فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان:

۷۲ درصد سرنشینان عقب کمربند ایمنی نمی‌بندند

عصر خودرو- مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: با وجود افزایش هفت درصدی میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان، اما میانگین ظرفیت اشغال صندلی در ناوگان عمومی بین جاده‌ای ۱۳ نفر است و اتوبوس‌ها به صورت نیمه‌پر حرکت می‌کنند.

۷۲ درصد سرنشینان عقب کمربند ایمنی نمی‌بندند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مهدی خضری ظهر امروز (شنبه) به مناسبت هفته بزرگداشت حمل‌ونقل و راهداری در جمع خبرنگاران، با اشاره به آغاز طرح راهداری زمستانه از 22 آذر ماه، اظهار کرد: استان اصفهان بیشترین طول راه‌های شریانی و فرعی را در کشور دارد.

    وی با بیان اینکه در راهداری زمستانه امسال 750 نفر نیروی راهدار و پشتیبان در طول راه‌های استان آماده‌باش هستند، افزود: در راهداری زمستانه امسال 550 دستگاه و ماشین‌آلات راهداری و 100 اکیپ راهداری به صورت موقت و دائم در 36 نقطه در طول راه‌های استان مستقر هستند.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص وضعیت جابجایی بار و مسافر در راه‌های استان، اظهار کرد: در طول هشت ماهه نخست امسال 32 میلیون تن کالا و همچنین هشت میلیون و 500 هزار مسافر از طریق ناوگان جاده‌ای جابجا شده‌اند.

    وی افزود: استان اصفهان در جابجایی کالا در رتبه نخست استان و در حوزه مسافر در رتبه سوم کشور قرار دارد و همچنین تعداد کامیون‌ها و اتوبوس‌های ناوگان مسافری 40 هزار دستگاه است و 59 هزار نفر در ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری فعال هستند.

    خضری با تأکید بر اینکه برقراری امنیت راه‌ها در دستور کار این اداره کل قرار دارد، تصریح کرد: برای برقراری امنیت راه‌های استان مجهز به سیستم‌های IT و همچنین 108 دوربین ثبت تخلف بوده و 59 دوربین دیگر در حال نصب است.

    وی با بیان تجهیز 120 سامانه ترددشمار در راه‌های استان، گفت: در سال 96، 270 میلیون تردد در محورهای استان ثبت شد که این آمار در هشت ماهه نخست امسال به 200 میلیون تردد است.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: با توجه به حجم ترددها و آمار تصادفات، در هشت ماهه سال گذشته آمار تلفات و فوتی‌های راه‌های استان 396 نفر بود که در سال 97 با 18 درصد افزایش، تعداد فوتی‌ها به 468 نفر رسیده است.

    وی تصریح کرد: نصب دوربین‌های WIM، دوربین‌های ثبت تخلفات، خط‌کشی و علائم، گارد ریل و نصب نیوجرسی در محورهای اصلی و فرعی استان از جمله اقدامات این اداره کل برای کاهش تصادفات جاده‌ای است، اما با آموزش رانندگان از خود شهرها می‌توان در راستای کاهش تصادفات فرهنگ‌سازی کرد.

    خضری افزود: در این زمینه طرح مشترک با شهرداری اصفهان در قالب هوای پاک و کاهش تصادفات در حال اجرا است و به این منظور جشنواره‌ای برگزار خواهد شد.

    وی با تاکید بر ضرورت بستن کمربند ایمنی تمام سرنشینان به خصوص در عقب خودرو، گفت: 72 درصد سرنشینان عقب کمربند ایمنی نمی‌بندند که متأسفانه براثر شدت تصادفات بیشتر سرنشینان عقب ناوگان دچار حادثه و فوت می‌شوند.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان موضوع دیگر این جشنواره را عدم استفاده رانندگان از تلفن همراه دانست و اظهار کرد: مطابق آمارهای موجود 78 درصد رانندگان استان اصفهان از تلفن همراه و 42 درصد رانندگان از شبکه‌های متنی و مجازی استفاده می‌کنند، همچنین 87 راکبان موتورسیکلت و 99 درصد ترک نشینان موتورسیکلت‌ها از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند که 14 درصد فوتی‌های استان به دلیل ضربه به سر، راکبان موتورسیکلت هستند.

    وی با انتقاد از افزایش خودروهای تک‌سرنشین در استان، گفت: ظرفیت یک دستگاه اتوبوس 32 نفر است و باوجودی اصفهان بهترین ناوگان کشور را دارد، میانگین ظرفیت اشغال صندلی در ناوگان عمومی 13 نفر است و اتوبوس‌ها به‌صورت نیمه‌پر حرکت می‌کنند؛ درحالی‌که میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان هفت درصد افزایش یافته است.

    خضری در خصوص مجتمع‌های بین‌راهی برای کاهش تصادفات، گفت: به دلیل اینکه استان اصفهان در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد، در حال حاضر 45 مجتمع خدمات رفاهی در محورهای استان فعال هستند و 47 مجتمع دیگر در حال ساخت است.

    وی یادآور شد: استان اصفهان پایلوت کشور در ساخت مجمتع های بین‌راهی و همچنین خدمات ویژه، سرویس‌دهی و ... است.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سه عامل راه، جاده و عامل انسانی در تصادفات مؤثر است، تأکید کرد: اگر بهترین جاده‌ها در کشور ساخته شود، اما نسبت به عامل انسانی توجهی نکنیم، نمی‌توان در کاهش تصادفات حرکت کرد.

    معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز گفت: از ابتدای اجرای طرح توزیع لاستیک تاکنون، 30 هزار حلقه لاستیک در استان اصفهان توزیع شده است.

    به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا جعفری ظهر امروز (شنبه) به مناسبت هفته بزرگداشت حمل‌ونقل و راهداری در جمع خبرنگاران، در خصوص وضعیت تأمین لاستیک رانندگان خودروهای بین جاده‌ای، اظهار کرد: تأمین لوازم و لاستیک ناوگان جاده‌ای در حوزه وزارت و سازمان صمت است و با این حال اداره کل راهداری برای کمک به رانندگان توزیع لاستیک را مدیریت می‌کند.

    وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح توزیع لاستیک تاکنون 30 هزار حلقه لاستیک در استان توزیع شده است، افزود: از ابتدای مهر امسال حدود 20 هزار حلقه لاستیک با سامانه و از اواخر تیر ماه 10 هزار لاستیک از سوی صنف بر اساس کارکرد در بین رانندگان حمل و نقل برون‌شهری توزیع شده است.

    معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه توزیع لاستیک دولتی در راستای کنترل گرانی لاستیک است، گفت: قیمت لاستیک‌های سازمان صمت، تعزیراتی است و یک جفت لاستیک تنها برای هفت ماه راننده است و در صورت کارکرد، راننده امکان دریافت دوباره لاستیک را دارد.

    معاون راهداری استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت گارد ریل‌های نصب شده در راه‌ها، گفت: از 12 هزار کیلومتر راه‌ها و محورهای بزرگراهی استان بالای 90 درصد مسیر مجهز به گارد ریل است، اما در برخی راه‌ها با کمبود گارد ریل مواجه هستیم.

    فرزاد دادخواه در خصوص روشنایی جاده‌ها، اظهار کرد: تمام راه‌ها نباید روشن باشد و رانندگان جاده‌ها معمولاً به رانندگی در نور کم عادت کرده‌اند و راه‌های پرنور نیز منجر به تصادف می شوند.

    وی با بیان اینکه استان اصفهان برای روشنایی راه‌ها به صورت نقطه‌ای کار می‌کند، گفت: روشنایی معمولاً در قوس‌های پرخطر جاده، سه‌راهی‌ها و دوربرگردان‌ها برقرار می‌شود و به همین منظور آزادراه ذوب‌آهن نخستین راهی است که به روشنایی LED مجهز خواهد شد، از سوی دیگر روشنایی نقاط پر تصادف اولویت اصلی است.

    معاون راهداری استان اصفهان با انتقاد بر اینکه راه‌های کشور با سرعت به بزرگراه تبدیل می‌شود، اما تجهیزات و تابلوهای اطلاعاتی همانند گذشته است، افزود: گستره راه‌های اصفهان زیاد است و با اینکه هر مترمربع این تابلوها حدود یک‌میلیون تومان هزینه دارد، اما با انعقاد قرارداد سالانه بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان این کار در حال انجام است و همچنین با اعتبار 350 میلیون تومان تابلوهای قبلی بازسازی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو