فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران ۹۷ (۲۹)

دبیر انجمن صنایع همگن در گردهمایی قطعه سازان خودرو پیشنهاد کرد: ۸ راهکار عملی برای حل مشکلات صنعت قطعه و خودرو

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو و تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان از جمله پیشنهادهای این انجمن برای حل مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازان کشور است.

دبیر انجمن صنایع همگن در گردهمایی قطعه سازان خودرو پیشنهاد کرد: ۸ راهکار عملی برای حل مشکلات صنعت قطعه و خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آرش محبی‌نژاد در گردهمایی قطعه سازان خودروی سراسر کشور گفت: از کل 550 هزار نفر شاغل در این صنعت از ابتدای امسال تاکنون 280 هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند و در مجموع 130 هزار نفر تعدیل و 150 هزار نفر تعلیق شده اند و از حدود 1200 قطعه‌سازی فعال در کشور تقریبا 400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند.

    وی افزود:  این انجمن ظرف دو ماه گذشته با 40 مقام مسئول جلسه داشته اما خروجی کار تا این لحظه صفر بوده است.
    محبی‌نژاد کل مطالبات قطعه‌سازان را بیش از 20 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این در حالیست که مطالبات معوق سررسید گذشته آنها به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    وی در تشریح مشکلات حاد زنجیره تامین صنعت خودرو اظهار کرد: بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر مواد اولیه و نهاده‌های تولید جزو نخستین مشکلات این صنعت است و مشکل بعدی حل مشکل قیمت فروش قطعات خودرو است.

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی را مشکل سوم و تسویه خریدهای اعتباری و ارزی را چهارمین مشکل فعالان این حوزه دانست و تصریح کرد: علاوه بر این چهار مشکل افت تیراژ تولید باعث افزایش هزینه‌های سربار و ضرر و زیان کلان قطعه‌سازی شده است چرا که قیمت‌های فروش قطعات با وجود افزایش قیمت‌های مواد اولیه و نهاده‌های تولید اصلاح نشده و قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند.

    محبی‌نژاد در ادامه به 8 راه حل عملی برای حل مشکلات صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آینده براساس نرخ نهاده‌های تولید، تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ 12 هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعه‌سازان به نظام بانکی کشور به مدت یکسال و پرداخت تنها بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق‌ شدن اقساط بانکی از جمله این پیشنهادها است.

    وی افزود: همچنین تسهیل اعتبارات اسنادی داخلی LC برای کل زنجیره تامین خودرو و تسهیل ثبت سفارش و تخصیص ارز به خصوص  ایجاد گزینه بدون انتقال ارز و امکان تسویه بدهی از هر طریق ممکن و عرضه کافی مواد اولیه تولید داخلی و همچنین تسویه حساب‌های باز ارزی با طرف‌های خارجی قطعه‌سازان به نرخ گشایش اعتبار از جمله راه‌حل‌های عملی برای حل مشکلات زنجیره خودرو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط