فونیکسریمکسبهتام

آزمون و خطا در بازار آشفته خودرو؛

یک روز آزادسازی قیمت خودرو با فرمول وزارت صنعت و حالا نرخ گذاری با فرمول شورای رقابت

آیا قیمت گذاری دستوری جواب خواهد داد؟

عصر خودرو- در یک سال گذشته، اوضاع بازار خودرو چندان به سامان نبوده و عده‌ای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها را عامل این نابسامانی در بازار خودرو دانسته اند. از این رو مجلس با تصمیماتی که در مورخه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ گرفت، گویا شورای رقابت را دوباره به مسند قیمت گذاری بازگرداند. حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: در گذشته این شورا با فرمول‌های غلط زیان بیش از هزار میلیارد تومانی را به شرکت‌های خودروساز تحمیل کرده است.

یک روز آزادسازی قیمت خودرو با فرمول وزارت صنعت و حالا نرخ گذاری با فرمول شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تابناک ، در یک سال گذشته، اوضاع بازار خودرو چندان به سامان نبوده و عده‌ای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها را عامل این نابسامانی در بازار خودرو دانسته اند. از این رو مجلس با تصمیماتی که در مورخه 29 اردیبهشت 1398 گرفت، گویا شورای رقابت را دوباره به مسند قیمت گذاری بازگرداند. حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: در گذشته این شورا با فرمول‌های غلط زیان بیش از هزار میلیارد تومانی را به شرکت‌های خودروساز تحمیل کرده است.

      در یک سال گذشته بازار خودرو با آشفتگی‌هایی مواجه شده و قیمت‌ها در این بازار صعودی بوده است. عده‌ای این نابسامانی را به حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مرتبط می‌دانند. از این رو در روز‌های اخیر و با تصمیماتی که مجلس در موضوع طرح ساماندهی بازار خودرو گرفت، گویا شورای رقابت دوباره به مسند قیمت گذاری خودرو‌ها بازگشته است. موضوعی که در دو روز گذشته پرسش‌های بسیاری را در ذهن مردم ایجاد کرده است.

    در ادامه این مطلب سعی شده است تا به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که شورای رقابت به استناد کدام قانون موضوع قیمت گذاری خودرو‌ها را بر عهده گرفت؟ از چه زمانی شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها کنار گذاشته شد؟ واکنش شورای رقابت پیرامون حذف از قیمت گذاری خودرو‌ها چه بود؟ در غیاب شورای رقابت وضعیت بازار خودرو چگونه بود؟ آیا با تصمیم اخیر مجلس، دوباره شورای رقابت به جایگاه اصلی خود در قیمت گذاری خودرو بازگشته است؟ پیامد‌های بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودروها، چیست؟

    یک روز آزادسازی قیمت خودرو با فرمول وزارت صنعت و حالا نرخ گذری با فرمول شورای رقابت/ آیا قیمت گذاری دستوری جواب خواهد داد؟

    شورای رقابت به استناد کدام قانون، موضوع قیمت گذاری خودرو‌ها را بر عهده گرفت؟

    مطابق با بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت موظف است که برای بازار‌هایی که انحصاری می‌باشند دستورالعمل تنظیم قیمت را صادر نماید. با توجه به این که حدود 88 درصد از بازار خودرو‌های داخلی در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور می‌باشد بنابراین شورای رقابت موظف است تا در این بازار جهت قیمت گذاری ورود پیدا کند.

    بر همین اساس از اواخر سال 1391 شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو‌های داخلی انتخاب شد. رضا شیوا رئیس شورای رقابت طی مصاحبه‌ای در مورخه 27 آذر ماه 1397 در مورد اینکه این شورا در قیمت گذاری کدام خودرو‌ها دخالت دارد؟، گفت: زمانی گفته شده بود تمامی خودور‌هایی که در لیست خودور‌های تعیین قیمت شده توسط شواری رقابت است، زیر 45 میلیون هستند و این اظهار نظر علمی نیست. هر خودرویی که هیچ رقیب خارجی و داخلی‌ای ندارد، جزو خودرو‌های انحصاری است. حال قیمت این خودرو لزوما زیر 45 میلیون نخواهد بود و ملاک تعیین قیمت خودرو‌ها توسط شورای رقابت انحصار است نه قیمت آن خودرو.

    از چه زمانی شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها کنار گذاشته شد؟

    در تاریخ 22 خرداد ماه سال گذشته شورای رقابت به مانند هر ساله جهت تعیین قیمت خودرو‌های انحصاری تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو مجاز هستند که 5.6 تا 7.1 درصد افزایش یابند. با گذشت زمان و با آغاز تحریم علیه صنعت خودرو ایران، خودروسازان اعلام کردند که افزایش قیمت مجددی باید صورت گیرد.

    بر همین اساس در 12 شهریور ماه 1397، شورای رقابت دوباره تشکیل جلسه داد و در حالی که همگان منتظر اعلام نتیجه جلسه و تعیین قیمت‌های جدید بودند، یکباره وزارت صمت، از خارج شدن شورای رقابت از موضوع قیمت گذاری خودرو‌های داخلی خبر داد. وزارت صمت در مورخه 13 شهریور ماه 1397 اعلام کرد که براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالا‌ها از جمله خودرو، مسئول قیمت گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند.

    نحوه تعیین قیمت خودرو‌ها نیز به این صورت بیان شد که با اعلام نرخ تورم بخشی، نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودرو‌های تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت دامنه تغییر قیمت‌ها و خودرو‌هایی که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند را به ستاد تنظیم بازار اعلام و این ستاد در صورتی نیاز، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت می‌دهد و عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می‌شود.

    واکنش شورای رقابت به حذف از قیمت گذاری خودرو‌ها چه بود؟

    رضا شیوا رئیس شورای رقابت در واکنش به حذف این شورا از قیمت گذاری خودرو در مورخه 27 آذر ماه 1397، گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه عضو آن هستند، دارای اختیارات ویژه‌ای است. یکی از این اختیارات ویژه که در مصوبه 27 مرداد ماه 97، اعلام شده، در مورد قیمت‌گذاری است.

    شیوا افزود: در مورد مصوبه مذکور، توسط وزارت صمت اشتباهی صورت گرفت و نامه‌ای برای شورای رقابت ارسال کردند که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دیگر شما نمی‌توانید قیمت‌گذاری کنید و قیمت‌گذاری دوباره به عهده سازمان حمایت است.

    وی ادامه داد: پس از طرح نامه وزیر اسبق صمت، در جلسه شورای رقابت، اعضای شورا خواستند جوابیه‌ای ارسال شود و از سران محترم سه قوه، کسب تکلیف صورت گیرد. همچنین این نامه را برای دیوان عدالت اداری نیز ارسال کردیم و درخواست کردیم ضمن بررسی، آن‌ها نیز به ما توضیح دهند که آیا از مصوبه مذکور می‌توان چنین برداشتی داشت یا خیر؟ در نهایت در جلسه 359 شورای رقابت مورخ 26 آذر ماه، این موضوع دوباره مطرح شد و اعضای شورا گفتند:، چون هیچ پاسخی از هیچ جا به ما داده نشده است، شورای رقابت باید بر اساس ماده قانونی، کار خود را ادامه دهد.

    در غیاب شورای رقابت وضعیت بازار خودرو چگونه بود؟

    هر چند که در این چند ماه مشخص نشد که بالاخره نقش شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو به مانند گذشته نقش اصلی است یا اینکه به یک نقش فرعی تبدیل شده است، اما در 20 آذر ماه 1397 بود که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن گفت: قیمت گذاری خودرو به 2 بخش تقسیم می‌شود، خودرو‌های مشمول قیمت گذاری و خودرو‌هایی که مشمول نبودند. خودروساز‌ها خودرو‌هایی که مشمول قیمت گذاری نیستند، در حاشیه بازار به قیمت 5 درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت و از طرفی افزایش تولید دنبال می‌شود تا رانت دلالی ایجاد شده از بین برود. این اظهار نظر شخص وزیر، چراغ سبزی برای ورود خودروسازان به عرصه آزادسازی قیمت‌ها بود؛ تا جایی که بسیاری از خودرو‌های تولید داخل با افزایش قیمت بی سابقه در لیست فروش فوری خودروسازان قرار گرفتند. رفته رفته قیمت برخی خودرو‌های دیگر که در شرایط انحصاری قرار داشتند نیز مشمول این قانون 5 درصد زیر حاشیه بازار شد.

    به هر صورت این فرمول وزارت صنعت و خودروسازان جواب نداد و اوضاع بازار روز به روز بدتر شد. البته محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی طی مصاحبه‌ای گفت: طرح حاشیه بازار اصلاً اجرایی نشد، اگر اجازه داده بودند که این طرح همانند دهه 70 اجرا شود، اکنون قیمت خودرو در بازار کنترل شده بود.

    آیا با تصمیم اخیر مجلس، دوباره شورای رقابت به جایگاه اصلی خود در قیمت گذاری خودرو بازگشته است؟

    به هر صورت بعد از آن که فرمول وزیر صنعت و خودروسازان نتوانست بازار و قیمت خودرو‌ها را کنترل کند، مجلس در مورخه 29 اردیبهشت 1398 طرح "ساماندهی بازار خودرو" را به تصویب رساند. طبق پیشنهادی که به ماده 6 این طرح الحاق شد "شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند". این موضوع باعث شد تا بسیاری اعلام کنند که شورای رقابت به جایگاه اصلی خود در قیمت گذاری خودرو‌ها بازگشته است. عبدالله رضیان کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورخه 29 اردیبهشت 1398 حضور یافته بود گفت: براساس مصوبه جدید مجلس مسئول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید قیمت‌های خارج از کارخانه را کنترل کند.

    هر چند که نمایندگان مجلس و بسیاری معتقدند که شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو بازگشته است، اما احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان طی مصاحبه‌ای در مورخه 30 اردیبهشت 1398 گفت: در مصوبه مجلس شورای اسلامی قید شده که خودروسازان قیمت تمام شده خود را به شورای عالی رقابت اعلام کنند، برخی از این مصوبه برداشت کرده‌اند که قرار است مجدداً شورای رقابت تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد، اما ما چنین برداشتی نداریم.

    به هر صورت برخی‌ها از جمله احمد نعمت بخش معتقدند که این تصمیم مجلس مبنی بر بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو‌ها برخلاف نظر شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بوده و مجلس نمی‌تواند به تنهایی چنین تصمیمی بگیرد. البته این موضوع به نوعی صحیح می‌باشد چرا که رضا شیوا رئیس شورای رقابت طی مصاحبه‌ای در مورخه 27 آذر ماه به نوعی به این موضوع صحه گذاشت و گفت: پیش از مصوبه شورای عالی هماهنگی در مورد قیمت گذاری، شورای رقابت از قیمت‌های نهایی اعلام شده دفاع می‌کرد، اما با توجه به شرایط کنونی، سران سه قوا و شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گیرنده نهایی هستند و نظر شورا یک نظر کارشناسی در این زمینه است. همچنین برای نهایی شدن این موضوع باید منتظر نظر شورای نگهبان نیز بود.

    پیامد بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودروها، چیست؟

    هر چند که در روز گذشته قیمت خودرو‌ها به دلیل خبر بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری کاهشی شد، اما رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد؛ بنابراین نمی‌توان ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو را در بلندمدت عاملی برای کاهش قیمت خودرو دانست.

    حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به طور کلی ما در برخورد با مسائل و پدیده‌ها چه خودرو و یا هر کالای دیگری، به صورت علمی و اقتصادی برخورد نمی‌کنیم. به عنوان نمونه، در همین جریان افزایش قیمت خودرو بلافاصله کلیپ‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه عده‌ای هماهنگ با هم، همزمان به سایت‌های قیمت گذاری وارد شده و قیمت خاصی را تعیین می‌کنند و خودشان می‌خرند و خودشان می‌فروشند و همین عامل باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. همه هم باور کردند که نظام دلالی در بازار به قدری نفوذ و قدرت دارد که می‌تواند مثلاً قیمت یک کالایی مانند خودرو که شرکت‌های بزرگی برای تولید آن تجهیز شده اند را تعیین کند. حالا پرسش این است که چطور ممکن است یک گروه مثلاً صد نفره در همین مسئله خودرو که ما سالیانه در حدود یک میلیون دستگاه از آن را تولید می‌کنیم بتوانند نظام قیمت گذاری و اقتصادی این کالا را برهم بریزند و چنین آشفتگی در بازار ایجاد کنند؟

    کریمی سنجری ادامه داد: در شرایطی که قیمت خودرو در کارخانه پایین‌تر از بازار است، همه تلاش می‌کنند که این خودرو را از کارخانه خریداری کنند و آن را در بازار بفروشند تا سودی کسب کنند.

    وی افزود: من وجود دلالی را انکار نمی‌کنم بلکه می‌گویم علت اصلی آشفتگی بازار خودرو دلالی نیست. علت اصلی آن این است که مکانیزم عرضه و تقاضای خودرو در بازار به هم خورده است و روند عرضه خودرو به بازار کند شده است. در حال حاضر، شرکت‌های خودروساز از عرضه خودرو مطابق تقاضای بازار و بر اساس تعهدی که ایجاد کرده اند ناتوانند. ناتوانی هم دلایل مشخص خود را دارد. ما دچار تحریم هستیم و در حال حاضر نمی‌توانیم پول خرید کالای خود را منتقل کنیم، شرکت‌های بسیاری در دنیا هستند که حاضرند با ما همکاری کنند، اما به دلیل محدودیت بانکی نمی‌توانند با ما کار کنند. خیلی از شرکت‌ها هم به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا حاضر نیستند با ما همکاری کنند. در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم خودرو را مطابق با گذشته تولید کنیم. البته تولید انجام می‌شود و دولت نیز رشد تولید را اعلام می‌کند و این درست است، اما ما فرآیندی به نام تجاری سازی داریم که تحویل خودرو با تولید خودرو را از هم جدا می‌کند. ما تولید می‌کنیم، اما خودرو به دلیل نقص قطعه امکان تحویل ندارد و در پارکینگ‌های کارخانه خودروسازی متوقف می‌شود؛ بنابراین از یک سو عرضه خودرو به بازار کاهشی است و از سوی دیگر تقاضا وجود دارد. بخصوص در شرایط کنونی که نرخ تورم صعودی است و خودرو نیز یک دارایی ثابت محسوب می‌شود، مردم برای حفظ ارزش پول خود تلاش می‌کنند که پس انداز خود را به دارایی ثابت تبدیل کنند و حتی همان پس انداز‌های کوچک هم به دارایی ثابت در حال تبدیل است و بنابراین عطش خرید در همه کالا‌ها از جمله خودرو وجود دارد و این باعث افزایش تقاضا شده است؛ بنابراین این نظام دلالی، این عطش خرید، این تقاضای سرگردان بر عرضه چیره شده و قیمت‌ها در حال صعود است. در این وضعیت دلال‌ها در حال موج سواری هستند و این گزاره درستی است.

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه می‌گوییم دلال‌ها در حال سواستفاده از این فضا هستند دقیقاً مشابه همین است که شورای رقابت نیز از همین فضا در حال سواستفاده است. شورای رقابت همان شورای است که به خاطر فرمول غلط جهت تعیین قیمت تمام شده، زیان میلیاردی به شرکت‌های خودروساز تحمیل کرد. فارغ از اینکه اساساً قیمت گذاری دستوری غلط است روش قیمت گذاری این شورا نیز غلط است. یعنی شورایی که اصلا حضور و ماهیتش به غلط شکل گرفته است حالا آمده و با استناد به فرمول‌های غلط در حال قیمت گذاری دستوری است.

    وی ادامه داد: امروزه خودروسازی‌های ما دولتی هستند و اگر یک کاری که در دنیا با یک کارگر انجام می‌شود، خودروسازی‌های ما بخاطر اینکه نمی‌توانند تعدیل نیرو داشته باشند همان کار را با دو کارگر انجام می‌دهند. در این شرایط اگر شما نرخ بهره وری را وارد فرمول قیمت تمام شده کنید مشخص است که جواب نمی‌دهد. شورای رقابت این گونه قیمت تمام شده را تعیین می‌کند و این در گذشته زیان بیش از هزار میلیارد تومانی را به شرکت‌های خودروساز وارد کرده است و حالا دوباره در این شرایط موج سواری می‌کند که از این فضایی که شرکت‌های خودروساز محدود هستند و در تامین قطعات خود وا مانده اند و در نتیجه در عرضه خودرو به بازار دچار مشکل هستند سواستفاده کرده و دوباره بر روی قیمت خودرو دست بگذارد و فکر می‌کند که می‌تواند آشفتگی بازار را با این روش حل کند. اتفاقاً حضور شورای رقابت در این بازار، مطمئن باشید به آشفتگی بیشتر بازار و فاصله بیشتر قیمت کارخانه و بازار منجر خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو