فونیکسریمکسبهتام

اما و اگرهای طرح ساماندهی حمل و نقل درون شهری زنجان

عصر خودرو- ساماندهی حمل و نقل از مسائل مهمی است که به موضوع روز شهر تبدیل شده تا جایی که مدیریت شهری ارائه طرح پیشنهادی خود را بهترین گزینه اما اساتید مربوطه و کارشناسان امر آن را غیر منطقی و کارشناسی نشده و با تبعات اجتماعی فراوان می دانند.

اما و اگرهای طرح ساماندهی حمل و نقل درون شهری زنجان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نق از  ایرنا، با افزایش خودرو و رشد سفرهای درون شهری، برنامه ریزی و مدیریت ترافیک به یکی از ملزومات مدیریت شهری تبدیل شده و در این میان ساماندهی و بهسازی معابر یکی از ابزارهای مدیریت ترافیک است که می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود و افزایش بهره وری سیستم ها، موجب کاهش تاخیر و تراکم ترافیک در شهرها شود.

    با توجه به ابعاد و تنوع متغیرهای تصمیم گیری، استفاده از نرم افزارها و روش های کاربردی امری ضروری است، بطوری که در این راستا نرم افزارها و شیوه های گوناگونی برای بهینه سازی و مدیریت صحیح سامانه حمل ونقل و ترافیک وجود دارد.
    زنجان نیز همانند سایر نقاط کشور به ویژه در هسته مرکزی با افزایش خودروها و گرایش اقشار مختلف به استفاده از این نوع وسایط نقلیه موجب شده که شهروندان در ساعاتی از شبانه روز ترافیک بیشتری را شاهد باشند و در این میان نیز اتوبوس های درون شهری سهم بالایی در بروز این مساله دارند.
    بر این اساس چند ماهی است که بحث عملیاتی شدن ساختار جدید حمل و نقل درون شهری زنجان به بحث داغ، محافل عمومی تبدیل شده، موضوعی که برخی کارشناسان به نحوه روش اجرای آن انتقادهایی دارند، اما برخی دیگر نیز روش کنونی را منطقی و منطبق با کار کارشناسی شده می دانند.

    ** طرح اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی به تایید شورای اسلامی شهر رسیده است
    شهردار زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: به این مهم باید توجه داشت فضای شهر به عموم مردم تعلق دارد و در این میان اجرای هر نوع برنامه یا تصمیم گیری در حوزه شهری بویژه ترافیکی باید به تایید شورای اسلامی شهر زنجان برسد.
    مسیح الله معصومی افزود: بر این مبنا شورای اسلامی شهر زنجان با طرح خطوط ویژه حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر و طرح اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی توافق دارد و مورد تایید قرار گرفته است.
    وی اظهار داشت: این طرح قبل از عملیات اجرایی ان با مخالت های اهالی کسبه واقع در محدوده مواجه شده که این موضوع به دلیل عدم اطلاع رسانی کافی و بیان جزئیات کامل باز می گردد.
    معصومی خاطرنشان کرد: این درحالی است که طرح ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری زنجان پس از طی جلسات مختلف به تصویب شورای ترافیکی استان نیز رسیده و به عبارتی دیگر لازم اجرا است.
    وی اضافه کرد: این طرح حتی به تایید ارگان و یا دستگاههای متولی امر در اجرای این طرح رسیده و مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد.
    این مسئول ادامه داد: این طرح توسط کمیته فنی شورای ترافیک استان بدقت مورد بررسی قرار گرفته و تمامی ابعاد و زوایای مختلف آن مور بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت با حضور اعضا به تایید رسیده است.
    وی اظهار داشت: بر این اساس ،حتی پیش بینی های لازم برای بروز تعبات اجتماعی این طرح نیز انجام گرفته و این موضوع در شورای تامین استان مطرح و با کسب اطلاع از جزئیات طرح تایید و تصویب شده است.
    شهردار نجان ادامه داد: در واقع می توان گفت که تمامی فرآیند های قانونی برای اجرای این طرح طی شده و با توجه به تخصص و تجارب کسب شده هیچ گونه نگرانی دغدغه در ارتباط با اجرای این طرح وجود ندارد.
    به گفته این مسئول، با عملیاتی شدن ساختار جدید حمل و نقل درون شهری زنجان ترافیک هسته مرکزی شهر روان تر شده و دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی به مراتب افزایش خواهد یافت.

    *** طرح جامعیت کامل ندارد
    مسئول هیات امنای بازاریان زنجان نیز به نمایندگی از اهالی کسبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح ارائه شده شهرداری در ارتباط با ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری جامعیت کامل ندارد و بر این اساس ارائه یک طرح جدید و کارشناسی شده ضروری به نظر می رسد.
    سید محمد علویون افزود: طی نشست های مختلف با کارشناسان حوزه ترافیک شهری، اعم از اساتید و دیگر متخصصان نسبت به اجرای چنین طرحی تردید داشتند.
    وی اضافه کرد: آنان معتقدند که شبکه معابر شهری، یک شبکه بهم پیوسته و تاثیر گذار هستند که در طرح ارائه شده شهرداری مطالعه ای در ارتباط با تاثیرات متقابل طرح در معابر و خیابان های همجوار بویژه تاثیر پذیری طرح از خیابان های شهدا، دروازه ارک، طالقانی، پیاده راه، سبزمیدان، دلجویی، صفا، چمران، بعثت، توحید، دانشسرا و خیابان جاوید بطور دقیق انجام نگرفته است.
    مسئول هیات امنای بازاریان زنجان ادامه داد: آیا در طرح ارائه شده توسط شهرداری مطالعه ای درارتباط با بیش از 30 معبر ورود ی و خروجی به طرح و اثرات متقابل آن بر ترافیک محدوده مورد نظرانجام گرفته است؟
    وی اضافه کرد: از دیدگاه کارشناسان امر در طرح ارائه شده،وجود 25 ساختمان پزشکان و خدمات پزشکی با بیش از 5 هزار مراجعه روزانه و اثرات متقابل آن بر ترافیک محدوده لحاظ نشده است.
    علویون افزود: برای اجرای چنین طرح مهمی باید چند گزینه مختلف توسط مشاورین مجرب و دارای رزومه و با هیات علمی در دانشگاهها تهیه و پس از بررسی در شهرداری به مراجع تخصصی ارشد ارائه شده و به هر کدام از این گزینه ها با قید دلایل مستند و علمی رد و یا قبول شده باشد.
    وی خاطر نشان کرد: کارشناسان و اساتید امر معتقدند که بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که تنها یک طرح با روش های مختلف و نه چندین طرح متفاوت، از سوی شهرداری مطرح که چندان عقلانی نیست.

    *** ارائه مدل ترافیکی نیاز مبرم شهری است
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان نیز در ارتباط گفت که ارائه مدل ترافیکی جدید برای اتوبوس های شهری راهکاری کم هزینه و شاید بدون هزینه برای کارامدی شبکه اتوبوسرانی شهر زنجان محسوب می شود.
    حمیدرضا حمیدی افزود: حقیقت این است که سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس درون شهری ناکارآمد بوده و استفاده از آن نیازمند صرف زمان زیاد در کنار کاهش آسایش و رفاه مسافر نسبت به خودروی شخصی در طول سفر است.
    وی اظهار داشت: این موضوع موجب کاهش رغبت استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی شده به طوری که هم اکنون بیشتر شهروندان از روی اجبار به استفاده از اتوبوس روی آورده اند و مشتریان آن عمده اقشار پایین جامعه بوده به عبارتی می توان گفت که دیگر اولویت اول مردم استفاده بیشتر بر مبنای خودروی شخصی است.
    این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در صورتی که سیستم اتوبوسرانی بتواند در مدت زمان قابل قبول و با تامین امنیت و آسایش، مسافرین خود را به مقصد برساند، به دلیل هزینه پایین، استفاده از اتوبوس همه گیر شده و بخش اعظمی از شهروندان به استفاده از آن راغب خواهند شد.
    وی یادآور شد: اگر تعداد استفاده کنندگان از اتوبوس بیشتر شود صرفه اقتصادی این سیستم بالا رفته و بخش خصوصی با رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری و مدیریت آن وارد خواهد شد.
    حمیدی افزود: ورود بخش خصوصی در کنار نظارت عنصر حاکمیتی کیفیت سیستم اتوبوسرانی را ارتقا خواهد داد و در این میان اصلاحات اولیه به منظور افزایش رغبت مردم برای استفاده از اتوبوس است به نحوی که قشر متوسط جامعه تمایل به استفاده از آن را پیدا کند.
    وی اضافه کرد:بر اساس بررسی های انجام گرفته ایرادات اساسی در الگوی حرکتی اتوبوس ها و مسیرهای تعیین شده وجود دارد که با اصلاح آنها مطلوبیت چشمگیری بدون صرف هزینه زیاد حاصل خواهد شد.
    این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: هم اکنون الگوی حرکت اتوبوس ها بصورت مستقیم بوده و برای هراتوبوس یک مبدا و یک مقصد نهایی (پایانه هفت تیر) تعریف شده که در این الگو اتوبوس ها از بخش های مختلف شهر به ویژه کوی های حاشیه ای تا مقصد نهایی( پایانه هفت تیر) بصورت تاندولی در رفت و برگشت هستند.
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان ادامه داد: الگوی پیشنهادی جدید مدل 'چند پایانه ای' نام دارد که بر مبنای حذف همپوشانی سفر و اصلاح و بهینه سازی مسیر های تردد هر اتوبوس بنا نهاده شده است.
    وی اضافه کرد: از مزایای این الگو می توان به کاهش طول سفر برای هر اتوبوس و در نتیجه کاهش زمان انتظار مسافر، استفاده کامل از ظرفیت همه اتوبوس ها، کاهش ترافیک مرکز شهر، کاهش هزینه و مصرف سوخت و در نتیجه کاهش اثرات منفی زیست محیطی اشاره کرد.

    ** ارتقای کیفی اتوبوس ها لحاظ شده است
    رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها و تمهیدات انجام گرفته با ایجاد یک تحول اساسی، ساختار جدید حمل و نقل درون شهری زنجان عملیاتی می شود.
    سید اسماعیل موسوی افزود: با پیگیری ها و جلسات متعدد کارشناسی، طرح خطوط ویژه حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر و طرح اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی زنجان، در مراجع ذی صلاح تصویب شد .
    وی اظهار داشت: بر این اساس با تغییر ساختار و اجرای الگوی جدید حمل و نقل درون شهری، خدمات رسانی و دسترسی شهروندان برای تردد در نقاط مختلف شهر زنجان به سهولت امکان پذیر شده و تعداد اتوبوسها در هسته مرکزی شهر به حداقل می رسد.
    این مسئول ادامه داد: طبق این برنامه، با ایجاد پایانه های جدید در میدان آزادی و میدان ارتش، مسافران در این پایانه ها پیاده شده و با تعویض اتوبوس و از طریق خطوط ویژه به مرکز شهر دسترسی خواهند داشت.
    به گفته موسوی، خط ویژه بصورت رفت و برگشت برای اتوبوس ها در خیابان امام و خیابان سعدی (حدفاصل میدان ارتش و میدان آزادی) در نظر گرفته شده است.
    رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: تاکسی ها هم می توانند بصورت زوج و فرد و فقط در مسیر میدان انقلاب به میدان آزادی و میدان انقلاب به سمت میدان ارتش، در داخل خط ویژه تردد کنند.
    وی اضافه کرد: بر این اساس برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای رانندگان تاکسی، خط ویژه ای در خیابان زینبیه غربی، (از کنار مسجد مهدیه تا تقاطع سعدی) و همچنین (سبزه میدان به چهارراه امیرکبیر) نیز برای تاکسی ها در نظر گرفته شده است.
    این مسئول ادامه داد: نرخ کرایه های حمل ونقل درون شهری نیز برای مسیرهای جدید اصلاح و تقسیم شده و سعی شده تا شهروندان زنجانی بابت سوار شدن در 2 مسیر، هزینه اضافی پرداخت نکنند که این کار پس از تصویب شورای اسلامی شهر زنجان انجام می گیرد.
    وی اظهار داشت: در کنار این برنامه ها، ارتقای کیفی خدمات نیز مد نظر قرار گرفته و اتوبوس های این سازمان از لحاظ کیفیت نیز بصورت رتبه بندی شده به گروه های هدف خدمات رسانی می کنند.
    موسوی افزود: در این میان گروه اول اتوبوس هایی را شامل می شود که بصورت پاره وقت فعالیت خواهند که این مساله به دلیل انجام بازسازی و ارتقای سطح ایمنی وسلیه نقلیه و مرتب شدن وضعیت ظاهری است.
    رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: نوع دوم اتوبوس ها به صورت تمام وقت فعالیت خواهند کرد که تا حدودی زیادی نسبت به گروه اول از وضعیت مناسبی برای جابجایی مسافران برخوردار هستند.

    ** جزئیات طرح دارای اشکالاتی است
    عضو هیات علمی گروه شهر سازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز ادامه داد: کلیات طرح و اینکه هسته مرکزی شهر باید توسط سیستم حمل و نقل عمومی کمک و هدایت شود امری مثبت و مسلم به نظر می رسد اما در جزئیات طرح مسئله اساسی وجود دارد.
    دکتر مهران فرامرزی افزود: در این طرح تخصیص یک لاین برای خودروهای شخصی اعلام شده که این کار با با کدام‌ مطالعه انجام می شود؟
    وی اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت که در این طرح آیا حجم ترافیک ورودی و‌خروجی به خیابان های سعدی و بولوار آزادی در ساعات طرح و اوج ترافیک مورد مطالعه قرار گرفته است؟
    این استاد دانشگاه ادامه داد: آیا الگوی کاربری های موجود در 2 محور مذکور با الگوی ارائه شده همخوانی داردو از طرف دیگر اینکه با حذف لاین پارکینگ حاشیه ای پارکینگ های بصورت موقت ایجاد خواهد شد و ایا با حذف پارکینگ حاشیه ای پارکینگ های عمومی دیگری برای هدایت خودروهای شخصی به اندازه کافیست؟
    فرامرزی افزود: تخصیص دو لاین برای اتوبوسی که مردم استقبال خوبی با این کیفیت از اتوبوس ها ندارند منطقی نیست و اینکه به چه میزان شهروندان در پهنه بازار و پهنه ای که طرح ترافیک در انجا عملیاتی خواهد شد از اتوبوس ها استفاده خواهند کرد.
    وی خاطر نشان کرد: به این سوال نیز باید پاسخ داد که ایا مدیریت اتوبوس و واگذاری ان در طرح جدید بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و‌با همان ایرادات قبلی انجام خواهد گرفت.

    ** طرح کنونی 2 باره کارشناسی می شود
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز گفت:طی روز گذشته وجلسه ای که با حضور اعضا ی مربوطه و استاندار نسبت به بررسی و کار شناسی دوباره طرح تصمیم گیری شد.
    سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی افزود: این در حالی است تمامی دستگاههای متولی امر از جمله پلیس راه با کلیت اجرای طرح مخالفتی ندارد، بلکه با شیوه نوع روش بکارگیری بوده که دارای اشکالاتی است.
    وی اضافه کرد: اجرای چنین طرحی نیاز اساسی و مبرم شهر زنجان است چرا که تحقق این مهم به کاهش ترافیک و روان سازی آن منتهی می شود به شرط انکه دقیق و با کار کارشناسی دقیق انجام گیرد.
    این مسئول خاطر نشان کرد: بر این اساس در جلسه مقرر شد تا 15روز آینده نسبت به رفع نواقص اشکالات مبادرت و پس از تایید نهایی اجرایی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط