فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۳۰۲۷»

خاکستری رنگ این روزهای آسمان

با وجود توزیع بنزین یورو۴ دلیل آلودگی هوا چیست؟

عصر خودرو- آلودگی هر ساله هوای کلان شهرها در این ایام از سال، مجددا موضوع کیفیت بنزین و سوخت ساز خودروها را بر سر زبان ها می اندازد که تا شاید با باد و بارانی این موضوع را برای بارها به دست فراموشی بسپارد.

خاکستری رنگ این روزهای آسمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان، با رسیدن فصل پاییز به نیمه‌های خود و با سرد شدن هوا، چهره شهر به مرور تغییر می‌کند و آسمان شهر به رنگ خاکستری تبدیل می‌شود.

    موضوعی که به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل می‌شود تا چگونه از دست آلوده‌ترین روز‌های سال جان سالم به در برند.

    پس از سال‌ها پژوهش در خصوص دلایل این مشکل زیست محیطی، کیفیت سوخت‌های مورد استفاده در شهر‌ها دلیل آلودگی و خودرو‌ها متهمان اصلی این آلودگی شناخته شده اند.

    وزارت نفت به عنوان متولی اصلی تولید انواع سوخت در کشور تاکنون بار‌ها در خصوص کیفیت بنزین اظهار نظر‌های مختلف کرده که تمام آن‌ها بر کیفیت مناسب بنزین‌های توزیعی اشاره داشته است.

    به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت بنزین توزیع شده در کلانشهر تهران به طور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است و میزان گوگرد آن نیز در وضعیت استاندارد قرار دارد.

    این نکته قابل توجه است که روزانه بیش از 240 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در کشور توزیع می‌شود که از این میزان بنزین توزیع شده در 8 کلانشهر با استاندارد یورو 4 و عدد اکتان بالای 90 بوده و بخشی از گازوئیل توزیع شده در برخی استان‌ها نیز با استاندارد یورو 4 صورت می‌گیرد.

    نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد به عنوان مسئول پایش کیفیت بنزین تاکنون بار‌ها بر نمونه‌گیری از بنزین در اوقات مختلف اشاره داشته که این نمونه برداری ها حاکی از کیفیت مناسب بنزین بوده است.

    البته در این میان نباید از سهم خودرو‌های فاقد معاینه فنی و خودرو‌های فرسوده در آلودگی هوا صرف نظر کرد، اما تضاد تاکید مسئولین بر کیفیت بنزین و آلودگی این روزها این سوالی را ایجاد می‌کند که دلایل آلودگی هوا چه مواردی است و بیشترین سهم مربوط به کدام عامل می شود؟

    در راستای سنجش کیفیت بنزین مورد استفاده در کنار پایش‌های سازمان‌های مسئول، نکاتی برای مصرف کنندگان مطرح شده تا با توجه به آن به صورت حدودی میزان کیفیت بنزین مصرفی خود را بسنجند.

    عدد اکتان بنزین یکی از نشانه‌های سنجش کیفیت بنزین به حساب می‌آید که با توجه به نوع خودرو هر چه این عدد بیشتر باشد، برای سوخت و ساز خودرو بهتر خواهد بود و اگر اکتان بنزین کمتر از مقدار لازم باشد باعث آلودگی بیشتر هوا شده و ضرر‌هایی را برای خودرو ایجاد می‌کند.

    به صورت کلی بنزین معمولی عدد اکتان 87 و بنزین سوپر عدد اکتان 93 دارد.

    قدرت تبخیر یکی دیگر از نشانه‌های سنجش کیفیت بنزین است که در شرایط آب و هوایی سرد بنزین باید قدرت تبخیر بیشتری داشته باشد و در شرایط آب و هوایی گرم کندتر تبخیر شود.

    به این معنا که در شرایط سرد آب و هوایی با فرض سالم بودن خودرو، با اولین استارت و در زمانی که موتور خودرو به صورت کامل گرم نشده، موتور به صورت نامرتب کار کند باید به قدرت بنزین شک کرد.

    برخی صاحبان خودرو‌ها در هنگام سوخت گیری از مکمل‌های بنزین استفاده می‌کنند که در خصوص این محصولات باید به این نکته توجه داشت که این مکمل‌های به انواع افزایش اکتان دهنده بنزین، پاک کننده سیستم سوخت رسانی و موتور و یا ترکیبی از هر دو تقسیم می‌شوند که متقاضیان این محصولات باید با توجه به نیاز خود انتخاب و استفاده کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو