فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ایران خودرو:

کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است

عصر خودرو- مدیرعامل ایران خودرو گفت: سالیانه در جهان ۱۱۴ میلیارد یورو صرف تحقیقات خودروسازان می شود و سهم هر خودرو یک هزار و ۵۰۰ یورو است اما در ایران خودرو و سایپا این میزان به کمتر از یک درصد می رسد.

کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، 'هاشم یکه زارع' عصر سه شنبه در گردهمایی قطعه سازان کشور در هتل المپیک تهران افزود: سالیانه 95 میلیون دستگاه خودرو در جهان ساخته می‌شود و حدود 70 میلیون نفر در این صنعت به کار اشتغال دارند.
    این فعال بخش خودروسازی از قطعه‌سازان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قطعه‌سازان در مسائل روزمره خود غرق شده اند و کمتر در زمینه تحقیق و توسعه و بازارهای صادراتی کار می‌کنند.
    به گفته وی، با در نظر داشتن گردش سه هزار میلیارد دلاری این صنعت که به اندازه تولید ناخالص داخلی یک کشور پیشرفته است، می‌توان به اهمیت این صنعت پی برد که در حقیقت محرک سایر صنایع است.
    یکه زارع در واکنش به اعتراض ها در مورد تعرفه های گمرکی واردات خودرو یادآوری کرد: در کشوری نظیر نیجریه که صنعت خودرو ندارد این تعرفه 80 درصد، در صنعت خودروسازی هند 96 تا 136 درصد و در تایلند 125 تا 155 درصد است؛ در حالی که واردات لوازم خانگی به وجود حجم زیاد، کمتر در معرض انتقاد قرار گرفت.
    وی یادآوری کرد: بین سال های 92 تا 97 مجموع افزایش قیمتی که شورای رقابت به خودروسازان داد حدود 16 درصد بود و حوادث یک سال اخیر صنعت خودرو در زمینه قیمت ناشی از همین سرکوب ها بود.

    ** مزایای صنعت خودروسازی بومی
    یکه زارع ادامه داد: اگر تولید داخلی خودرو نداشتیم سالیانه برای تامین یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو نیازمند دستکم 22 میلیارد دلار ارز بودیم.
    وی، گردش مالی 105 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو کشور را یادآوری و تاکید کرد «نباید اینقدر به این صنعت فشار بیاوریم».
    مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: رئیس جمهوری امریکا صنعت خودرو ایران را زودتر از سایر صنایع تحریم کرد اما عده ای در داخل به استقبال این تحریم‌ها رفتند، در حالی که در این وضعیت نباید صنعت خودرو را تنها گذاشت.
    وی بیان داشت: اشتغال بیش از 550 هزار نفری در صنایع قطعه‌سازی و بیش از 150 هزار نفری در شرکت های خودروساز را نمی توان نادیده گرفت و اگر به این صنایع توجه نکنیم همچون برگ خزان خواهند ریخت.
    این فعال بخش خودروسازی به طرح این پرسش پرداخت که اگر این صنایع با بیکاری گسترده مواجه شوند آیا حاضریم بیمه بیکاری پرداخت کنیم یا بهتر است نیمی از این مبلغ را برای توسعه این صنایع پرداخت کنیم؟
    یکه زارع تاکید کرد خروج اقتصاد ایران از وضعیت فعلی و نجات آن، مستلزم تقویت تولید و صادرات است.
    یکه زارع هشدار داد: اگر به تقویت این سهم نپردازیم، تا 15 سال آینده فقط یک تولیدکننده خودرو و نه یک خودروساز باقی می مانیم.
    این مسئول ادامه داد: دانش و تجهیزات قطعه‌سازان ما قدیمی شده و به روز رسانی آنها نیازمند منابع مالی است؛ در این پیوند صندوق توسعه ملی باید به کمک بشتابد.
    «در مقوله پلتفرم نیز خودروسازان بدون حضور قطعه‌سازان نمی توانند موفق شوند».
    یکه زارع تاکید کرد امسال ایران خودرو تولید بیش از سال 97 را هدف گذاری کرده است.
    به گزارش ایرنا، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
    بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
    سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
    امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.
    پارسال دولت با تصویب 11هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازی شتاب داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو