزلحصار را در خود جای داده است. وجود این زندان‌ها سبب بروز مشکلات فراوان برای ساکنان این کلانشهر خصوصاً ساکنان مناطق همجوار شده است.

    پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بیان کرد: کرج نباید بار استان‌های دیگر کشور را در زمینه نگهداری زندانیان به دوش بکشد، استاندار جدید البرز لازم است در اولین اقدام خود درباره تغییر کاربری زندان در بدنه دولت به صورت جدی طرحی را مطرح نماید تا بتوان در مرحله بالاتر و با استفاده از توان مسئولان رده بالای کشوری بخشی از گره فرهنگی و اجتماعی این استان و مرکزیت آن را باز کرد.

    رنج استان البرز از پروژه‌های بزرگراهی نیمه تمام همانند ادامه بزرگراه همت

    وی تصریح کرد: چالش دیگری که استان البرز از آن رنج می‌برد پروژه‌های بزرگراهی نیمه تمام همانند ادامه بزرگراه همت و پروژه بزرگراه شمالی است.

    پارسا گفت: مرکزیت استان البرز در غرب پایتخت و در مسیر اتصال استان‌های شمال غربی و شهر های غرب کشور به تهران قرار دارد و به همین جهت محل گذر و تردد مسافران این شهرها به پایتخت است و به دلیل همین حجم سنگین حمل و نقل محور تهران، کرج یکی از پرترددترین محورهای بین شهری کشور است و حجم بالای ترافیک این محور به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

    وی به ضرورت‌های احداث طرح‌های بزرگراهی نیمه تمام اشاره کرد و گفت: ساخت ادامه بزرگراه همت پروژه استراتژیک‌ استانی به حساب می‌آید، این پروژه که در ادامه بزرگراه همت بوده و با اتصال بزرگراه شمالی به ادامه بزرگراه همت با طول بیش از 17.5 کیلومتر در شمال کرج احداث می‌شود، ارتباط شهر کرج و تهران را در کوتاه‌ترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر می‌سازد.

    وی با بیان اینکه چالش بزرگ دیگر استان البرز  تمام نشدن پروژه‌های زیر ساختی حمل و نقلی سریع و راحت است، افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی و ترافیک مرکز استان البرز مربوط سفرهای داخل شهری و حومه شهر است که می‌طلبد استاندار جدید البرز به این مسئله توجه ویژه داشته و پروژه نیمه تمام مترو شهر کرج و حومه آن را با بهره گیری از اعتبارات کشوری هرچه سریعتر به پایان برساند.

    سوت قطار شهری کرج شنیده نشد

    پارسا با اشاره به شنیده نشدن سوت قطار شهری کرج در سال‌های گذشته، بیان کرد: پروژه خط 2 قطار شهری کرج که از سال 85 عملیات ساخت آن آغاز شده و اکنون نزدیک به 12سال است که به سرانجام نرسیده است و حتی امروز با پشتوانه منابع ملی نمی‌توان زمانی را برای پایان آن به طور قطعی تعیین کرد مشکل بزرگی است که استاندار جدید البرز باید به دنبال حل کردن آن باشد.

    وی با تاکید بر اینکه دانش اجرای پروژه مترو به دست مختصصان داخلی فراهم است اما فقط مدیریت بودجه و اعتبار مالی است که می‌تواند آن را به سرانجام برساند، خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم شهری نباید بیشتر از این معطل بماند و باید راهکاری برای حل مشکلات پیش روی پروژه قطار شهری کرج در رده بالای مسئولان کشوری اتخاذ شود.

    پیش از این محمد علی نجفی، استاندار البرز با اشاره به اینکه پروژه ادامه بزرگراه همت به البرز(شهدای البرز) با جدیت دنبال می‌شود گفته بود: پیشرفت این پروژه به 87 درصد رسیده است.

    وی در بازدید از پروژه ادامه همت در البرز گفته، سرعت اجرای پروژه مناسب بوده و موانع استانی آن رفع شده است و با وجود مشکلات مالی که به جد درصدد حل و رفع آن هستیم، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری شاهد اتمام پروژه همت باشیم.

     پروژه ادامه همت که از سال 89 در دستور کار قرار گرفته است؛ 14.6 کیلومتر طول دارد و از انتهای منطقه 22 شهر تهران آغاز و با گذر از شمال کرج به جاده چالوس وصل می‌شود؛ اتمام این پروژه می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش ترافیک استان البرز داشته باشد.  این پروژه تا حد زیادی گرفتار معارضی شهرک المهدی شده بود.

    از نکات جالب این پروژه می‌توان به مشخص کردن زمان‌هایی متفاوت برای افتتاح آن اشاره کرد؛ به عنوان مثال سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در دی ماه سال گذشته از افتتاح این پروژه در پایان اسفند 96 خبر داده بود.

    استاندار البرز در همان موقع ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت پروژه گفته بود که اگر کار با همین روند پیش برود تا شب عید لاین رفت آن باز خواهد شد.

    کمی بعد  و در یکم بهمن ماه 96، معاون اول رئیس جمهور طی بازدیدی از پروژه گفته بود که این پروژه تا چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

    یک ماه بعد، تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بهره‌برداری از این پروژه را منوط به حل مشکل شهرک المهدی دانسته و اعلام کرده بود در صورت حل این مشکل تا آخر اسفند یک لاین پروژه قابل بهره‌برداری است.

    چند روز پس از این اظهار نظر، معاون وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید دوباره از این پروژه گفته بود که پیشرفت کار مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود تا خردادماه 97 شاهد تکمیل بخشی از این مسیر باشیم. کمی بعدتر معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام پروژه تا پایان سال 97 خبر داده بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو