فونیکسریمکسبهتام

نقش نقص قوانین بر صدرنشینی هند در تلفات سوانح رانندگی جهان

عصر خودرو- آمار نشان می دهد که سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن از شهروندان هند در جاده های درون و برون شهری در جریان سوانح رانندگی کشته می شوند که این نرخ روزانه ۴۱۰ نفری کشته ؛ هند را صدرنشین کشورهای جهان در تلفات جاده کرده است که یکی از متهم های این وضع، نقص قوانین دانسته می شود.

نقش نقص قوانین بر صدرنشینی هند در تلفات سوانح رانندگی جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، رسانه های هندی در این میان تعداد کشته های عابر پیاده قابل توجه است زیرا در سال میلادی گذشته با رشدی حدود 30 درصدی ، روزانه 56 عابر پیاده در معابر شهری و راه های بین شهری هند کشته شده اند و این افزایش در حالی رخ داده که سال هاست تامین امنیت عابران در اولویت کار مقامات هند قرار دارد.
    رسانه های هند، معضل تلفات جاده ای را به اشکال مختلف بازتاب داده و داده ها و تحلیل های متنوعی در این ارتباط منتشر کرده اند و در جدیدترین گزارش خود رشد تلفات عابران را طی سه سال 66 درصد برشمرده اند.
    بر اساس این گزارش ها آمار 12 هزار و 300 نفری عابر پیاده که در سال 2014 میلادی در حوادث ترافیکی کشته شدند، به 20 هزار و 457 کشته در سال 2017 میلادی رسیده است.
    حوادث جاده ای در هند سالانه یکی از دلیل عمده مرگ و میر در این کشور و همچنین بروز مجروحیت و خسارت مالی است.
    عابران پیاده آسیب پذیرترین گروه های استفاده کننده از راهها هستند زیرا در صورت وقوع یک تصادف در مسیر آنها فاقد هر گونه ابزار محافظتی هستند که البته دوچرخه سواران و موتور سیکلت سواران هندی را به خاطر عدم استفاده از کلاه ایمنی باید در گروه عابران پیاده قرار داد.
    با توجه به داده های رسمی دولت هند، در سال 2017، به صورت روزانه 133 موتور سوار و 10 دوچرخه سوار در جاده های هند کشته شده اند.
    در میان ایالت های هند، تامیل نادو با آمار 3 هزار و 507 کشته دارای بیشترین موارد مرگ عابران پیاده در جاده هاست.
    پس از این ایالت، ماهاراشترا با یک هزار و 831 و آندرا پرادش با یک هزار و 379 کشته به ترتیب بیشترین آمار تلفات عابران پیاده را در جاده های هند دارند.
    سالانه بیش از 150 هزار هندی در این کشور بر اثر سوانح جاده ای جان خود را از دست می دهند و این آمار به معنی مرگ روزانه حداقل 410 تن است و همین ارقام نیاز هند را به یک قانون جدی در حوزه ترافیک افزایش می دهد.
    گزارش «وضعیت جهانی در مورد ایمنی جاده ها» که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده ، علل اصلی تصادفات ترافیکی در هند را سرعت غیر مجاز، رانندگی تحت تاثیر مواد الکلی، عدم استفاده از کلاه ایمنی و نبستن کمربند ایمنی برشمرده است.
    عدم رانندگی در بین خطوط و تغییر ناگهانی در مسیرهای اصلی در هنگام چرخش، علت اصلی حوادث در بزرگراههای هند دانسته شده است.
    این گزارش خاطر نشان می کند راکبان موتورسیکلت و موتور سه چرخ ها در گروه دوم از نظر آمار مرگ و میر ناشی از تصادف جاده ای هستند و مجموع این رخداد ها سبب شده که هند دارای بیشترین تعداد تلفات جاده ای در جهان باشد.
    در سال 2016 میلادی ، که آخرین آمار و ارقام سوانح جاده ای و ترافیکی هند در آن منتشر شده است،هند بیش از یک سوم مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای را در جهان به خود اختصاص داده بود.
    سازمان بهداشت جهانی می گوید این آمار گزارش شده صحیح نیست و تخمین زده است که در سال 2016 این رقم برای هند دو برابر بیشتر از گزارش های منتشر شده از سوی دولت هند باشد.
    هند، با وجود داشتن حدود 230 میلیون وسیله نقلیه ثبت شده ، سیاست ملی ایمنی جاده ندارد و تنها قانون مربوط به ایمنی جاده، قانون حمل و نقل وسایل نقلیه است که در سال 1988 میلادی به تصویب رسیده است.
    در سال 2017 میلادی یک اصلاحیه برای ایمنی کودکان در هنگام رفت و آمد، افزایش مجازات جرایم رانندگی، اطمینان از مسئولیت پذیری پیمانکاران جاده ها، دیجیتالی کردن سیستم صدور مجوز رانندگی و فراخوانی وسایل نقلیه قدیمی پیشنهاد شد.
    اگر چه این اصلاحیه در مجلس عوام هند تصویب شد اما در مجلس سنا نمایندگان ایالت ها با تصویب آن مخالفت کردند.
    دهلی نو یکی از کشورهای امضا کننده پیمان برزیل است که در مورد امنیت جاده هاست و بر اساس این پیمان هند هم متعهد شده است تا سال 2020 میلادی آمار تصادف و مرگ و میر ناشی از آن را در جاده های خود تا 50 درصد کاهش دهد.
    کمیسیون برنامه ریزی هند در تحقیق خود که طی سال های 2001 تا 2003 میلادی انجام شد، تخمین زد که سوانح جاده ای در این کشور سالیانه 10 میلیارد دلار به اقتصاد هند زیان وارد می کند.
    البته در سال 2012، فدراسیون بین المللی جاده ها در گزارش مستقل خود تخمین زد که سوانح رانندگی سالیانه 20 میلیارد دلار به اقتصاد هند ضرر می رساند.
    این رقم خسارت شامل هزینه های مربوط به حادثه دیدگان، خسارت اموال و هزینه های اداری می شود.

    ** اقدامات انجام شده برای مقابله با معضل
    کمپین مبارزه با رانندگی تحت تاثیر مشروبات الکلی ، سازمانی است که برای ایجاد آگاهی و مقابله با آثار مخرب رانندگی تحت نفوذ مشروبات الکلی مبارزه می کند.
    اما این کمپین تاکنون ناکارآمد بوده است و فدراسیون بین المللی جاده ها ادعا کرده که مقامات سیاسی هند، اراده ای برای کنترل حوادث ترافیکی ندارند.
    هارمان سینگ سیدوا بنیان گذار سازمان ' به سلامت برسید'، در همین ارتبط اظهار داشت که به طور کل عدم رعایت قوانین رانندگی در هند، عامل مهمی برای حوادث جاده است.
    موسسه مرکزی تحقیقات جاده ای یک پورتال ضبط آنلاین موارد تصادف های جاده ای را توسعه داده است که هدف اصلی آن تشویق مردم برای گزارش حوادث رانندگی است.
    همچنین گروهی از محققان هندی یک دستگاه ارزان قیمت را تولید کرده اند که مانع استفاده راننده از گوشی همراه در هنگام رانندگی می شود در حالی که اجازه می دهد، تماس های تلفنی برای سایر مسافرین در خودرو برقرار شود.
    در جدید ترین طرح های مطرح شده برای کاهش حوادث رانندگی ، مقامات هندی قصد دارند از ربات ها جهت کنترل ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی استفاده کنند.
    'پونا' اولین شهری در هند خواهد بود که از این ربات به نام 'رودیئو' برای کنترل ترافیک استفاده خواهد کرد.
    به گفته مقامات شهر پونا ، این ربات در خیابان های این شهر حرکت خواهد کرد و ضمن اخطار به متخلفان، آنها را جریمه نیز خواهد کرد.
    اگر این طرح موفقیت آمیز باشد، مقامات در پلیس راهنمایی و رانندگی هند تصمیم دارند ربات های بیشتری را در شهرهای مختلف هند فعال کنند.
    کشور هند با کمبود شدید پلیس راهنمایی و رانندگی روبرو است و این نیروها اغلب با انتقادهای فراوان مبنی بر داشتن فساد و عدم اجرای صحیح قوانین مواجه هستند.
    این ربات راهنمایی و رانندگی به صورت داخلی توسط شرکت 'اس پی رباتیک ' در شهر پونا ساخته شده است.
    ربات رودیئو مجهز به یک صفحه نمایشگر 'ال ای دی' جهت نمایش پیام های راهنمایی و رانندگی مانند ' از کلاه کاسکت استفاده کنید'، ' از چراغ قرمز عبور نکنید' و سایر پیغام های اخطاری خواهد بود و همچنین دست های مکانیکی این ربات طوری طراحی شده که پیام های ایست را به رانندگان خودروها منتقل می کند و سنسور هایی دارد که مانع برخورد آن با موانع می شود.
    هند همچنین استفاده از دوربین های مدار بسته را در شهرهای بزرگ از جمله دهلی نو و مومبای گسترش داده تا بتواند از طریق مراکز بزرگ کنترل ترافیک سامانی به مشکلات ترافیکی خود بدهد .
    به گفته مقامات هند این مراکز کنترل ترافیک به نظارت دقیق تر بر ترافیک، واکنش به موقع و کمک رسانی سریع کمک خواهند کرد.
    هند به رغم جمعیت میلیاردی خود و محدودیت هایی که به شکل طبیعی بار این جمعیت بر فرآیند اجرای طرح های ملی و تثبیت الگوهای اجتماعی ایجاد می کند، عملکرد نا امید کننده ای در حوزه ساماندهی وضعیت ترافیکی خود نداشته است ، هر چند این روند سرعت تندی ندارد اما حرکت آن صعودی است.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو