فونیکسریمکسبهتام

چرا ۳۰۰۰ کانتینر لوازم یدکی خودروسازان در چابهار خاک می‌خورد؟

عصر خودرو- گمرک اعلام کرده تا آخر اسفند به دو خودروساز فرصت می‌دهد تا ۳۰۰۰ کانتینر کالاهای یدکی خود را از چابهار ترخیص کننند، کالاهای یدکی خودروسازان قبلا متمرکز از بندرعباس ترخیص می‌شده اما چرا این بار در چابهار است؟

چرا ۳۰۰۰ کانتینر لوازم یدکی خودروسازان در چابهار خاک می‌خورد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا- "حدود 10 هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که هنوز ترخیص نشده اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر این کانتینرها ترخیص شوند و به سیستم خودروسازی بیایند که قبل از عید مشکلات تا حدودی برطرف شود "؛ این گفته‌های ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل است که همین هفته پیش در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد.

    بررسی‌های نشان می‌دهد، از این 10 هزار کانتینر، 3000 کانتینر در انبارهای منطقه آزاد چابهار است و تحت کلید گمرک، 1000 کانتینر مربوط به ایران‌خودرو خراسان و 2 هزار کانتینر هم متعلق به سایپا است.

    در صورت عدم ترخیص، آنها را جزو کالای متروکه اعلام می‌کنیم

    مدیرکل کمرگ چابهار در گفت وگو با ایسنا می‌گوید: این کالاها از مبدا چین وارد شده‌اند و 4 ماه است که در انبارهای گمرک هستند، پیشتر در خبری به نقل از من نقل شده بود که 6 ماه است این کانتینرها در انبار است که نادرست است و 4 ماه است که این کالاها در گمرک هستند.

    ‌عزیز شمس می‌افزاید: قوانین گمرک می‌گوید تا سه ماه صاحب کالا می‌تواند کالای خود را در انبارهای گمرک نگه دارد، دنبال کارهایش برود و مقدمات ترخیص را فراهم کند؛ در صورتی که وارد ماه چهارم شود، کالا متروکه به حساب می‌آید و احیانا جزو اموال تملیکی و غیره و ذالک خواهد شد.

    ‌وی تصریح می‌کند: البته تمام قوانین، بخش‌نامه‌ها و تشریفات گمرک مشی را بر حمایت از تولیدکننده‌ی داخلی گذاشته، برهمین مبنا و با وجود آنکه وارد ماه چهارم شده‌ایم، یک ماه اضافه به خودروسازان فرصت دادیم تا کالاهای خود را ترخیص کنند، علاوه‌بر آن به دستور رئیس کل گمرک، این دو خودروساز می‌توانند بدون تشریفات 70 تا 80 درصد کالاهای خود را ببرند و بقیه در انبارها می‌ماند تا تشریفات ترخیص انجام شود و احیانا اگر مشکل تخصیص ارز و یا هر مشکل دیگری دارند؛ برطرف شود.

    مدیرکل گمرک چابهار ادامه می‌دهد: بنا به جلسه‌ای که مدیران دو خودروساز اخیرا در چابهار داشتند، قرارشد همان 70 تا 80 درصد را تا اواخر اسفند ترخیص کنند و هم‌زمان مقدمات و کارهای خود را برای ترخیص بقیه انجام دهند.

    شمس خاطرنشان می‌کند: عمده مشکل خودروسازان، مباحث تخصیص ارز دولتی و کارهای بانکی و غیره است که تاکنون روند طولانی شده است، با این حال فرصت تمام شده و در صورت عدم ترخیص تا آخر اسفند، آن‌ها را جزو کالای متروکه اعلام می‌کنیم.

    اما 3 هزار کانتینر کالای یدکی که در شرایط فعلی، کاهش عرضه و بالا رفتن نجومی قیمت خودروهای داخلی باید در سیستم خودروسازی باشند در چابهار و انبارهای منطقه آزاد آن چه می‌کنند؟ برای کسانی که دستی در صنعت خودروسازی دارند، چابهار نامی ناآشناست؛ آن‌هم برای واردات مواد اولیه و یا همان کالاهای یدکی خودروسازی.

    کالاهای یدکی خودروسازان متمرکز و عمدتا از بندرعباس وارد کشور می‌شوند اما اینکه چرا اینبار این مقدار عظیم کانتینر در چابهار هستند ریشه در تبدیل چابهار به قطب‌ خودروسازی ایران برمبنای اسناد بالادستی توسعه سواحل مکران و برنامه ششم توسعه دارد.

    اقیانوسی بودن و دسترسی آسان چابهار به بازارهای هدف، این بندر را مستعد استقرار صنایع مختلفی کرده است، طبق برنامه ششم توسعه و برنامه توسعه سواحل مکران، هاب سوم پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر در چابهار در حال ساخت است و این بندر خود را آماده می‌کند تا تولید فولاد ایران را تا 10 میلیون تن افزایش دهد.

    هاب پتروشیمی و فولاد تنها صنایعی استراتژیکی نیستند که از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی‌ها برای استقرارشان در چابهار شروع‌شده و مستقر شدند، در کنار این‌ها چابهار از سال 93 تاکنون خود را آماده می‌کند تا شاید بتواند به قطب سوم خودروسازی ایران نیز تبدیل شود.

    علی‌اکبر ترکان دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خرداد 93 از راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولید خودرو در آسیا در منطقه آزاد چابهار به‌واسطه دسترسی آسان چابهار به بازارهای هدف خبر داد.

    هرچند قطب سوم خودروسازی از سال‌های پیش‌تر مطرح بوده و مکان‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته‌شده اما به نظر می‌رسد به‌واسطه ویژگی‌های چابهار، این بندر محتمل‌ترین گزینه برای استقرار قطب سوم خودروسازی باشد.

    با این حال اما تبدیل چابهار به قطب خودروسازی حداقل در کوتاه مدت امری غیر واقع‌بینانه است، بنابراین سعی شده با هدایت محموله‌های یدکی و خودروسازان به چابهار و هم‌چنین ایجاد صنایع بالادستی فولاد مقدمات برای قطب خودروسازی در بلندمدت فراهم شود.

    غلام‌رضا پناه معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار اردیبهشت ماه امسال گفت: در راستای تبدیل چابهار به قطب خودروسازی ایران در بلندمدت، در تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های خودروسازی، محموله‌های یدکی آن‌ها از چابهار ترانزیت می‌شود.

    وی افزود: از آنجایی که بندر چابهار بندری اقیانوسی و متصل به مسیرهای اصلی تجارت دریایی است؛ به‌صرفه است تا کالا و کشتی به‌جای آنکه وارد عمان شود و 2 هزار مایل آنطرف‌تر در بنادر خلیج تخلیه شود همینجا در چابهار تخلیه شود.

    معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: در قدم اول بخشی از محموله‌های یدکی و مواد اولیه که قبلا متمرکز در بندرعباس تخلیه می‌شد؛ به چابهار می‌آید و برنامه داریم با مشارکت خودروسازان عمده این محموله‌ها را در چابهار تخلیه کنیم.

    پناه ادامه داد: هرکدام از خودروسازی‌ها سالانه 20 تا 30 هزارتن محصولات یدکی وارد کشور می‌کنند که برنامه داریم عمده آن را به چابهار منتقل کنیم؛ هزینه‌های انبارداری در منطقه آزاد چابهار بین 1 تا 3 ماه برای صاحبان کالای داخلی و خارجی رایگان است و تا بیش‌از سه‌ماه هم تخفیف پلکانی دارد، بنابراین آوردن قطعات یدکی با استقبال خودروسازان روبه رو شده است.

    وی تاکید کرد: عمده هدف ما از ارایه تخفیفات و تشویق به آوردن محموله‌های یدکی خودرسازان به اینجا، در وهله اول ترافیک جاده‌ای برای رقابت‌پذیر شدن، مارکتینگ و برندینگ بندر و در بلندمدت ایجاد هاب خودروسازی در چابهار است.

    هرچه باشد، 3000 کانتینر لوازم یدکی خودروسازان به چابهار آورده شدند تا مقدمه‌ای باشند برای تبدیل این بندر به هاب سوم خودروسازی ایران در بلند مدت؛ اما حالا به گواه گمرک در حال خاک خوردن هستند و در صورت عدم ترخیص جزو کالای متروکه اعلام می‌شوند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو