فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰:

آرامش نسبی بازار آشفته خودرو با بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ورود مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری، باعث راستی آزمایی قیمت خودرو و بهبود شرایط بازار می‌شود.

آرامش نسبی بازار آشفته خودرو با بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو، گفت: این طرح با فراز و نشیب‌ها و تغییرات  بسیار پس از 13 ماه در صحن علنی مجلس تصویب شد.

    عطش بازار خودرو گرانی چهارچرخ‌ها را رقم زد

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر فروش نقدی خودروسازان 5 درصد زیر قیمت بازار است با این روش هرچه قیمت بازار افزایش پیدا کند منافع خودروسازان بیشتر تامین می‌شود به همین دلیل ممکن است خودروسازان تعمدی از عرضه خودرو به بازار خودداری کنند تا عطش بازار را افزایش داده و گرانی خودرو را رقم بزنند.

    خودروسازان تعهدات قبلی خود را با بهانه نبود قطعه به مشتریان تحویل نمی‌دهند

    این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروسازان به راحتی 20 درصد از حجم تولیدات خود را به فروش نقدی اختصاص می‌دهند در حالی که تعهدات قبلی خود را با بهانه نبود قطعه به مشتریان تحویل نمی‌دهند.

    خودروسازان موظف شدند هنگام فروش قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند و تخلف از این امر جرم محسوب می‌شود

    سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو برای جلوگیری از سوءاستفاده خودروسازان از آشفتگی بازار، مقرر شد؛ خودروسازان موظف شوند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند و تخلف از این امر جرم محسوب شده و متخلف به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه 6 موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/92 محکوم می‌شود با تحقق این مهم قیمت گذاری خودروسازان راستی آزمایی می‌شود و آشفتگی بازار تا حدودی بهبود پیدا می کند.

    تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی صفر شد

    وی اظهار کرد:  در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو مقرر شد؛ تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی صفر شود چراکه  این خودروها از یک سو می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند و از سوی دیگر کم مصرف است.

    خودروسازان در برابر ناامن بودن خودروهای تولیدی پاسخگو نیستند

    پارسایی با بیان اینکه ممکن است خودروسازان در اجرای قوانین طرح ساماندهی بازار خودرو مقاومت می‌کنند، تصریح کرد: خودروسازان در برابر ناامن بودن خودروهای تولیدی پاسخگو نیستند به طور مثال خودروهای پژو405 بسیاری در سال‌های گذشته دچار حریق شد و هموطنان زیادی آسیب دیدند اما خودروسازان پاسخگو نبودند به همین دلیل براساس پیشنهادت مطرح شده مقرر شد؛ در صورت وقوع تصادف در دوره تضمین (گارانتی-5 سال-) و ارجاع به کارشناسی، کارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذکر نمایند. شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی است، به موجب این ماده خودروساز به سمت ارتقای کیفیت روند.

    70 هزار خودرو در انبارهای ایران خودرو

    وی درباره تاثیر واردات خودرو در ساماندهی بازار، گفت: می توان برای واردات خودرو از ارز منشا خارجی استفاده کرد به ویژه در حال حاضر که 70 هزار خودرو در انبارهای ایران خودرو موجود است و با بهانه‌هایی مانند نبود قطعات از عرضه خودرو خودداری می‌کند.

    سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آزاد شدن واردات خودرو قیمت چهارچرخ‌ها را به شدت کاهش می‌دهد البته این واردات باید با نظارت صورت گیرد تا رانت ایجاد نشود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو