فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

توقف زیان خودروسازان در صورت تصمیم گیری سریع تر سازمان حمایت

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با فرمول قیمت گذاری در حاشیه بازار و ۵ درصد پایین تر از قیمت بازار انگیزه برای کسب سود به واسطه خرید به قیمت کارخانه و فروش به قیمت بازار از بین می رود.

توقف زیان خودروسازان در صورت تصمیم گیری سریع تر سازمان حمایت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    حسن کریمی سنجری در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»، با اشاره به اثرات منفی تاخیر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اعلام قیمت های جدید خودرو اظهار کرد: شرکت هایی که در ساختار دولتی اقدام به حسابرسی می کنند در شرایط نامناسب چندان توجهی به زیان روزانه خود ندارند این در حالیست که این بی توجهی منجر به افزایش زیان انباشته این بنگاه های تولیدی می شود.
    وی با بیان این که در بررسی ساختار دولتی به این موضوع چندان توجهی نمی شود، افزود: به طوری که حتی در زمانی که مشکل قیمت گذاری وجود نداشت به شاخص های دیگری که نه تنها به خودروسازان بلکه سایر بخش های صنعتی لطمه وارد می کرد، توجهی نمیشد و این مشکل همچنان در این سال ها وجود داشته است.
    کریمی سنجری ادامه داد: بسیاری از اوقات در بهبود شاخص های صنعتی به اندازه ای تعلل و اهمال می کنیم که مشکلات به بخش صنعت لطمه وارد کنند اما در همین حال در حساب و کتاب ها توجهی به آن نمی شود. نمونه بارز این مشکل بی توجهی به تحریم ها و لطمه هایی بود که به زیرساخت های صنعتی وارد می کرد اما با وجود تجربه های قبلی برای کاهش و جلوگیری از این لطمه ها راهکارهایی پیش بینی نشد.
    این فعال صنعت خودرو با تاکید بر این که به طور قطع آسیب پذیری و زیان انباشته بسیاری از بخشنامه ها، لوایح و قوانین در صورت تصمیم گیری چابک تر و سریع تر بخش های صنعتی کاهش می یابد، اظهار کرد: تعلل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز مصداق همین امر است به طوری که بیشترین انرژی سیستم و صنعت خودرو صرف این شد که تصمیم گیران به ضرورت های افزایش قیمت خودرو توجیه شوند.
    وی افزود: بر این اساس در حال حاضر ضرورت اصلاح روند قیمت گذاری و خروج شورای رقابت از قیمت گذاری و تغییر شکل کار و واگذاری آن به سازمان حمایت تشریح داده شده بر همین اساس به خودروسازان اجازه داده شد تا در برخی از سگمنت ها نسبت به حاشیه بازار، قیمت فروش خود را اعلام کنند هرچند که فرایند کار طولانی بود.
    کریمی سنجری گفت: به نظر می رسد فشار رسانه ای و کارشناسی باعث شد تا عمق فاجعه به دولت و مسئولان منتقل و متوجه شوند چه اتفاقی در حال وقوع است و دولت دست به اقدامی بزند این در حالیست که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنان از قیمت گذاری جدید خودروها امتناع کرده است.
    این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که سازمان حمایت همچنان از اعلام قیمت های جدید ممانعت می کند، تصریح کرد: به دلیل تاخیر در عملکرد این سازمان خودروسازان به دلیل وجود شرایط نامناسب ناگزیر شدند بنا به ضرورت، اقدام به قیمت گذاری در برخی از سگمنت های اقتصادی کنند. 
    وی با اشاره به اثرات و دستاوردهای مثبت قیمت گذاری در حاشیه بازار تصریح کرد: برخلاف بسیاری از کارشناسان که معتقد به افزایش چند درصدی خودرو هستند، تاکید بنده همواره بر قیمت گذاری در حاشیه بازار بود زیرا هر درصدی به قیمت کارخانه اضافه می شد به همان درصد نیز به قیمت بازار افزوده می شد و هیچ زمانی، قیمت به تناسبی که لازم بود بازار به آن برسد، نمی رسید.
    کریمی سنجری با بیان این که قیمت گذاری با فرمول 5 درصد پایین تر از قیمت حاشیه بازار انگیزه را برای کسب سود به واسطه خرید به قیمت کارخانه و فروش به قیمت بازار صرف کسب سود از بین می برد، تصریح کرد: این مدل قیمت گذاری از سوی دیگر برای مصرف کننده نهایی نیز انگیزه خرید از کارخانه را ایجاد کرده و باعث فروکش کردن تقاضای کاذب و واقعی شدن تقاضا شده و در ادامه نیز مصرف کننده واقعی را برای خرید از کارخانه ترغیب خواهد کرد.
    این فعال صنعت خودرو ادامه داد: وقتی تقاضا فروکش کند و قیمت به اندازه ای برسد که خودروساز از آن سود کرده و توان ادامه تولید برای آن میسر باشد ضمن تقویت عرضه نسبت به مدیریت تقاضا نیز اقدام خواهد کرد و در این شرایط اصلاح تقاضا باعث می شود قیمت به مرور زمان در صورت صبوری به قیمت درستی برسد که هم مصرف کننده و هم تولید کننده راضی باشند.
    وی با تاکید بر این که لازم است نسبت به اجرایی کردن این مدل قیمت گذاری در همه سگمنت ها اقدام شود، تصریح کرد: علاوه بر این امر باید شرکت های خودروساز مراقب باشند تا به صورت صوری نسبت به مدیریت عرضه اقدام نشود زیرا قاعده درست باید در کنار بازی درست انجام شود و در این صورت است که قیمت به مرور زمان کاهشی شده و در نقطه ای قرار خواهد گرفت که هم عرضه کننده و هم مصرف کنده راضی باشند .

    نویسنده: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو