فونیکسریمکسبهتام

لیفان۸۲۰ صفرکیلومتر در برابر تویوتا کمری دست‌دوم؛

تقابل اصل و بدل !

عصر خودرو -در حدود ۴ سال پیش کرمان خودرو یک سدان خانوادگی سایز متوسط تحت عنوان «لیفان ۸۲۰» را به بازار عرضه کرد که این خودرو در ابتدای امر با قیمت ۸۲ میلیون تومانی به دست خریداران رسید و حال یک سالی می‌شود که بنا به دلایل متعدد، دیگر روی خط تولید این خودروساز قرار ندارد.

تقابل اصل و بدل !
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  اما با این‌حال هنوز هم نمونه‌های صفرکیلومتر مدل 1397 این خودرو را باقیمتی در حدود 270 میلیون تومان می‌توان در بازار آزاد خریداری کرد و این در حالی است که با همین بودجه، تویوتا کمری دست‌دوم نیز پیش روی شما قرار می‌گیرد. خودرویی که از پلت فرم آن برای ساخت لیفان 820 استفاده‌شده و درواقع شالوده کلی این محصول چینی، همان تویوتا کمری محبوب بازار کشورمان است. اما ببینیم که خرید کدام‌یک از این دو خودرو، حرکتی معقول‌تر است؟
پلت فرم و ظاهر
پلت فرم به‌کاررفته در سه نسل XV30، XV40 و XV50 تویوتا کمری، چیزی است که تحت عنوان Toyota K شناخته می‌شود و در بسیاری از محصولات سواری تویوتا و لکسوس به‌کاررفته است. محور فعال جلو، موتور عرضی جلو، سیستم تعلیق مک فرسون و...، ازجمله موارد مشترک بین تمام خودروهایی است که از این پلت فرم استفاده می‌کنند، که لیفان 820 نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع در بخش فنی و مواردی مثل زیربندی، شاسی، موتور و... کمری XV40 و لیفان 820 بسیار شبیه یکدیگر هستند و حتی ازنظر ابعاد نیز این تشابه تکرار می‌شود. اما اگر بخواهیم در جزئیات اعداد دقیق‌تر شویم، باید گفت که طول لیفان 5 سانتیمتر بلندتر و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 1.5 و 2 سانتیمتر بیشتر از خودروی معیار، یعنی کمری است. اما در بحث ظاهر و طراحی، هرچند که کمری در دورانی که به بازار عرضه شد جزو خودروهای خوش‌چهره و مدرن به شمار می‌رفت و طراحی آن حداقل در ایران طرفداران فراوانی داشت؛ اما باگذشت بیش از یک دهه از حضور این خودرو در ایران و با توجه به استفاده از آن در ناوگان تاکسیرانی که تأثیر منفی واضحی روی پرستیژ این خودرو داشت، با توجه به این‌که دوره طراحی 820 تقریباً به نیم دهه پیش بازمی‌گردد و البته مبحث ظاهر هر خودرو امری کاملاً سلیقه‌ای است، اما می‌توان قاطعانه گفت که 820 باوجود سبک طراحی مدرن‌تر و استفاده از المان‌هایی مثل چراغ‌خطرهای LED، دیلایت های جلو و...، خودروی نونوار تری به شمار می‌آید.

کابین
فضای داخلی 820 بسیار شبیه به کمری XV50 طراحی‌شده است که در قیاس با XV40 هرچند که نمی‌توان به‌طورقطع راجع به برتری آن نظر داد، اما به‌طورکلی شمایلی مدرن‌تر دارد. کمری XV40 عمدتاً در سه تیپ GL، GLX و SE در بازار کشورمان حضور دارد که از بین این سه، اگر تیپ GLX را انتخاب کنیم می‌توان گفت که ازنظر امکانات چندان تفاوتی با 820 ندارد. هرچند که نمایشگر لمسی، سوئیچ هوشمند و ESP ازجمله مهم‌ترین امکاناتی است که در لیفان 820 وجود دارد و کمری فاقد آن‌هاست و همچنین مواردی مثل پرده عقب برقی، حس‌گر جلو و... نیز ازجمله برتری‌های امکانات کمری نسبت به 820 است. ضمن این‌که به‌طورکلی مدیریت فضای داخلی در تویوتا بهتر صورت گرفته ولی می‌توان صندوق بار 820 را جادارتر دانست.


بخش فنی
همان‌طور که گفته شد، موتور این دو خودرو در ظاهر و حتی خروجی شباهت فراوانی دارند. درواقع اگر درب موتور هردوی این خودروها را در کنار هم بالا بزنید، خواهید دید که همان موتور 2AZ-FE دقیقاً برای لیفان 820 نیز تکرار شده است. اما نکته جالب در مورد این دو خودرو، اختلاف 1 اسب بخاری قدرت و 3 نیوتن متری گشتاور بین کمری و 820 است و سنگین‌تر بودن ترازو به نفع لیفان است که این موضوع می‌تواند به دلیل تفاوت مپینگ ECU و سیاست‌های کلی تیم مهندسی تویوتا و لیفان باشد. تفاوت بعدی این دو خودرو، وجود گیربکس 5 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک در تویوتا کمری و 6 سرعته تیپ ترونیک در لیفان 820 است که البته باید گفت، گیربکس تویوتا عملکردی به‌مراتب هوشمندتر از لیفان دارد ولی یک ضریب دنده بیشتر در محصول چینی، سواری کم تنش‌تری را خصوصاً در جاده برای شما به همراه خواهد داشت. ضمن این‌که مصرف سوخت در کمری کمتر اعلام‌شده و دنده ششم در گیربکس لیفان بیشتر شبیه به اوردرایو عمل می‌کند و در مسیرهای جاده‌ای به‌محض اعمال کمترین فشار به پدال گاز، گیربکس دنده را به سمت 5 یا کمتر معکوس می‌دهد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو