فونیکسریمکسبهتام

استمرار قاچاق بنزین تا سال ۹۹ منجر به واردات می‌شود

عصر خودرو- رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: در حال حاضر دارای استقلال در تولید بنزین هستیم اما اگر قاچاق سوخت ادامه پیدا کند، ناچار به واردات بنزین خواهیم شد.

استمرار قاچاق بنزین تا سال ۹۹ منجر به واردات می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس  درباره بررسی بحث قیمت بنزین در مرکز پژوهش ها، گفت: از سال گذشته بحث بررسی قیمت بنزین در دستور کار مرکز پژوهش ها قرار گرفت.

    نماینده مردم تهران ادامه داد: قاچاق بنزین موجب می شود روزانه یک میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور افزوده شود و در صورت ادامه این روند، از سال 1399 مجبور به واردات بنزین خواهیم شد.

    رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: در حال حاضر دارای استقلال در تولید بنزین هستیم اما اگر قاچاق سوخت ادامه پیدا کند، ناچار به واردات بنزین خواهیم شد.

    وی در تشریح طرح مرکز پژوهش ها برای دو نرخی شدن بنزین، افزود: برای سهمیه بندی بنزین یا باید مثل گذشته به خودروها سهمیه اختصاص دهیم یا سهمیه ای به هر فرد اختصاص دهیم.

    جلالی گفت: 50 درصد مردم ایران خودرو ندارند و اعطای یارانه بنزین به خودرو به معنای اعطای یارانه سوخت به قشر برخوردار جامعه است.

    نماینده مردم تهران اظهارداشت: مرکز پژوهش های مجلس معتقد است باید سهمیه ای حدود 20 تا 30 لیتر در ماه با قیمت هزار تومان به تمام افراد جامعه داده شود، افراد می توانند این سهمیه را مصرف کنند یا به دولت و یا مردم بفروشند. این طرح به عدالت نزدیک تر است.

    وی افزود: اعطای سهمیه سوخت به هر فرد مانند یارانه نقدی نیست و با افزایش قیمت سوخت یارانه سوخت افزایش می یابد، ضمن اینکه مردم هم از گرانی سوخت سود می برند. همیشه گرانی به ضرر قشر ضعیف است اما در صورت اجرای این طرح، عدالت اجرا می شود.

    رئیس مرکز پژوهش ها از ارائه این طرح به ریاست مجلس و برخی مقامات دولتی خبر داد و گفت: این طرح به کمیسیون ها و فراکسیون ها نیز ارائه شده است تا چکش کاری شده و عیوب آن برطرف شود.

    وی در خصوص بررسی لایحه CFT در مرکز پژوهش ها گفت: از ابتدا مرکز پژوهش ها نقطه نظرات خود در خصوص این لایحه را به مجلس ارائه داد، پس از ایرادات شورای نگهبان نیز نقطه نظرات مرکز پژوهش ها برای رفع این ایرادات ارائه شد.

    رئیس مرکز پژوهش ها گفت: بخشی از ایرادات مرکزپژوهش ها مربوط به معاضدت های قضایی است که باید در مجمع تشخیص بررسی شود. بخشی از ایرادات قابل رفع است و بخشی از ایرادات نیز قابل رفع نیست که همه این موارد در گزارش مرکز پژوهش ها ذکر شده است.

    جلالی در خصوص لایحه بودجه سال 98 نیز گفت: احتمالا روز پنجشنبه هفته جاری لایحه بودجه سال 98 از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه خواهد شد.

    وی با اشاره به رایزنی های دولت و مرکز پژوهش ها طی ماه های گذشته برای بررسی لایحه بودجه گفت: در سال 98 با یکسری محدودیت های بودجه ای مواجه خواهیم بود که می توانند فرصت باشند.

    راهکارهای مرکز پژوهش ها برای صرفه جویی در بودجه جاری تدوین شد

    جلالی با تأکید بر لزوم تدوین بودجه واقعی گفت: باید در بودجه جاری صرفه جویی شود، البته حقوق و دستمزد کارمندان باید پرداخت شود و شامل افزایش نیز باشد اما دولت باید در برخی هزینه ها صرفه جویی کند.

    وی اظهارداشت: مرکز پژوهش ها در گزارشی که به دولت ارائه شده است، صرفه جویی ها در حوزه های مختلف را مشخص کرده است تا از این طریق دولت را در صرفه جویی در بودجه جاری یاری کند.

    ارتباط نرخ ارز در بودجه و بازار قطع می شود

    جلالی در خصوص قیمت ارز در بودجه سال 98 افزود: بخشی از درآمدهای ارزی باید به کالاهای اساسی اختصاص یابد.

    وی تأکید کرد: در بودجه سال 98 دولت تسعیر ارز نخواهد کرد، چون باید 34 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود. بخشی نیز به وزارت نفت اختصاص یابد، مابقی درآمدهای نفتی نیز به واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد.

    جلالی گفت: ارزی که به بازار وارد خواهد شد ناشی از فروش پتروشیمی ها و پالایشگاه هاست، بنابراین بودجه رابطه ای با قیمت دلار نخواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو