فونیکسریمکسبهتام

تصمیم های غیرکارشناسی بلای جان صنعت خودرو؛

وقتی ریش را به سِبیل پیوند میزنند

عصر خودرو- تابه‌حال ضرب‌المثل ریش را به سِبیل پیوند زده را شنیده‌اید؟ این ضرب‌المثل را می‌توان شرح‌ حال این روزهای صنعت خودرو دانست چراکه بخشی از تصمیمات این روزها صنعت خودرو به‌قدری بی‌فایده است که گویا تصمیم گیران می‌خواهند کوتاهی سبیل را با درازی ریش جبران کرده و از ریش قیچی کنند و به سبیل پیوند دهند.

وقتی ریش را به سِبیل پیوند میزنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  به‌ عنوان‌ مثال جدیدترین خبری که این روزها دراین‌باره صنعت خودرو منتشرشده بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت است، اما سؤال اینجا است که چرا چندی پیش قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته شد و حالا بعد از چندین ماه دوباره به این نتیجه می‌رسیم که شورای رقابت باید وظیفه قیمت‌گذاری خودرو را داشته باشد؟

    چرا در کشوری که بیش از 40 سال در حال قانون‌گذاری است تغییر تصمیم‌ها به این میزان سریع و گاهی اوقات غیر کارشناسی است؟

    مثال برای این تصمیم‌ها در صنعت خودرو ما اصلاً کم نیست؛ بر اساس احکام دائمی برنامه توسعه کشور، ایجاد موانع غیر تعرفه ای و غیر فنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت دستورات و موازین شرعی اقتضا می کند ممنوع است اما در عین حال بیش از یک سال از ممنوعیت "موقت" واردات خودرو به کشور می گذرد و همچنان انبوهی از خودرو های در گمرکات کشور در انتظار ورود به خاک اصلی هستند و انبوه مشتریان هم در انتظار دریافت خودرو های پیش خرید شده.

    مثال دیگر طبق قانون سوم توسعه تعرفه واردات باید سالیانه پنج درصد کاهش پیدا کند اما کاهش که پیدا نمی‌کند که هیچ بیشتر هم می‌شود.

    بازهم مثال دیگر یک ‌شبه تصمیمی گرفته می‌شود که قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار باید انجام شود اما مجلس و بخشی از دولت مخالف این تصمیم هستند. خوب! این تصمیم چه گونه چند ماه اجرایی می‌شود؟ شبیه این  تصمیم سال 90 هم گرفته شد آن زمان مدت معافیت از معاینه فنی خودروهای جدید از 2 سال به 5 سال افزایش پیدا کرد، درحالی‌که دولت، مجلس و سازمان محیط زیست مخالف بودند و مشخص نشد که چه کسی این قانون را تصویب و این قانون اجرا شد.

    مثال بارز دیگر نیز تلفیق وزارتخانه‌ها است. یک وزارتخانه تبدیل به چند وزارتخانه می‌شود، چند سال بعد جدا می‌شوند دوباره چند سال بعد یکی می‌شوند برای چندمین بار این روزها خبر می‌رسد که قرار بر جدایی وزارتخانه‌هاست.

    از این‌ها بگذریم اتفاق‌های جالب‌تری هم این روزها در کشورمان می‌افتد. اواسط سال گذشته دولت واردات خودرو را ممنوع کرد بااین‌وجود هرچند ماه یک‌بار خبر می‌آید که مثلاً تعرفه واردات فلان خودرو کاهش پیدا کرد. همین دیروز بود که خبری منتشر شد که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شد، مگر واردات خودرو پابرجا است که تعرفه‌اش کاهش پیدا کند؟

    ازاین‌دست مثال‌ها به‌خصوص در صنعت خودرو بسیار است. ای‌کاش تصمیم گیران به‌خصوص صنعت خودرو وقت خود را کمتر برای تصمیم‌های غیر کارشناسی اتلاف کنند و بتوانند یک‌بار برای همیشه تصمیم درست بگیرند و تنها به دنبال پیوند زدن از ریش به سبیل نباشند.

    مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو