فونیکسریمکسبهتام

در برنامه مناظره مطرح شد؛

فروش خودرو ۵درصد پایین تر از حاشیه بازار اجحاف به مصرف کننده است

عصر خودرو- برنامه مناظره با محوریت آزادسازی قیمت خودرو با حضور بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل ۹۰ محلس شورای اسلامی، محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی و امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت برگزار شد.

فروش خودرو ۵درصد پایین تر از حاشیه بازار اجحاف به مصرف کننده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این برنامه با بیان این که آزادسازی در جهان همواره وجود داشته و این رقابت به سمت کاهش قیمت حرکت می کند، گفت: اما در ایران به دلیل اینکه رقابتی وجود ندارد خودروسازان اقدام به افزایش قیمت می کنند.

    وی با اشاره به پیشنهاد خودروسازان مبنی بر فروش در حاشیه بازار 5 درصد پایین تر از قیمت بازار اظهار کرد: این روش اجحاف به مصرف کننده است و بنده مخالف این نحوه آزادسازی بدون رقابت و باز شدن مرزها هستم.

    این نماینده مجلس با تاکید بر این که این نحوه آزادسازی قیمت باعث افزایش کیفیت در فضای انحصاری نمی شود و قیمت ها را کاهش نخواهد داد، تصریح کرد: روش فعلی و پیشنهاد مطرح شده تنها فریب افکار عمومی است.

    37 درصد نیروی انسانی در صنعت قطعه تعدیل شد

    محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه این برنامه با بیان این که به نمایندگی از 1530 واحد قطعه سازی نظرات خود را مطرح می کنم، اظهار کرد: هم اکنون در شرایط نامناسبی قرار داریم و 37 درصد نیروها را از دست داده ایم و در صورت ادامه این روند تا 2 ماه آینده فعالیت صنعت قطعه متوقف خواهد شد.
    وی با اشاره به 4 مشکل این صنعت گفت: در چند ماه اخیر قیمت مواد اولیه چندین برابر نرخ ارز افزایش داشته است این در حالیست که پرداخت قطعه سازان به دلیل مشکل مالی خودروسازان در 6 ماهه با تاخیر همراه بوده است.
    نجفی منش افزود: امسال شرکت های خودروساز بورسی 5500 میلیارد تومان ضرر دادند و از سوی دیگر تامین مواد اولیه داخلی و خارجی نیز با مشکلات زیادی مواجه شده این در حالیست که 80 درصد مواد اولیه داخلی است و بر سر تامین 20 درصد مواد خارجی نیز موانع زیادی به وجود آمده است. این در حالیست که باید بدهی های قبلی قطعه سازان نیز باید به قیمت جدید ارز بازپرداخت شود.

    بدهی 50هزار میلیارد تومانی خودروسازان فاجعه است

    محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: باید بررسی شود که در 50 سال گذشته با صنعت خودرو چه کرده ایم
    در حالیکه با تحریم نفت این توان وجود داشت که کمبود بودجه با صنعت خودرو جبران شود. اما با انحصار با دست خود و گرفتن رقابت نابودی این صنعت را رقم زدیم.
    وی با اشاره یه اخذ تعرفه 140 درصدی واردات در صنعت خودرو افزود: تعیین این میزان تعرفه منجر به کاهش کیفیت شد به طوری که هم اکنون خودروساز در حال تولید خودرو 25 سال پیش و از رده خارج است.
    منصوری ادامه داد: خودروی تولیدی فعلی شبه خودرو است هرچیزی ک چرخ دارد و راه می رود خودرو نیست این در حالیست که هم اکنون همه چیز در اختیار خودروساز قرار گرفته اما هنوز نتوانستیم خودروی صادراتی تولید کنیم. به گفته وی، در حال حاضر صنعت خودرو 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که این رقم برای این صنعت فاجعه است.

    ضرورت افزایش 70 درصدی قیمت خودرو

    امیرحسن کاکایی،عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت نیز با بیان این که در جنگ تمام عیار اقتصادی فعلی در مورد صنعتی صحبت می کنیم که 4 درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، افزود: این صنعت جزو نخستین صنایعی بود که تحریم آن هدفگذاری شد اما در عین حال واردات خودرو به ایران آزاد است.
    وی تاکید کرد: وضعیت فعلی صنعت خودرو نتیجه 40 سال تصمیم گیری در سطح کلان کشور است و ادامه وضعیت موجود منجر به نابودی این صنعت می شود.
    کاکایی گفت: صنعت خودرو در زنجیره جهانی معنا می یابد و با توجه به افزایش صددرصدی مواد اولیه، قیمت خودرو باید حدود 70 درصد افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو