فونیکسریمکسبهتام

بی‌مهری صنایع خودروسازی نسبت به فناوری‌های داخلی

عصر خودرو- علی‌رغم آنکه محققان شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی پوشش‌های فوق مقاوم دست یافتند، ولی صنایع داخلی نسبت به کاربردی شدن آن استقبال نکردند.

بی‌مهری صنایع خودروسازی نسبت به فناوری‌های داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، حسن جهدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیانی که به این دانش فنی دست یافته است، در دوره توانمندسازی خبرنگاران حوزه نانو با اشاره به مکانیزم پوشش‌دهی دستگاه ساخته شده در این زمینه، توضیح داد: ابتدا قطعات مورد نظر چربی‌زدایی می‌شوند و پس از زدودن سایر آلودگی‌ها و رنگ‌های سطحی، وارد محفظه دستگاه می‌شوند.

    وی ادامه داد: در این محفظه بعد از هواگیری، فضای خلا در محفظه ایجاد می‌شود و پس از آن ولتاژی بین زیر لایه و بدنه، ایجاد و پلاسما بر روی سطح ایجاد می شود و سپس اتم‌ها یونیزه شده و با استفاده از روش قوس کاتدی یون‌های یونیزه شده تبخیر می‌شوند.

    جهدی اضافه کرد: اتم‌های یونیزه شده با شدت به سطح قطعات برخورد می‌کنند و به این ترتیب پوشش‌هایی با خواص ویژه بر سطح قطعات اعمال می‌شود.

    وی ضخامت پوشش‌ها را از یک تا پنج میکرون ذکر کرد و گفت: ما همچنین موفق به اعمال پوشش‌هایی از 3 تا 100 نانومتر شدیم.

    وی در عین حال تاکید کرد: نمی‌توان انتظار داشت که با مواد نامرغوب و پوشش‌های نامناسب، نسبت به تولید محصول اقدام کرد، بلکه باید هم جنس قطعه مناسب باشد و فرایند لایه‌نشانی نیز به درستی صورت گیرد.

    جهدی با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی دستگاه در کشور ناموفق بوده است، گفت: به شرکتهای خودروسازی پیشنهاد دادیم که استقبال نکردند.

    وی با اشاره به دستاوردهای این شرکت در حوزه نانو، یادآور شد: ما برای خوروی سمند موفق به ساخت قطعه‌ای برای کاهش سوخت شدیم، ولی مسؤولین شرکت خودروسازی از این فناوری استقبال نکردند.

    جهدی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه کشور، خاطرنشان کرد: در گذشته قطعات مورد نیاز برای صنایعی چون خوروسازی را از خارج وارد می‌کردند، از این رو این شرکتها به سمت تولید فناوری در کشور حرکت نکردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو