فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت:

پرونده اسقاط به سال آینده موکول شد

عصر خودرو- مدتی است که صحبت‌هایی در خصوص اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده صورت گرفته اما همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است. تولید موتورسیکلت در کشور این روزها با مشکلاتی مواجه است و اسقاط می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش آلایندگی تاثیراتی در تقاضای بازار داشته باشد.

پرونده اسقاط به سال آینده موکول شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ، موتورسیکلت‌های انژکتوری مدتی است که جای نمونه‌های کاربراتوری را در کشور گرفته است اما همچنان تعداد زیادی موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر در حال تردد است که تصمیمی برای آن‌ها گرفته نشده است. در خصوص اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری بحث‌های گوناگونی صورت گرفته اما همچنان شیوه کاری برای آن وجود ندارد. در خصوص اسقاط نمونه‌های فرسود، روند تولید موتورسیکلت در کشور، قیمت‌ها و پیش‌بینی بازار در سال آینده گفت‌وگویی با بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.
    فواید اسقاط

    مقدم در ابتدا به مسئله اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده چنین پرداخت: در خصوص اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده جلسه‌ای با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم به دلیل بروز مشکلاتی، فعلا اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به یک سال آینده موکول شده است. لازم به ذکر است که انجمن از ابتدا مخالف اسقاط نبود چرا که اگر موتورسیکلت‌های فرسوده از کلانشهرها جمع‌آوری شود هم در بازار تقاضای بیشتری برای خرید موتورسیکلت ایجاد می‌شود و هم کاهش آلایندگی‌های صورت می‌پذیرد. چگونگی این طرح بررسی شد و از الان تا یک سال آینده باید راهکارهایی در این زمینه ایجاد شود.
    ایجاد انگیزه و ارائه تسهیلات

    وی در خصوص روند و مشکلات مرتبط با اجرایی شدن اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: به این سادگی نیست که بتوانیم موتورسیکلت‌هایی که از عمر هشت ساله آن‌ها گذشته را از سطح شهرهای جمع آوری کنیم و باید انگیزه‌ای برای صاحب موتورسیکلت به وجود آید ضمن این که امکانات اجرایی شدن طرح نیز وجود داشته باشد. تسهیلات و وام باید برای صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده جهت خرید موتورسیکلت جدید در نظر گرفته شود همچنین نحوه اسقاط نیر باید مشخص شود که این موارد زمان‌بر است. با صحبت‌هایی که انجام شد قرار است موانعی که باعث جلوگیری از اجرایی شدن اسقاط موتورسیکلت‌ها شده بررسی و مرتفع شود.

    شروع از پارکینگ‌ها

    ضیامقدم در ادامه به نحوه شروع اسقاط در آینده اشاره کرد: نمی‌توان در خصوص تعداد موتورسیکلت‌ها صحبت کرد چرا که یک سری از آن‌ها در مراکز اسقاط وجود دارند. صحبت‌هایی از سمت سازمان‌های ذیربط شده که ابتدا از موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌ها قرار دارد برای اسقاط استفاده شود اما یک سری مشکلات در اجرا وجود دارد و انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در حال بررسی آن‌ها است. اصالت این موتورسیکلت‌ها ابتدا باید توسط پلیس راهور مشخص شود و در مرحله بعد باید به سراغ موتورسیکلت‌های موجود در سطح شهر رفت. این طرح باید به صورت انگیزشی صورت گیرد و فرد بتواند موتورسیکلت کاربراتوری خود را با موتورسیکلت انژکتوری جایگزین کند که لازمه آن نیز ارائه تسهیلات و انوع وام‌ها است.

    کاهش 50 درصدی تولید
    دبیر انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت در خصوص وضعیت تولید امسال گفت: با توجه به مسائلی که پیش آمد تا کنون کاهش تولید چشمگیری را داشتیم. امسال نهایتا 80 هزار موتورسیکلت تولید شده است که نسبت به سال قبل نزدیک به 70 هزار دستگاه کاهش تولید وجود داشته چرا که سال گذشته 152 هزار دستگاه تولید داشته‌ایم. به طور کلی می‌توان گفت امسال با کاهش 50 درصدی تولید موتورسیکلت مواجه بودیم. اگر شرایط احیا شود و قوانین جدید تصویب نشود احتمال افزایش تولید در سال آینده وجود دارد. بازار تقاضا به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش یافته و نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی برای سال آینده انجام داد اما امیدواریم برای سال آینده شاهد رشد باشیم. اگر بخواهیم بازتاب اجرایی شدن طرح اسقاط را نیز ببینیم به سال 1399 مربوط خواهد شد که در آن سال نیز رشد بهتری خواهیم داشت.

    مشکلات قیمت و مصوبات

    وی در پایان اصلی‌ترین مشکل حال حاضر صنعت موتورسیکلت را چنین عنوان کرد: در خصوص مشکلات موجود می‌تواند به مواردی از جمله قیمت و مصوبه ارتقا استاندارد یورو3 به یورو4 اشاره کرد. موتورسیکلتی که تا اوایل امسال قیمت 3 میلیون تومانی داشت هم‌اکنون به 6 الی 7 میلیون تومان رسیده و می‌توان گفت قیمت‌ها دو برابر شده است. قدرت خرید پایین آمده و به هر حال بحث انژکتور نیز به دلیل این که یک تکنولوژی جدید برای موتورسیکلت‌ها است همچنان به خوبی جا نیفتاده است و فکر می‌کنم که در سال آینده شرایط در این زمینه بهتر شود و مردم استفاده بیشتری از این نوع موتورسیکلت‌ها داشته باشند. لازم به ذکر است که بحث افزایش نرخ ارز و تامین قطعات نیز مشکلاتی وجود داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو