فونیکسریمکسبهتام

در تولید نه غر زده‌ایم نه بهانه گرفته‌ایم

مشکلات دولت را هم حل می‌کنیم

عصر خودرو- یک تولید کننده با اشاره به دلایل موفقیتش در امر تولید گفت: علیرغم این مشکلات برای موفقیت در کارمان نه غر زده‌ایم و نه بهانه گرفته ایم، اما برخی تولید‌کنندگان اهل کار نیستند و مدام بهانه گیری می‌کنند.

در تولید نه غر زده‌ایم نه بهانه گرفته‌ایم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، این روزها علیرغم بسیاری از مشکلات ریز و درشتی که بر سر راه تولید قرار دارد، جوانانی هستند که با ایمان واقعی قدم در راه تولید می‌گذارند و بدون اینکه در مسیر صعب‌العبور تولید خم به ابرو بیاورند، با تمام توان این مسیر را به امید آینده‌ای روشن برای خود و کشورشان طی می‌کنند.

    یک گروه تولیدکننده  موتورسیکلت برقی در کشورمان،  مانند بسیاری تولیدات داخلی توسط تعدادی از جوانان سرزمین‌مان ایران ایجاد شده  چنانچه امروز این گروه تولیدی مدعی تولید موتور برقی تولید داخل در کشور است.

    محمد ابوطالبی 32 ساله مدیر تولید این شرکت تولید کننده موتور برقی می‌گوید:  شرکت‌‌های مختلف عرضه کننده موتور برقی در کشور وجود دارد که از مدت‌ها پیش از ما هم به این کار مبادرت داشتند، اما تفاوت ما با آنها در این است که  80 درصد قطعات مورد نیازمان را در داخل تولید می‌کنیم، در حالی که دیگر شرکت‌های تولید کننده موتور برقی در کشورمان تاکنون فقط مونتاژ کار  بوده‌اند.

    این کارآفرین می‌گوید، با مهندسی معکوس موفق به ساخت قطعات مختلف موتور برقی شده‌ایم و امروز علیرغم تحریم‌ها، مشکلات تامین ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، موفق به تولید موتور برقی در کشور شده‌ایم که 80 درصد قطعات آن در داخل تولید می‌شود  و به آینده کارمان هم بسیار امیدواریم.

    در ادامه، گفت‌وگو با ابوطالبی مدیر تولید این شرکت تولید‌کننده موتور برقی آمده است:

    فارس: چگونه به فکر تولید موتور برقی افتادید و به چه دلیل اقدام به تولید این محصول کردید؟

    ابوطالبی: کار ما یک کار تیمی و گروهی است، بعد از اینکه ایده تولید موتور برقی شکل گرفت از حدود 5 سال پیش تحقیقاتی میدانی خود را در مورد وسایل نقلیه الکترونیکی مخصوصا موتور برقی آغاز کردیم و با تامین زیرساخت‌های لازم آرام آرام اقدام به تولید این محصول کردیم و در نهایت از 2 سال پیش این محصول را به بازار عرضه کردیم.

    ابوطالبی: خیر ما یک شرکت کاملا خصوصی هستیم و برای کارمان هم از هیچ وام بانکی استفاده نکردیم، اصولا اعتقادی به دریافت تسهیلات بانکی با سودهای بالا نداریم، زیرا توان پرداخت سود تسهیلات را نداریم، هیچ تولید‌کننده‌ای هم توان پرداخت سودهای بانکی را ندارد، بنابراین همان طور که تولیدمان را بدون وام بانکی به ثمر رساندیم ، محصولاتمان را هم قسطی نمی‌فروشیم. ما با ظرفیت کمتر کار می‌کنیم اما بصورت حقیقی کار می‌کنیم تا دچار مشکلات مالی نشویم.

    فارس: هزینه تولید را چگونه تامین کردید؟ وابستگی به شرکت دولتی داشتید یا اینکه وام بانکی دریافت کرده‌اید؟

    * انتظار کمک از دولت موجب عقب افتادگی می‌شود

    ما هیچ نیازی به دولت نداریم،  کمک از دولت قطعا موجب عقب افتادگی است، فقط دولت به ما بگوید که مشکلش چیست تا آن را برطرف کنیم. کارخانه تا الان یک ریال هم وام نگرفته و از امتیاز دانش بنیانی هم استفاده نکرده‌ایم، فقط و فقط با اتکا به خود و نیروهایمان و تلاش و سخت‌کوشی کار را ادامه داده‌ایم.

    فارس: به هرحال این کار نیازمند  سرمایه است؟ با چقدر سرمایه کار را آغاز کردید؟

    ابوطالبی: سرمایه را یکجا  برای این کار جمع نکردیم ، آرام آرام کار را شروع کردیم و به مرور سرمایه را تامین  و وارد پروژه کردیم، البته من  با کار تولیدی بیگانه نبودم و با توجه به اینکه پدرم قطعه‌ساز بود، بنابراین با فضای یک کار تولیدی صنعتی آشنا بودم.

    قطعا هر مجموعه تولیدی نیازمند سرمایه است اما ما هم سعی کرده‌ایم با کاهش هزینه‌ها، هزینه‌های تولید را مدیریت کنیم. در حال حاضر هم قالب صنعتی مورد نیاز کار را در داخل ساختیم و همین موجب کاهش بخشی از هزینه‌های ما شد.

    فارس: مشکل دولت را حل کنید؟ مثلا شما کدام مشکل دولت را می‌توانید حل کنید؟

    ابوطالبی: مشکل ترافیک و آلودگی هوا را،  راه حل آن استفاده از موتور برقی است. موتور برقی وسیله بسیار مناسب برای طی کردن مسافت بین منزل تا محل کار است. اتفاقا برخلاف تصور عمومی این وسیله جایگزین استفاده از موتور بنزینی نیست، بلکه جایگزین مناسبی برای استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و حتی مترو است. استفاده از این وسیله بسیار راحت است، سرعت آن بالا نیست، بنابراین چندان خطرزا نیست و از آنجایی که آلودگی محیطی هم ایجاد نمی‌کند، وسیله بسیار مناسبی برای تردد است.

    فارس: چرا موتور برقی را برای تولید انتخاب کردید؟

    ابوطالبی: این وسیله کوچک حمل و نقل وسیله بسیاری مناسبی است که هم موجب کاهش ترافیک و هم کاهش آلودگی هوا می‌شود، بنابراین با توجه به دو معضل بزرگ ترافیک و آلودگی هوا تولید این نوع موتور را در کشور بسیار مناسب ارزیابی کردیم. ضمن اینکه استفاده راحت و هزینه استهلاک و خرابی آن نسبت به موتورهای بنزینی بسیار پایین‌تر است. 

    از طرفی هزینه مصرف انرژی آن بسیار ارزان‌تر از بنزین است و در هر بار نهایتا با صرف هزینه 250 تومانی شارژ می شود که با این هزینه می‌توان مسافت 50 تا 60 کیلومتر را طی کرد، بنابراین هزینه مصرف برق آن در هر ماه در نهایت 10 هزار تومان  می‌شود.

    فارس: شما مدعی تولید داخلی این محصول هستید، یعنی هیچ قطعه‌ای را برای تولید موتور برقی وارد نمی‌کنید؟

    ابوطالبی: خیر این گونه که نیاز به واردات هیچ قطعه‌ای نداشته باشیم. به هرحال مجبور هستیم، برخی قطعات را وارد کنیم، اما نکته مهم آن است که  ما 80 درصد از قطعات مورد نیاز این محصول را در داخل تولید می‌کنیم، در حالی که هیچ کدام از شرکت‌های عرضه کننده موتور برقی در کشور قطعات مورد نیازشان را تولید نمی‌کنند و آنها قطعات را وارد و در در داخل کشور اقدام به مونتاژ می‌کرده‌اند، اما ما با توجه به اینکه قطعات را داخل تولید کردیم، مدعی هستیم که که یک تولید داخلی را راه‌اندازی کرده‌ایم.

    فارس: قطعات وارداتی شما از کجا تامین می‌شود؟

    ابوطالبی: قطعات مورد نیاز تولید موتور برقی را از چین وارد می‌کنیم.

    فارس: با توجه به تحریم‌ها مشکلی برای واردات ندارید؟

    ابوطالبی: خیر برای تامین قطعات مورد نیاز مشکلی نداریم، البته دلیل آن هم نیاز کم ما به واردات است، زیرا  با مهندسی معکوس ما توانستیم قطعات را در داخل کشور تولید کنیم و اکنون نیاز وارداتی ما بسیار اندک است.

    اما تحریم‌ها و به دنبال آن افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت قطعات وارداتی شد و در نتیجه روی قیمت تمام شده موتور برقی تاثیر گذاشت و ما هم از سال گذشته تا کنون تغییراتی در قیمت عرضه محصول خود داشته‌ایم.

    فارس: طراحی موتور را خود شرکت انجام داده و یا از طراحی‌های موجود استفاده شده است؟

    ابوطالبی: خیر موتور طراحی ما نیست، از روی یکی از نمونه‌های خوب و موفق خارجی و با طراحی معکوس نمونه خود را طراحی کردیم. در مجموع کل قطعات را مهندسی معکوس کردیم و در واحد تحقیق و توسعه تمام ایرادات را بیان و برطرف کردیم.

    البته نمونه مورد نظر ما در تمام نقاط ایران آزمایش شد و پس از اینکه برای تمام نقاط آب‌و هوایی ایران جواب مثبت از آن  نمونه گرفتیم، اقدام  به طراحی معکوس آن مدل کردیم و در نهایت با طراحی معکوس به طراحی مورد نظر دست یافتیم و اکنون نمونه تولیدی را به بازار عرضه می‌کنیم؟

    فارس: در حالی که اکثر تولید‌کنندگان از وضعیت تولید در کشور گلایه‌مند هستند و تعدادی از کارگاه های تولید کوچک در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند، شما چگونه در این شرایط کار تولیدی را انتخاب کرده‌اید؟

    ابوطالبی: بعضی از تولیدکنندگان دنبال غُر زدن هستند و اهل کار نیستند و اغلب بهانه‌گیری می‌کنند. مشکلات زیاد است اما با دست روی دست گذاشتن قابل حل نیست بهرحال باید تلاش کرد تا مشکلات از سر راه برداشته شود.

    برای صادرات محدودیتی نداریم اما باید تقاضای آن ایجاد شود. در قدم اول هدف ما کشورهای همسایه هستند بخصوص کشورهایی که برای تامین بنزین مشکل دارند. فارس: تاکنون موفق به صادرات شده‌اید و اگر نه چه برنامه‌ای برای این کار دارید؟

    صادرات محدودی هم به عراق داشته‌ایم و در حال افزایش آن هستیم. یکی از اهداف ما صادرات قطعات است تا شرکت‌هایی که تمایل به تولید دارند از قطعات ما استفاده کنند بدین ترتیب ما هم می‌توانیم صادرات موتور برقی را داشته باشیم و هم صادرات قطعات و از آنجا قیمت تمام شده محصول کامل صادراتی در کشوری که به آن قطعات را صادرکرده‌ایم، قطعا بالاتر از محصول کامل صادراتی ما می‌شود بنابراین در رقابت صادراتی ضمن اینکه قطعات خود را فروخته‌ایم ما پیروز می‌شویم و به دلیل ارزان بودن محصول صادراتی محصول ما قطعا محصول صادراتی ما خریدار بیشتری خواهد داشت.

    ما به دنبال توسعه صنعت موتور برقی هستیم و رسیدن به این هدف به تنهایی ممکن نیست بنابراین باید رقبای ما هم در بازارها حضور داشته‌ باشند و محصولاتشان را عرضه کنند. وقتی یک شرکت برای محصولش تبلیغ می‌کند، همین تبلیغ می‌تواند موجب به شناسایی موتور برقی شود و قطعا تبلیغات آن به نفع ما هم خواهد بود.

    اکنون در کشور موتور برقی بازار وسیعی دارد و ظرفیت بازار بسیار بالاست فقط  باید این محصول به مردم معرفی شود تا با توجه به مزایا مردم آن را انتخاب کنند.

    * محدودیت‌های که از سال گذشته در مورد واردات به وجود آمد چه تاثیری در کار شما داشت؟

    برای ما بطور خاص تفاوتی نداشت، اما قیمت تمام شده کالا را برای رقبای ما افزایش داد. البته مشکل آنها در این بود که بخش زیادی از قطعات را وارد می‌کردند و در نتیجه با افزایش قیمت ارز قیمت واردات قطعات هم افزایش یافت و در نهایت قیمت کالای تولیدی آنها هم بالا رفت، اما از آنجا که وابستگی ما به واردات بسیار کمتر از رقبا بود خوشبختانه محدودیت واردات چندان بر کار ما تاثیر نگذاشت.

    * فارس: هدف واقعی شما از راه‌اندازی یک کار تولیدی چه بوده است؟

    ابوطالبی: تولید داخلی و کاهش وابستگی ضمن اینکه با این کار می‌توانستیم اشتغال ایجاد کنیم و هم اکنون در شرکت تولیدی ما حدود 80 نفر به صورت مستقیم اشتغال به کار دارند.

    البته ما برنامه های بسیار خوبی برای توسعه شرکت داریم و در صورت تحقق اهداف قطعا ظرفیت اشتغال بالایی حتی تا هزار نفر ایجاد می‌شود.

    به هرحال موتور برقی با توجه به مصرف پایین انرژی و همچنین استفاده از انرژی برق الودگی به هوا منتقل نمی‌کند و با توجه به مشکلات آلودگی هوا این وسیله می‌تواند با جایگزین شدن موتورهای بنزینی نقش موثری را در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

    موتور برقی وسیله‌ای است که برای همگان شناخته شده نیست، اما وسیله‌ای که استفاده از آن بسیار راحت است و در بسیاری از کشورها مثل چین و ترکیه جایگاه خود را در بین مصرف‌کنندگان یافته است و اگر در ایران هم به خوبی شناسانده شود، قطعا ظرفیت بسیار بالایی برای تولید آن فراهم است و می‌توان در مورد آن سرمایه‌گذاری کرد.

    * فارس: چه توصیه‌ای به جوانان دارید؟

    ابوطالبی: هیچ موفقیتی بدون تلاش بدست نمی‌آید،‌موفقیت در هر کاری به سختی امکان‌ پذیر است و اگر برای آن تلاش نکرد قطعا دستیابی به موفقیت امکان‌پذیر نخواهد بود. مشکلات همیشگی است، اما نباید از مشکلات برای خودمان سد بسازیم و حرکت نکنیم با حرکت است که می‌توان مشکلات را شناخت و راه‌حل آن را رفع کرد اگر برای هر کاری انگیزه وجود داشته باشد، حتی اگر با سختی‌ها مواجه شویم آن را تحمل خواهی کرد و به رو به جلو حرکت خواهی کرد. باید ما جوانان کشورمان را آباد کنیم و راهی جز این وجود ندارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو