فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ساپکو خبر داد

آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در اواخر سال

بیشترین سهم خودروهای ناقص به پژو ۲۰۶ اختصاص دارد

عصر خودرو- مدیرعامل ساپکو از آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در اواخر سال ۹۸ خبر داد و گفت: بر اساس قرارداد ایران خودرو با پژو، این شرکت بابت ترک ایران باید خسارت بدهد.

آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در اواخر سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، حسین نجاری در یک نشست خبری با بیان این خبر افزود: حدود 50 تا 60 درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده و این در شرایطی است که شرکت پژو باید بابت ترک ایران خسارت بدهد.

    وی با بیان این که از محل قرارداد سه جانبه ای که میان ساپکو، ایکاپ و قطعه سازان منعقد شده، باید 7 هزار میلیارد تومان خسارت تولید پرداخت شود که مسئولیت آن به عهده ایران خودرو است، تصریح کرد: ایران خودرو، طرف قرارداد قطعه سازان برای تولید این خودرو بوده و 60 درصد قطعات نیز داخلی سازی شده است.
    نجاری با تاکید بر این که از هر فرد، نهاد نظامی وغیرنظامی که توانایی ساخت قطعات داشته باشد استقبال می‌کنیم، گفت: تمام بحث این است که همه باید توانایی تولید داشته باشند و هر کسی مدعی تولید قطعه است ، درب ساپکو به روی قطعه سازان باز است.
    وی خاطرنشان کرد: ما با نهادهای نظامی از پیش در تماس بودیم و اکنون تماس ها بیشتر شده و در حال تلاش برای ساخت قطعات الکترونیکی با استفاده از دانش فنی آنها هستیم.
    وی یادآور شد: از محل تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی تا هفته قبل، 1300 میلیارد تومان تا به امروز پرداخت و باقی تا پایان سال نیز به قطعه سازان پرداخت خواهد شد .
    مدیر عامل ساپکو در ادامه با بیان این که هدفگذاری این شرکت افزایش 30 درصد عمق ساخت داخل ظرف 3 سال آینده خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به روند تغییرات صنعت خودرو در دنیا بازنگری در ساخت داخل انجام شده و برنامه ساپکو خودکفایی در تولید مگا ماژول ها است چرا که برای افزایش میزان تولید و عرضه محصولات جدید راهی جز افزایش ساخت داخل نیست بر این اساس در نظر داریم سالانه کاهش 10 درصدی ارزبری داشته باشیم.
    به گفته نجاری، با توسعه ساخت داخل به ایجاد تعادل و بهبود کیفیت و توسعه صادرات در حوزه قطعه سازی کمک شایانی خواهیم کرد.
    او با اشاره به شرایط امسال و شباهت آن به سال های 91 و 92 گفت: در سال های گذشته تنها شاهد نوسان و تغییرات نرخ ارز بودیم و مشکل نقدینگی و انتقال ارز به صورت فعلی وجود نداشت به طوری که در سال 92 تولید در نیمه نخست سال به 500 دستگاه کاهش یافت و در شش ماهه دوم با تغییر مدیریت حتی با وجود تحریم تعدادی از قطعات الکترونیکی تولید را ادامه دادیم و تا دی ماه 84 هزار خودروی ناقص تولید و حتی قطعاتی خریداری شده نیز قابلیت دریافت نداشت اما با کمک قطعه سازان داخلی بخشی از مشکلات حل شد و بعد از برجام با تکمیل قطعات خودروهای ناقص تکمیل شد. به طوری که در سه ماه نخست سال 93 حدود 2 هزار میلیارد تومان از از این 84 هزار خودرو وارد چرخه تامین شد و تولید رونق گرفت.
    عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: در سال 98 تمرکز اصلی خودروسازان تمرکز فشرده بر روی قطعات الکترونیکی است که در بهترین حالت نیز در صورت داخلی سازی، مانند همه خودروسازان دنیا قادر به داخلی سازی تمام قطعات نیستیم؛ اما حداکثر تلاش خود را در این عرصه انجام می دهیم. این در شرایطی است که تولید برخی قطعات و اجزای ریز در داخل به صرفه نیست و البته کاری زمان بر نیز خواهد بود.
    به گفته نجاری، قطعات الکترونیکی با مکانیکی متفاوت است، بنابراین تمام تلاش این است که بر روی ساخت قطعات الکترونیکی تمرکز بیشتری داشته باشیم که امیدواریم ظرف سال‌های 98 و 99 بتوانیم این کار را به شکل مناسبی انجام دهیم.
    مدیرعامل ساپکو در ادامه با اشاره به وجود 20 تا 25 هزار خودرو ناقص در ایران خودرو بیشترین سهم خودروهای ناقص را پژو 206 و کمترین را آریسان اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود در سه ماه نخست سال آینده و در صورت تثبیت شرایط، وضعیت بهبود یابد این در حالیست که هم اکنون برای تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو نیاز به 100 میلیارد تومان است در حالیکه این رقم پیش از این 40 میلیارد تومان بوده است.

    گزارش :میترا ممسنی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو