فونیکسریمکسبهتام

محدودسازی تولید خودروهای دیزلی و اجرای طرح کهاب، راهکار کاهش آلاینده ازن

عصر خودرو- مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلاینده ازن محدودسازی تولید خودروهای دیزلی و اجرای طرح «کهاب» در جایگاه‌های عرضه سوخت است، گفت: در این شرایط وزارت نفت باید تسهیلاتی برای اجرای این طرح تخصیص دهد و سایر دستگاه‌ها نیز در این راستا همکاری کنند.

محدودسازی تولید خودروهای دیزلی و اجرای طرح کهاب، راهکار کاهش آلاینده ازن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، شینا انصاری در یک برنامه رادیویی درباره نقش سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت آلودگی هوا گفت: این سازمان به علت جایگاه حاکمیتی و نظارتی خود مطابق با قوانین برنامه‌ای و موضوعی به پایش و سنجش آلاینده‌ها در 31 استان کشور و اطلاع رسانی درخصوص آن‌ها می پردازد.

    مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست کنترل، مدیریت و مهار آلاینده را وظیفه دیگر این سازمان ذکر و اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست سیاست‌های مختلفی از جمله ارتقای خودروها، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و معاینه فنی را در چارچوب کارگروه ملی آلوگی هوا پیگیری و اعمال می‌کند.

    انصاری درباره شاخص حداکثری میزان ازن توضیح داد: سامانه ملی پایش کیفی هوا در کل کشور وجود دارد. اینکه شاخص بالای 200 در ایستگاه شهر ری را به کل شهر تهران تعمیم دهیم درست نیست و عملا باعث تبعات اجتماعی می‌شود. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرد تا اندازه‌گیری شاخص‌ها به‌صورت منطقه‌بندی انجام گیرد تا اقدامات احتیاطی بر اساس آن انجام شود.

    مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طرح‌های زوج و فرد، تعطیلی مدارس و محدودیت واحدهای صنعتی و برخی پروژه‌های عمرانی در شرایط اضطراری و هشدار آلودگی هوا اعمال می‌شود اما این اقدامات علاج واقعی آلودگی هوا نیستند و رفع آلودگی هوا نیازمند اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های بلند مدت است.

    انصاری با بیان اینکه عمده منابع انتشار آلاینده‌ها موتور سیکلت‌های کاربراتوری و خودروهای دیزلی هستند، گفت: در صورت استمرار این آلاینده‌ها و پیش‌بینی سازمان هواشناسی اقدامات مدیریتی انجام می‌شود. یکی از راهکارهای بلندمدت پیش‌بینی شده برای کاهش آلاینده‌های هیدروکربنی محدودسازی تولید خودروهای دیزلی و اجرای طرح «کهاب» در جایگاه‌های عرضه سوخت است تا انتشار بخارات بنزین به عنوان منبع انتشار هیدروکربن‌ها محدود شود بنابراین وزارت نفت باید تسهیلاتی را برای اجرای این طرح تخصیص دهد و سایر دستگاه‌ها نیز در این راستا همکاری کنند.

    در ادامه این برنامه رادیویی محمد صادق حسنوند - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران - درباره خطرات آلاینده‌های هوا برای سلامتی انسان اظهارکرد: طبق مطالعات سازمان‌های معتبر جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوای ایران هفتمین عامل مرگ است و تعداد مرگ منتسب به کل آلودگی هوا در کل دنیا حدود 7 میلیون نفر است.

    وی اثرات آلاینده‌ها بر سلامت انسان را به‌شدت متنوع دانست و گفت: این اثرات از حملات آسم و بیماری‌های تنفسی تا مرگ را شامل می‌شود. بیشترین صدمات آلودگی هوا مختص کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع دو، افراد بالای 60 سال و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی است.

    حسنوند در پایان اظهارکرد: اگر مقدار هشت ساعته آلاینده ازن از استاندارد خود بالاتر رود اثرات بیشتری خواهد داشت. استاندارد قبلی ما برای ازن شاخص 51 بود اما در حال حاضر بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا این عدد به 70 رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو