فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۲۰۳»

کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌ونقل پاک

عصر خودرو- امروزه حمل‌ونقل یکی از چالش‌های اصلی شهرها به حساب می‌آید،به‌گونه‌ای که با افزایش بی‌رویه ترافیک در سطح شهرهابسیاری از مسئولان بر این شدند که حمل‌ونقل پاک را بیشتر مورد توجه قرار دهند، اما این در حالی است که برای تحقق این مهم باید زیرساخت‌های لازم تامین شود.

کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌ونقل پاک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌ونقل پاک، ششمین نابودی جهانی گونه‌ها، این نامه جوان‌محور است اما به درد همه می‌خورد،آیا مجلس در رأس امور است؟، وقتی همه چیز مادی‌ ‌شد اخلاقیات معنا ندارد، افزایش قربانیان یک قاتل خاموش،«تعطیلی پنج‌شنبه» به نفع گردشگری و بازیگرانی که باید پول‌های مشکوک را پس بدهند» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم

    **کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌ونقل پاک

    روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌ونقل پاک»، آورده است: امروزه حمل‌ونقل یکی از چالش‌های اصلی شهرها به حساب می‌آید،به‌گونه‌ای که با افزایش بی‌رویه ترافیک در سطح شهرهابسیاری از مسئولان بر این شدند که حمل‌ونقل پاک را بیشتر مورد توجه قرار دهند، اما این در حالی است که برای تحقق این مهم باید زیرساخت‌های لازم تامین شود.گفتنی است رواج حمل‌ونقل خود می‌تواند عاملی برای تخریب محیط زیست، گرم شدن زمین،آلودگی هوا و همچنین افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود، از این رو توجه به حمل‌ونقل پاک خود می‌تواند عاملی برای کاهش چشمگیر آلودگی های هوا و در نهایت حفاظت از محیط زیست و حفاظت از جان مردم باشد.

    امروزه میزان آلودگی هوا ناشی از تردد بیش از اندازه خودروها است که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای سلامت افراد باشد، بنابراین کارشناسان معتقدند که با استفاده از حمل‌ونقل پاک می‌توان تا حد زیادی مانع از افزایش آلودگی هوا شد. با نگاهی گذرا بر خیابان‌های کشورهای اروپایی می‌توان به این مهم دست یافت که امروزه استفاده از دوچرخه در حمل‌ونقل درون شهری بسیار رایج شده است، هرچند این کشورها خود بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان به حساب می‌آید به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت فرهنگ‌سازی نقش بسزایی در افزایش استفاده از دوچرخه دارد چراکه با استفاده از این وسیله حمل‌ونقل هم می‌توان به سلامت افراد کمک کرد و هم اینکه سطح آلودگی هوا را تا حد چشمگیری کاهش داد.به طور کلی باید در نظر داشت که با روی کار آمدن پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران شاهد آن بودیم که در روزهای سه‌شنبه بدون خودرو برای تردد تا محل کار خود از دوچرخه و یا مترو استفاده می‌کند که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی برای استفاده از حمل‌ونقل پاک داشته باشد، هرچند در اینجا باید یادآور شد که برای دستیابی و تحقیق و توسعه حمل‌ونقل پاک نیازمند عزم ملی تامین زیرساخت‌های لازم و همچنین فرهنگ‌سازی می‌باشد.

    **ششمین نابودی جهانی گونه‌ها

    روزنامه اطلاعات در گزارشی با عنوان «ششمین نابودی جهانی گونه‌ها»آورد: انسان گاهی اسیدی می‌شود و غذاهایی مانند سویا تراریخته، نوشابه‌گازدار، ذرت تراریخته، شیرینی قنادی، سرکه سفید، نان سفید زیاد، لبنیات، قهوه، الکل، غذاهای فرآوری کارخانه، قندوشکرسفید و روغن‌های مایع به اسیدوز بدن می‌افزاید و در انسان درد قفسه سینه، خستگی، نفخ، آلرژی و درد مفاصل ایجاد می‌کند. در دو مستند مشهور جهان «دنباله‌روی یخ‌ها» و «دنباله‌روی مرجان‌ها» مرجان‌های رنگارنگ و زیبای گذشته، بدن‌شان اسیدی شده و در حال مرگ‌اند.

    جانوران هنگامی که قلمروهای زیستی خود را به سبب کنش‌وری انسان از دست می‌دهند، به کاشانه انسان‌ها نزدیک می‌شوند و در پاسخ، گلوله آتشین از انسان دریافت می‌کنند. برای نمونه، دورگیریِ هواشناسان روسیه از سوی خرس‌هاس قطبی. هواشناسان کوشیدند خرس‌ها را با منور بترسانند اما این کار سبب گریز خرس‌ها نشد و سه هواشناس روسی، یک‌هفته در یک ایستگاه هواشناسی اقیانوس منجمد شمالی از سوی چند خرس قطبی دوره شده بودند. آیا خرس‌ها باید از این گویاتر فریاد بزنند که گرسنه‌اند؟ جانوران بسیار آسیب پذیرند. برخی پرندگان مانند لک‌لک از آن‌جایی که کِرِم ضد آفتاب ندارد، در برابر آفتاب سوزان، از پشگل ‌خود کمک می‌گیرد و با آمیختن آن با خاک، یک روکش برای ساق آسیب‌پذیرش می‌سازد. ‏

    **این نامه جوان‌محور است اما به درد همه می‌خورد

    روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «این نامه جوان‌محور است اما به درد همه می‌خورد» می نویسد: نامه 31 نهج‌البلاغه از سوی امیرالمومنین (ع) به فرزندش امام حسن (ع) نوشته شده اما وقتی آن را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که این نامه همه ما را خطاب قرار داده است و از آن می‌توانیم نکات بسیاری برای داشتن زندگی بهتر بیاموزیم. به مناسبت ایام شهادت امیرمومنان علی علیه السلام در گفت و گو با حجت الاسلام محمد کاظم حقانی مدیر دانشنامه ویکی شیعه، پژوهشگر و استاد دانشگاه، ابعاد مختلف این نامه را بررسی کردیم.

    از حجت‌الاسلام حقانی درباره نکات و پیام‌های مهمی که در این نامه وجود دارد، می‌پرسم که وی با اشاره به استخراج 49 زیرموضوع مختلف توسط مرحوم دشتی از این نامه، می‌گوید: «نکات متعددی در آن آمده است. نامه با توصیف جوان شروع می‌شود. این که جوان چگونه است. مثلا در جایی می‌فرماید: «الْمُؤَمِّلِ مَا لایدْرِکُ» یعنی جوانی که امید دارد به چیزهایی برسد که هنوز نرسیده است. یا در جایی دیگر می‌گوید: «کسی که در معرض تیرهای بیماری است» یا «تاجر غرور است یعنی غرور خرید و فروش می‌کند». در ادامه نکاتی درباره شیوه‌های تربیتی کودک دارد. می‌فرماید قبل از این‌که قلب تو سخت شود یعنی دیگران بر قلب تو اثر بگذارند من مبادرت به تربیت تو کردم. همین عبارت نکته‌های فراوانی دارد. این که تربیت خیلی زود باید شروع شود. اجازه ندهیم امور دیگری قلب فرزند را به تصرف درآورد.»

    **آیا مجلس در رأس امور است؟

    روزنامه شرق با بازتاب عنوان «آیا مجلس در رأس امور است؟» آورده است: جایگاه مجلس در ساختار سیاسی کشور مدت‌هاست محل بحث است. بعد از 10 دوره، اینکه هنوز بهارستان کارکردهای خود را در عرصه‌های مختلف حفظ کرده یا نه، سؤالی است که باید پاسخ آن را در خلال دیدگاه‌های نمایندگان کنونی و سابق مجلس جست‌وجو کرد. از نمایندگانی که پخش صحبت‌های آنها از رادیو تن‌ها را می‌لرزاند تا همین مجلس دهم که نماینده آن می‌گوید «در بخش اعظمی از سیاست‌های کلان داخلی و خارجی هیچ نقشی ندارم؛ به‌عنوان نماینده ملت، حتی مشاوره هم از ما نمی‌گیرند». این را شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز در مجلس دهم می‌گوید.

    البته این روند به گفته نمایندگان از سال‌ها پیش آغاز شده است، حتی قبل از سال 89؛ یعنی وقتی که رئیس دولت نهم گفت «مجلس دیگر در رأس امور نیست». او گفت این جمله امام خمینی(ره) متعلق به زمانی است که نظام کشور پارلمانی و جایگاه نخست‌وزیری وجود داشت. دررأس‌بودن مجلس وجهه‌ای دیگری نیز دارد؛ خالی‌شدن بهارستان از نیروهای کارآمد، مؤثر و برجسته سیاسی؛ موضوعی که نمایندگان مجلس ششم و دهم آن را در این بحث برجسته می‌کنند. شهربانو امانی، در دوره‌های پنجم و ششم نماینده بوده است. امانی به سؤال ما این‌طور پاسخ می‌دهد: «موافقم که مجلس دیگر در رأس امور نیست؛ اما باید دید تحت چه فرایندی وضعیت مجلس تغییر کرد. باید به فرایند تشکیل مجلس بازگردیم. ما در ایران پارلمان داریم، ولی حزب نداریم. با توجه به اینکه تفکیک قوا در کشور طبق قانون اساسی به رسمیت شناخته شده، این قوه تقنینی است که می‌تواند بر قوه مجریه دخالت و نظارت داشته باشد.

    **وقتی همه چیز مادی‌ ‌شد اخلاقیات معنا ندارد

    روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان«وقتی همه چیز مادی‌ ‌شد اخلاقیات معنا ندارد» می نویسد: شرایط دشوار کنونی اقتصاد کشور اگرچه نام اقتصاد بر خود دارد اما با نیم‌نگاهی بدان می‌توان نشانه‌های تاثیرات فرهنگی و اجتماعی را نیز در آن جست. فارغ از دولت و سیاست‌های اقتصادی آن، چه سهمی می‌توان برای رفتارهای اقتصادی مردم در بحبوحه دشواری‌های اقتصادی کشور یافت؟ دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با همدلی، از این سهم و تاثیر و تاثرات دولت و ملت از منظر اقتصاد و اجتماع بر یکدیگر سخن می‌گوید.

    وی در این باره گفت: وقتی شما همه چیز را بدون ضابطه و بدون تخصص پولی کنید خب معلوم است که آسیب‌های جامعه افزایش پیدا می‌کند. در جامعه‌ای که رادیو و تلویزیون بودجه کلانی از درآمدهای کشور را مصرف می‌کند چرا فقط 20 درصد مردم ناظر برنامه‌های آن هستند؟ خود من و بیشتر مردم اصلا تلویزیون تماشا نمی‌کنند، ممکن است یک تعداد افراد در روستاها برنامه‌های آن را تماشا کنند، همه برنامه‌ها هم که موقع افطار یا دیگر مناسبت‌ها با افراد خاص اجرا می‌شود و صحبت‌های خاصی گفته می‌شود. خود من را هم در تلویزیون ممنوع‌التصویر کرده‌اند، گفتند شما نیایید، به من می‌گفتند اینهایی را که می‌گوییم بگو، من می‌گفتم شما من را دعوت کرده‌اید که نظرم را بخواهید نباید بگویید چه بگویم چه نگویم. روان‌پزشک، روان‌شناس و آسیب‌شناس به تلویزیون می‌آورند تا چیزهایی را که رادیو و تلویزیون می‌خواهد بگویند، می‌گویند به آسیب‌های اجتماعی اشاره نکن، فقط بگو شرایط دارد بهتر می‌شود، این مشکل ماست.

    **افزایش قربانیان یک قاتل خاموش

    روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان «افزایش قربانیان یک قاتل خاموش » نوشت: چند روزی می‌شود که بحث فشارخون یکی از موضوعات داغ خبرگزاری‌های ایران شده است. فشارخون یا پرفشاری خون که نوعی بیماری قلبی عروقی محسوب می‌شود، زمانی شکل می‌گیرد که گردش خون در سراسر بدن با دشواری انجام می‌شود. این شرایط می‌تواند به‌واسطه تنگ شدن شریان‌ها یا نوعی از انسداد به وجود آید. اگر به پرفشاری خون رسیدگی نشود، قلب باید دو برابر سخت‌تر کار کند تا وظیفه پمپاژ خون را انجام دهد. قلب، خون را در رگ‌هایی باریک‌تر به جریان درمی‌آورد که افزایش فشارخون را به همراه دارد.

    برخی فشارخون بالا را به‌عنوان «قاتل خاموش» می‌شناسند. این به دلیل آن است که این بیماری در مراحل اولیه، هیچ نشانه‌ای ندارد و بیشتر مردم نشانه‌های اندک موجود را نیز نادیده می‌گیرند. این مسئله به‌طورمعمول تا زمانی که آن‌ها از شرایطی وخیم‌تر رنج ببرند، ادامه می‌یابد. در ابتدا فشارخون بالا آسیب بزرگی را موجب نمی‌شود. اما باگذشت زمان، سیستم‌های بدن را تغییر می‌دهد. فشارخون بالا حتی می‌تواند موجب بیماری‌هایی شود که زندگی فرد را در معرض تهدید قرار می‌دهند.

    **بی شناسنامه ها در پیچ و خم کسب تابعیت

    روزنامه ایران با درج تیتر «بی شناسنامه ها در پیچ و خم کسب تابعیت» می نویسد: هفته گذشته کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و به تصویب رسید. براساس لایحه مذکور، فرزندانی که حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند می‌توانند به درخواست مادر خود به تابعیت ایرانی درآیند و در صورت عدم تقاضای مادر می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سالگی تقاضای تابعیت کنند که در صورت فقدان مشکل امنیتی(به تشخیص و اعلام وزارت اطلاعات) به تابعیت ایرانی پذیرفته می‌شوند. این در حالی است که به نظر کارشناسان و حقوقدانان این مصوبه ایراداتی دارد که باید هر چه سریع‌تر با بررسی‌های کارشناسی و دقیق، شناسایی شده و رفع شوند. از جمله ایرادهای اشاره شده، درخواست ندادن مادر جهت دریافت تابعیت فرزند یا فوت مادر است. قطعاً با رفع ایرادات وارده، شناسنامه دار شدن فرزندانی که تا کنون به دلیل مشکل تابعیت، بی‌هویت بودند، تسهیل خواهد شد.

    یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ایرادات این لایحه بیشتر در زمینه عدم جامعیت و روندهای اداری سختگیرانه اعمال قوانین است، به «ایران» می‌گوید: ایرادات مطرح شده قابل روانسازی است؛ ایراداتی به جزئیات این لایحه وارد می‌شود، اما من فکر می‌کنم در بحث مسائل و آسیب‌های اجتماعی باید به دنبال موفقیت‌های کوچک باشیم. سنگ بزرگ در بحث‌های اجتماعی علامت نزدن است. به گفته ناهید تاج الدین، از جمله ایراداتی که به این لایحه وارد است این است که فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی به محض تولد، ایرانی محسوب نمی‌شود، بلکه مادر باید درخواست اخذ تابعیت فرزند را بدهد. روند این درخواست هم مشخص نیست البته اگر طبق روال اوایل سال‌های دهه 1360 باشد که مادران ایرانی بر اساس تفسیر بند4 ماده 976 قانون مدنی برای فرزندانشان درخواست تابعیت و شناسنامه می‌کردند، یک پروسه طولانی و پر زحمتی خواهد بود.

    **«تعطیلی پنج‌شنبه» به نفع گردشگری

    روزنامه دنیای اقتصاد درگزارشی با عنوان ««تعطیلی پنج‌شنبه» به نفع گردشگری» آورده است: اخیرا طرحی در مجلس مطرح شده است که ادارات مراکز استان‌ها دو روز در هفته تعطیل باشند. برخی نمایندگان مجلس با ارائه این طرح پیشنهاد داده‌اند روز پنج‌شنبه تمام مراکز اداری، آموزشی و قضایی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها مانند تهران تعطیل شوند.

    در حال حاضر نیز این طرح در اختیار هیات‌رئیسه مجلس قرار داده شده تا در کمیسیون اجتماعی بررسی‌های لازم روی آن انجام گیرد و برای تصویب به صحن علنی پارلمان ارائه شود؛ طرحی که به باور بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی و گردشگری، قدم بزرگی در ساماندهی تعطیلات خواهد بود و می‌تواند نخستین گام ساماندهی تعطیلات در کشور به حساب‌ آید تا گام‌های بعدی در راستای این ساماندهی صورت گیرد.  در این میان، کارشناسان گردشگری معتقدند این طرح می‌تواند به توسعه گردشگری داخلی نیز کمک کند؛ چراکه با دو روزه شدن تعطیلات می‌توان به توسعه گردشگری داخلی رسید و مردم زمان بیشتری برای سفر خواهند داشت.  با این همه برخی از نمایندگان مجلس بر این عقیده‌اند چنین طرحی کامل نیست. آنها بر این باورند که اجرای کامل ساماندهی تعطیلات باید به گونه‌ای باشد تا هم تعطیلات آخر هفته به دو روز برسد و هم تعطیلات رسمی به گونه‌ای در نظر گرفته شود که به تعداد تعطیلات سالانه اضافه نشود. در این شرایط است که وجود چنین طرحی خواهد توانست در بهبود اقتصاد و البته گردشگری داخلی کشور کمک مطلوبی کند.

    **ائتلاف نانوشته برای ریاست

    روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «ائتلاف نانوشته برای ریاست» نوشت: بالاخره روز موعود فرا رسید. موعد آخرین نبرد درون‌پارلمانی نمایندگان مجلس دهم تا با رای‌گیری در جلسه علنی صبح امروز مجلس روشن کنند که رییس کیست! تا معلوم کنند بالاخره محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید می‌تواند لااقل در این یک ‌سال پایانی از عمر مجلس اعتدالی دهم، علی لاریجانی را پس از 11 سال ریاست از «سریر پارلمانی» به زیر بکشد یا لاریجانی همچنان در این یک ‌سال باقی‌ مانده نیز همچون 3 سالِ سپری ‌شده از مجلس دهم و 2 دوره 4 ساله پیش از آن در مجالس اصولگرای هشتم و نهم، بر مجلس ریاست خواهد کرد!

    البته کشف پیروز بزرگِ «دوئل عارف - لاریجانی»، این نبرد سخت و نفسگیر که ابعاد و زوایای پیدا و پنهانش را در گزارش روزهای پیش بررسی کردیم، مهم‌ترین مساله در این شطرنج سیاسی است و حتی بی‌راه نیست اگر بگوییم چگونگی پر شدن 11 جای خالی دیگر هیات رییسه مجلس در اجلاسیه چهارم مجلس دهم، به ‌نحوی تابعی است از اینکه پاسخ به آن پرسش اساسی، «لاریجانی» خواهد بود یا «عارف». با این حال اما یافتن آن 11 جای خالی دیگر نیز به ‌اصطلاح خالی از اهمیت نیست. به‌ ویژه آنجا که بحث 2 کرسی مهم نواب رییس به میان می‌آید، چنانکه در 3 سال گذشته نیز شاهد بودیم، باید منتظر رقابتی بسیار جدی و نفسگیر میان فراکسیون‌ها و جناح‌های مختلف در پارلمان باشیم. رقابتی که شاید حتی از برخی جوانب، بیش از آن دوئل اصلی میان عارف و لاریجانی، انگیزه‌های جناحی و فراکسیونی نمایندگان را تقویت کند. به یاد بیاورید تلاشی را که طیفی خاص از اصولگرایان مجلس، یعنی آن گروه از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در فراکسیون نمایندگان ولایی از همان روزهای نخست مجلس دهم به کار بستند تا مانع از رای‌آوری علی مطهری به عنوان یکی از دو نایب‌رییس مجلس شوند.

    **بازیگرانی که باید پول‌های مشکوک را پس بدهند

    روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان «بازیگرانی که باید پول‌های مشکوک را پس بدهند»می نویسد: افکار عمومی در حالی به استقبال دادگاه‌های بانک سرمایه می‌رود که مدت‌هاست با بحث پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی و اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان توسط افرادی از قبیل حسین هدایتی، هادی رضوی و محمد امامی آشناست. احسان دلاویز نام جدیدی است که حالا در کنار این افراد در جریان دادگاه‌های بانک سرمایه مطرح می‌شود. او البته جزء برادران دلاویز است که در نفت و صندوق‌های بازنشستگی، افراد شناخته‌شده‌ای هستند و از دوران رئیس‌جمهور اسبق، در صدر منصب‌های مدیریتی و مشورتی قرار داشته‌اند.

    حداقل سه سال است که بین اهالی سینما و چهره‌های مشهور، افراد ذی‌نفع از ورود چنین پول‌هایی به سینما و شبکه نمایش خانگی، نامشروع بودن منابع مالی پروژه‌ها را با قاطعیت رد کرده‌اند. حالا صدور حکم برای حسین هدایتی و قرائت کیفرخواست هادی رضوی که در آن اشاراتی به احسان دلاویز و محمد امامی هم شده است، تقریبا چون و چرایی برای انکار باقی نگذاشته است. به‌طور قطع ادامه روند دادرسی‌ها جو روانی جامعه را علیه چهره‌های مشهور سینمای ایران به‌شدت سنگین‌تر خواهد کرد. هنرپیشه‌هایی که با تلاش برای تولید استدلال و استفاده از شهرت اجتماعی‌شان سعی داشتند لزوم جلوگیری از ورود چنین پول‌هایی به سینما و شبکه نمایش خانگی را انکار کنند و همین‌طور مسئولان دولتی که هر قدر روی لزوم نظارت توسط دولت در مبادی ورود سرمایه‌ها به سینمای ایران تاکید شد. آنها همچنین گفتند که چنین نخواهیم کرد و همچنان از سینمای خصوصی و لوازم آن که آزادی گردش سرمایه است، حمایت خواهیم کرد. حالا همگی زیر ضرب افکار عمومی و احتمالا قانون قرار گرفته‌اند.

    وقتی درخصوص منابع مالی سریال «شهرزاد» غوغایی به پا شد، رضا کیانیان گفت: «بعضی از همراهانم مدعی هستند، منابع مالی سریال «شهرزاد» پاک نیست و در نتیجه از من پرسیدند چرا پذیرفتم که در فصل دوم این سریال بازی کنم؟ من ابتدا خواهش می‌کنم، درستی این مطلب را روشن کنند و دلایل مستند خود را مبنی بر این ادعا ارائه کنند» وی سپس حتی حضور امامی به‌عنوان سرمایه‌گذار فصل دوم را زیر سوال برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط