فونیکسریمکسبهتام

قیمت خودرو از بازار مجازی پرید

عصر خودرو- قیمت خودرو بار دیگر از سایت‌های آگهی‌دهنده حذف شد، این در شرایطی است که طی دو هفته گذشته درج آگهی در سایت‌ها روند رفت و برگشتی را تجربه کرده است.

قیمت خودرو از بازار مجازی پرید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشت سال‌جاری، مسوولان و سیاست‌گذاران بخش خودرو علت اصلی این مساله را فعالیت دلالان در سایت‌های درج آگهی عنوان کردند و معتقد بودند واسطه‌ها با حضور در فضای مجازی و ثبت آگهی اقدام به قیمت‌سازی در بازار می‌کنند. از این رو با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس فتا مقرر شد ثبت آگهی در این سایت‌ها نظام‌مند شود. به همین منظور آگهی‌های خودرو از سایت‌ها برای چند روز حذف شد تا سازوکار ثبت آگهی تدوین شود.اعلام قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه و درج قیمت در سایت‌ها نهایتا 3 درصد بالاتر از قیمت اعلام شده اتحادیه، فرمولی بود که برای آگهی‌های خودرویی در سایت‌ها تعریف شد.

    البته این شیوه قیمت‌گذاری سوالاتی را نیز به‌دنبال داشت. سوال اول این بود در حالی اتحادیه به‌عنوان مرجع اعلام قیمت برای سایت‌ها مشخص شده است که در درست بودن قیمت‌های اتحادیه تردید وجود دارد و برخی از فعالان بازار قیمت‌های اعلامی اتحادیه را بیشتر از قیمت‌های مورد معامله در بازار می‌دانند. مشخص نبودن مرجع نظارت برقیمت‌گذاری در سایت‌ها از دیگر ابهامات شیوه درج قیمت آگهی در سایت‌ها بود.با این حال از هفته گذشته قرار بود تا قیمت‌ها براساس این فرمول در سایت‌های فعال در زمینه درج آگهی خودرو، به‌روزرسانی شود. اتفاقی که البته نیفتاد و شاهد بودیم که سایت‌ها بعد از چند روزی که از درج آگهی خودرو منع شده بودند بعد از برطرف شدن موانع، بار دیگر آگهی‌های خودرو را با قیمت‌های متفاوت و نجومی منتشر کردند. دلیل این مساله را در میان صحبت‌های رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توان جست‌وجو کرد. الفت‌نسب دلیل این مساله را عدم‌همکاری اتحادیه نمایشگاه‌داران در زمینه اعلام قیمت خودروها عنوان کرد.

    با این حال بعد از فعالیت چند روزه سایت‌ها در زمینه درج آگهی خودرو به روال گذشته، شاهد هستیم که از دیروز سایت‌ها اقدام به درج آگهی خودرو بدون قیمت کرده‌اند.سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه قیمت‌ها را در اختیار رسانه‌ها از جمله سایت‌های فعال در زمینه درج آگهی خودرو قرار می‌دهد. اما علت اینکه این سایت‌ها از اعلام قیمت برای آگهی‌های خود خودداری کرده‌اند را نمی‌داند.

    وی در پاسخ به گلایه اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ارتباط با اعلام قیمت تعداد اندک خودروها توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید: اتحادیه نمایشگاه‌داران تنها قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را اعلام می‌کند و به قیمت خودروهای وارداتی ورود نمی‌کند. این مقام صنفی دلیل این مساله را تغییرات آنی در قیمت خودروهای وارداتی عنوان می‌کند.موتمنی در ادامه گفت‌و‌گوی خود همچنین به انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری در سایت‌های خرید و فروش آنلاین خودرو پرداخت و اظهار کرد که خرید و فروش خودرو یک کار تخصصی است و در شرایطی که نمایشگاه‌های خودرو که دارای مجوز فعالیت هستند در این زمینه فعال هستند، نباید این کار از طریق سایت‌ها انجام شود.

    این فعال بازار حضور سایت‌ها در روند خرید و فروش خودرو را تنها باعث دامن زدن به فعالیت دلالان و واسطه‌ها عنوان می‌کنند.در شرایطی موتمنی حضور سایت‌ها در داد و ستد خودرو را رد و آن را عامل گسترش دلالی عنوان می‌کند که بخشی از کارشناسان بازار حضور این سایت‌ها را عامل شفافیت قیمت می‌دانند.به‌نظر می‌رسد، عدم‌نظارت کافی از سوی نهادهای نظارتی، حلقه مفقوده این روزهای بازار خودرو است.این مساله مورد توجه موتمنی هم قرار دارد. این مقام صنفی می‌گوید سازمان حمایت با توجه به جایگاهی که دارد باید وظیفه نظارت انجام دهد، اما متاسفانه این سازمان در وظایف محوله در این بخش کوتاهی می‌کند.عدم‌نظارت در کنار نبودن راهکار مشخص ابهامات زیادی را در بازار ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که در این شرایط خریدار و فروشنده تکلیف خود را نمی‌دانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو