فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال جدید

اشتباه وزارت صنعت در محاسبه آمار

عصر خودرو- آمار تولید خودرو در کشور طی فروردین امسال نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی کل تولیدات است. این در حالی است که آمارگیری وزارت صنعت حاوی اشتباهات قابل توجهی بوده و رشد ۴۲ درصدی برای تولید خودرو اعلام شده است.

کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از  فارس، در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت در مورد تولید خودرو طی فروردین امسال، روند تولید کل خودرو کشور، تولید ایران خودرو و همچنین تولید سایپا افزایشی اعلام شده در حالی که مقایسه ارقام تولید نشان دهنده کاهش تولید در هر 3 بخش است.

    طبق آمار منتشرشده از سوی دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، در فروردین امسال 47 هزار و 983 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به رقم 68 هزار و 180 دستگاهی تولید خودرو در فروردین 97، کاهش 29.6 درصدی را داشته است. این در حالی است که وزارت صنعت درصد تغییر تولید خودرو را در جدول آماری اشتباه ذکر کرده و به جای کاهش 30 درصدی تولید، افزایش 42.1 درصدی را برای تولید انواع خودرو در فروردین ذکر کرده است.

    در مورد تولید انواع سواری در سال جاری نیز باید به تولید 45 هزار و 962 دستگاه انواع سواری اشاره کنیم که نسبت به تولید فروردین سال گذشته کاهش 28.8 درصدی را داشته است. در این مورد نیز وزارت صنعت درصدگیری را نادرست ذکر کرده و رشد 40.6 درصدی را برای تولید انواع سواری در فروردین امسال لحاظ کرده است.

    در مورد وضعیت تولید گروه صنعتی ایران‌ خودرو نیز باید به رقم 21 هزار و 393 دستگاهی انواع خودرو در فروردین 98 اشاره کنیم که نسبت به تولید فروردین 97 کاهش 36.9 درصدی را داشته است. وزارت صنعت در مورد تغییر میزان تولید انواع خودرو در ایران‌ خودرو نیز رشد 58.7 درصدی را اعلام کرده، در حالی که این تولید با کاهش 36.9 درصدی همراه بوده است.

    تولید انواع سواری در ایران‌خودرو نیز طی فروردین امسال 21 هزار و 329 دستگاه بود که نسبت به فروردین سال گذشته کاهش 37.1 درصدی را تجربه کرده است. وزارت صنعت در این مورد نیز رشد 57.5 درصدی را اعلام کرده است.

    در مورد وضعیت تولید محصولات سایپا نیز باید به رقم 20 هزار و 702 دستگاه انواع خودرو در فروردین امسال اشاره کنیم که نسبت به فروردین سال گذشته کاهش 20.2 درصدی را داشته است. میزان تغییر این تولیدات در آمار وزارت صنعت با رشد 25.5 درصدی نشان داده شده است.

    وزارت صنعت در مورد تولید سواری در سایپا طی فروردین امسال نیز میزان تغییر را 25.1 درصد افزایش اعلام کرده در حالی که محاسبه دقیق میزان تغییر این تولیدات نشان‌دهنده کاهش 20 درصدی است.

    بررسی ارقام اعلام شده در مورد درصد تغییر تولیدات توسط وزارت صنعت نشان می‌دهد که میزان تولید فروردین 98 و 97 جابجا در نظر گرفته شده و درصد تغییرات بر اساس اعداد جابجا شده، محاسبه شده است.

    این احتمال نیز قابل بررسی است که اعداد ستون‌های سال های مورد ارزیابی با یکدیگر جابجا شده باشند.

    این بار اولی نیست که وزارت صنعت درصدهای نادرست در مورد وضعیت تولید خودرو اعلام می‌کند. این در وضعیتی است که آمار همواره به عنوان راهنمایی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در صنایع مختلف به حساب می‌آید. از این رو دقت در ارائه اطلاعات دقیق و صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو