فونیکسریمکسبهتام

سیستم ورود بدون کلید (keyless) چگونه وارد صنعت خودرو شد؟

عصر خودرو- این روزها اکثر خودروها مجهز به سیستم ورود بدون کلید هستند و به نوعی جزء آپشن‌های ضروری محسوب می‌شود. اما این سیستم چگونه وارد صنعت خودرو شد و توانست تحولی بزرگ ایجاد کند.

سیستم ورود بدون کلید (keyless) چگونه وارد صنعت خودرو شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ، سیستم ورود بدون کلید یا keyless که ایرانی‌ها عموما از همان لغت کی‌لس استفاده می‌کنند می‌تواند تعبیرهای مختلفی داشته باشد. معمولا زمانی که صحبت از این سیستم بین عموم می‌شود اکثرا منظور استارت بدون کلید و از طریق دکمه است. اما سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دو موضوع جدا از هم است که قصد داریم در این نوشتار به معرفی این دو سیستم و نحوه ورود آن‌ها به صنعت خودرو بپردازیم.

    ریموت کنترل

    سیستم ورود بدون کلید در حقیقت نوعی قفل الکترونیکی است که به وسیله آن می‌توانید دسترسی به خودرو یا هر وسیله دیگری را بدون استفاده از کلید فیزیکی امکان‌پذیر کنید. به طور کلی زمانی که در خودرو را از طریق ریموت‌کنترل می‌توانید قفل کنید و یا قفل‌ها را باز کنید بدون این که بخواهید کلید را داخل در بچرخانید به آن سیستم، ورود بدون کلید یا کی‌لس می‌گویند. تاریخچه سیستم ورود بدون کلید به سال 1980 بازمی‌گردد زمانی که برندهای فورد، مرکوری و کانتیننتال این سیستم را وارد صنعت خودرو کردند. باز و بسته کردن درهای خودرو بدون استفاده از کلید فیزیکی ابتدا توسط برندهای ذکر شده و روی مدل‌های گوناگونی از این خودروسازان انجام شد. لازم به ذکر است که سیستم ذکر شده از طریق صفحه کلید انجام می‌شد اما ورود بدون کلید و به وسیله ریموت کنترل در سال 1982 توسط رنو روی مدل فیگو انجام شد.

     

     

    رمزنگاری به سبک آمریکایی

    شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در همان سال‌های ابتدایی ورود سیستم کی‌لس، به جای استفاده از ریموت کنترل، یک صفحه کلید در کنار در راننده قرار داشت که با استفاده از آن درهای خودرو باز می‌شد ضمن این که قفل شدن درها نیز با تکرار همین رمز صورت می‌گرفت. این صفحه کلید دارای پنج شمارنده بود که رمز آن توسط صاحب خودرو تعیین می‌شد و نقطه آغازین ورود سیستم کی‌لس به صنعت خودرو بود. این سیستم ابتدا توسط فورد راه‌اندازی شد و پس از آن نیسان نیز بر روی مدل ماکسیما همین ابتکار را به خرج داد.

    کلید هوشمند

    سیستم استارت بدون کلید و توسط دکمه سیستمی است که این روزها به صورت آپشن بر روی برخی از خودروها قرار دارد. این سیستم نسبت به کی‌لس قدمت کمتری دارد و برای اولین بار توسط شرکت زیمنس در سال 1995 عرضه شد. استارت دکمه‌ای نخستین بار روی مرسدس‌بنز کلاس اس در سال 1998 قرار گرفت. کلید هوشمند به خریدار اجازه می‌دهد تا با در دست داشتن کلید بتواند با استفاده از دستگیره در خودرو را باز کند و توسط کلید مخصوص خودرو را استارت بزند. یکی از قابلیت‌هایی که در برخی از این کلیدها وجود دارد این است که با دور شدن از خودرو به صورت اتوماتیک درها قفل می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم