فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تحقق تعیین قیمت در حاشیه بازار با تکیه بر کنترل عرضه

عصر خودرو- اگر نگاهی به روند افزایش قیمت خودرو در سال اخیر داشته باشیم آنچه بیش از همه باعث سفته بازی و افزایش قیمت خودروها بود، نقش واسطه ها در بازار است به نحوی که با کاهش عرضه خودرو ناشی از عوامل تحریم و با افزایش تورم، دلالان بازار با تشخیص شرایط اقتصادی و احتمال اینکه عرضه کالاها با قیمت های قبلی دشوار خواهد شد، نسبت به خرید کالاهای سرمایه ای مانند خودرو اقدام کرده و آن را با قیمت بالاتری به مصرف کنندگان عرضه کردند. با این روش هم خودروساز و هم مصرف کننده نهایی متضرر شده است. سوال اینجاست که چه عاملی کمک می کند تا واسطه ها از بازار حذف و از طرفی تولیدکننده امکان ادامه حیات داشته باشد؟

تحقق تعیین قیمت در حاشیه بازار با تکیه بر کنترل عرضه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، طرح ارائه شده از سوی خودروسازان مبنی بر عرضه خودرو در حاشیه بازار این روزها به عنوان راه حلی منطقی برای کنترل قیمت و حذف واسطه ها و بازگشت ثبات به بازار خرید و فروش خودرو عنوان شده است. به طور قطع در صورت افزایش قیمت در حاشیه بازار، فضایی برای واسطه ها وجود نخواهد داشت تا در این بازار سرمایه گذاری کنند بنابراین تقاضاهای واقعی جایگزین تقاضای کاذب شده و عرضه و تقاضا به تعادل می رسد و به طور قطع در این شرایط ضمن ثبات در قیمت بازار، با کاهش قیمت نیز مواجه خواهیم شد و همچنین سودهای بادآورده به جیب دلالان واریز نمی شود.

    بدون شک با افزایش حداقل دو برابری نرخ رسمی ارز، قیمت نهاده های تولید افزایش داشته و آنچه امروز به عنوان قیمت خودرو در بازار شکل گرفته، پیش بینی بازار از قیمت واقعی خودرو بر اساس افزایش هزینه تولید است هر چند که با افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار به طور قطع میزان زیادی از تقاضا کاهش خواهد یافت و هیچ تولیدکننده ای به دنبال کاهش تقاضا نیست اما شرایط اقتصادی موجود عرضه خودرو با قیمت های فعلی را غیر ممکن کرده است.
    حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با هفته نامه خودرو امروز، با تاکید بر این که فاصله قیمت کارخانه تا بازار باید به اندازه ای باشد که ایجاد جذابیت کند، گفت: این جذابیت باید به گونه ای باشد که نه تنها خرید کارخانه ای را از بین نمی برد بلکه در عین حال جذابیت دلالی را نیز از بین خواهد برد.
    وی افزود: فاصله قیمتی باید به اندازه ای باشد تا مردم تمایل به خرید خودروی خود از کارخانه داشته باشند و در عین حال این اقدام با هدف کسب سود و سوداگری در بازار نباشد.
    این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که پیشنهاد تعیین قیمت خودرو 5 درصد پایین تر از قیمت بازار نزدیک به این ویژگی ها است، تصریح کرد: با وجود این که قیمت از حاشیه بازار پایین تر است اما با توجه به دشواری و زمانی که طی می شود تا پول واریز، خودرو دریافت و در نهایت در بازار به فروش برسد، این 5 درصد چندان صرفه اقتصادی برای دلال ندارد.
    کریمی سنجری یادآور شد: ضمن آن که خریدار خودرو را دست اول از شرکت تحویل می گیرد بنابراین انگیزه مشتری از خرید کارخانه ای افزایش می یابد اما این فرمول زمانی جواب خواهد داد که عرضه به خوبی مدیریت شود. زیرا به بازی و قاعده درست عرضه و تقاضا تن داده اید و زمانی این مکانیزم جواب می دهد که یک طرف این معامله از حالت کنترلی خارج شود اما در مقابل نباید طرف دیگر از این معادله مورد کنترل قرار گیرد.
    وی با تاکید بر این که با آزاد گذاشتن تقاضا شاهد کاهش قیمت ها خواهید بود، تصریح کرد:مدیریت تقاضا منجر به افزایش تصنعی شده و در تهایت قیمت ها را افزایش می دهد و همزمان با این اتفاق، تقاضا در نقطه تعادلی می ایستد بنابراین باید مراقب باشید که عرضه از حالت تعادل خارج نشود که راهکار اطمینان از این شرایط، این است که اجازه داده نشود شرکت های خودروساز روند عرضه را سینوسی کنند بلکه خودروساز موظف است متناسب با نیاز بازار نسبت به حفظ عرضه اقدام کند در غیر این صورت شیب قیمت افزایشی خواهد بود.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: موضوع آزادسازی قیمت و تعیین آن در حاشیه بازار با اختلاف 5 درصد که فاصله به نسبت خوبی است باید از سوی دولت، خودروساز و نهادهای نظارتی مورد توجه و نظارت قرار گیرد و این اطمینان حاصل شود که خودروساز قادر به تحویل و عرضه به موقع همه سگمنت ها است و در عین حال نیز بر این موضوع نظارت شود تا خودرویی به صورت تصنعی کنترل نشود.
    وی با بیان این که برای کنترل اوضاع می توان با اقدامات متعددی از جمله جرایم تاخیر و نظارت بر قیمت و همچنین تولید در شرکت های خودروساز نسبت به کنترل اوضاع اقدام کرد، گفت:  از آن جا که عرضه خودرو در کشور به دلیل محدود بودن تعداد خودروسازان در کشور رقابتی نیست کنترل عرضه پس از حذف قیمت گذاری دستوری به راحتی امکانپذیر خواهد بود. 
    کریمی سنجری در پاسخ به این که آیا در شرایط موجود که توان عرضه به میزان تقاضا وجود ندارد، روش پیشنهاد موثر خواهد بود، تصریح کرد: هم اکنون در مورد یک مکانیزم اقتصادی دوطرفه صحبت می کنیم که دولت در حال کنترل یک بخش بوده و بخش دوم  نیزتحت تاثیر سمت مقابل علاوه بر تحریم ها و تورم باعث کاهش عرضه شده بنابراین یک مکانیزم زنده بوده و بر اساس شرایط تحریمی مورد بررسی قرار نمی گیرد. 
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر خودروسازان تن به این قاعده درست دهند و در عین حال نیز بر حذف قیمت گذاری دستوری و تعیین آن در حاشیه بازار تاکید می شود، باید تمام توان خود را بر این موضوع بگذارند که عرضه به اندازه کافی انجام شود در غیر این صورت این مکانیزم از حالت تعادل خارج می شود .در شرایط فعلی شرکت خودروساز با قیمت فعلی اقدام به تحویل به موقع خودرو نمی کند اما این احتمال وجود دارد که در صورت افزایش قیمت، قطعه ساز تمایل بیشتری برای تولید داشته و توان خودروساز نیز افزایش می یابد.
    بنابراین در صورت عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار(حدود 5 درصد کمتر از قیمت فعلی بازار) در عمل دلالان بازار با فرآیندی جدید روبرو خواهند شد که در این فرآیند خودروساز به عنوان یک رقیب، خودرو را با قیمتی کمتر از قیمت بازار عرضه می کند و بدین ترتیب، امکان خرید مستقیم از خودروساز نیز برای مشتری فراهم خواهد شد. با پیدایش چنین فرآیندی واسطه های بازار ناگزیر هستند خودروهایی که از بازار جمع آوری کرده تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند را با قیمت کمتر از بازار عرضه کنند تا خودروها روی دستشان نماند، بدین ترتیب ناگزیر قیمت ها تا نزدیک قیمت شرکت کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت های خودروساز با تکرار کاهش 5 درصدی تا رسیدن به قیمت مناسب، بازار را به تعادل خواهند رساند و از طرفی امکان افزایش تولید و افزایش عرضه را نیز خواهند داشت، همان عامل مهمی که برای به ثبات رسیدن عرضه و تقاضا ضروری و لازم الاجراست.

    گزارش: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط