فونیکسریمکسبهتام

تحقق تاکسی‌های هیبریدی شاید نسلی دیگر

عصر خودرو- پیر و فرسوده شدن ناوگان تاکسیرانی درون شهری که بخش عمده آن بیش از ۲۰ سال و شاید بیشتر از عمر آنها می گذرد باعث آلودگی هوا، کند شدن حمل و نقل درون شهری، تحمیل هزینه‌های زیاد بر تاکسی‌داران و بی‌انگیزگی آنها برای ادامه این شغل باعث شد تا دولت در سال ۱۳۹۶ براساس قانون "هوای پاک" وزارت کشور را مامور نوسازی ناوگان تاکسیرانی با واردات خوروهای هیبریدی کند.

تحقق تاکسی‌های هیبریدی شاید نسلی دیگر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، به موجب ماده 9 قانون " هوای پاک"مصوب تیرماه 1396، وزارت کشور موظف شد با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی( گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را در مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (6) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

    اما با وجود گذشت سه سال از تصویب این قانون نه تنها هنوز از تاکسی‌های هیبریدی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت خبری نیست بلکه بالا رفتن قیمت خودروها داخلی و خارجی باعث شده تا نوسازی ناوگان‌های تاکسیرانی با وامهای که مسئولان استانی در این زمینه در نظر گرفته اند نیز غیر ممکن شود.

    از طرفی تاکسی های فرسوده موجود نیز هر روز به دلیل عمر زیاد و بالا بودن هزینه های قطعات و تعمیرات آنها از رده خارج می شوند، طوریکه هم اکنون شمار زیادی از رانندگان ناوگان های تاکسیرانی شهری بیکار شده و برای تامین زندگی خود با مشکل روبرو هستند.

    خالی شدن خیایان ها از تاکسی های کد دار باعث شده تا زمینه برای جولان دادن خودروهای مسافرکش شخصی فراهم شود و آنها با افزایش خودسرانه کرایه و مسائل و مشکلاتی جانبی که بوجود می آورند باعث نارضایتی مردم و شهروندان شوند.   

    طوریکه کمبود تاکسیهای درون شهری این روزها به یکی از چالش های مهم فراروی شهروندان بوشهری تبدیل شده و از طرف دیگر امنیت شغلی رانندگان تاکسی های رسمی و کد دار را با تهدید جدی روبرو کرده است.

    خیابان های خالی از تاکسی‌های کد دار

    شهروند بوشهری گفت: در یکی دو سال اخیر فعالیت تاکسی های کد دار زرد رنگ در این شهر کمرنگ شده و بیشتر جا به جایی های درون شهری با استفاده از خودروهای مسافرکش شخصی انجام می شود.

    محبوبه افرند افزود: همان تاکسی های انگشت شماری نیز که در برخی خیابان های شهر وجود دارند به علت فرسودگی و از کار افتادگی سیستم خنک کننده (کولر) آنها برای مسافران جذاب نیست.

    وی اضافه کرد: استفاده از مسافرکش های شخصی نیز مشکلات خاص خود را دارد بویژه برای بانوان زیرا برخی رانندگان خودروهای شخصی صلاحیت برای فعالیت در این زمینه را ندارند و باعث آزار و اذیت مسافران می شوند.

    این شهروند بوشهری ادامه داد: هوای گرم در بیشتر روزهای سال و از طرفی باران و سیلاب در زمستان باعث می شود تا مسافران درون شهری در بوشهر حوصله منتظر ماندن برای رسیدن تاکسی های کم تعداد را نداشته باشند و به ناچار از خودروهای شخصی استفاده کنند که آنها هم به صورت دلخواه قیمت کرایه را بالا می برند که در برخی موارد به بحث و دعوا بین راننده و مسافر می انجامد.

    دیگر شهروند بوشهری گفت: در شب ها فعالیت تاکسی ها در این شهر بسیار محدود می شود و شهروندان با کمبود جدی در زمینه استفاده از تاکسی های درون شهری مواجه می شوند.

    علی دل افکار افزود: در چنین شرایطی شهروندان رو به استفاده از مسافربرهای شخصی می آورند که این موضوع برای شهروندان در ساعت های پایانی شب مخاطره آمیز است.

    وی یادآورشد: در بیشتر مواقع باید از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده کنند که این روش هزینه های زیادی را بردوش شهروندان تحمیل می کند.

    نوسازی ناوگان، افزایش کرایه‌ها و جمع‌آوری مسافرکش‌های شخصی باعث امنیت شغلی تاکسی‌داران است

    یک راننده تاکسی در بوشهر گفت: امنیت شغلی مهم ترین موضوع برای رانندگان ناوگان تاکسیرانی است که می تواند معیشت آنان را تضمین  اما اکنون حضور مسافرکش های شخصی این مهم را به خطر انداخته است.

    محمد مهرزاده افزود:  برخورد با مسافرکش های شخصی و اعطای تسهیلات با سود پایین می تواند تضمین کننده امنیت شغلی تاکسی‌داران باشد.

    وی ادامه داد: بعد از افزایش کرایه تاکسی ها در سال 96 تاکنون کرایه تاکسی های بوشهر تنها 10 درصد افزایش یافته که این میزان افزایش با توجه به تورم و گرانی قطعات و بالارفتن دستمزد تعمیرکاران و هزینه های روزمره زندگی نیازهای تاکسی داران را تامین نمی کند.

    مهرزاده بیان کرد: این مشکلات باعث شده تا شمار تاکسی های شهری بوشهر از 700 دستگاه در چند سال پیش اکنون به حدود 200 دستگاه کاهش یابد که مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

    دیگر راننده تاکسی در بوشهر اظهارداشت: هزینه نگهداری تاکسی ها به علت عمر زیاد و فرسودگی در شهر بندری و گرم و مرطوب بوشهر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این امر باعث شده تا هزینه و درآمد تاکسی های بوشهر با یکدیگر همخوانی نداشته باشد.

    علی میرزایی افزود: برای نمونه قیمت یک بطری روغن ترمز از 30  به 200 هزار ریال و صفحه کلاچ همراه با هزینه دستمزد تعویض آن به هشت میلیون ریال افزایش یافته این در حالی است که نرخ کرایه تاکسی ها به تناسب افزایش هزینه ها تغییر قابل توجهی نداشته است.

    وی بیان کرد: در حالی که مسئولان شهری در سال گذشته در حال تدارک پرداخت تسهیلات 300 میلیون ریالی برای افزایش شمار تاکسی ها و نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوشهر بودند افزایش یکباره قیمت خودروها مانع از تحقق این مهم شد.

    میرزایی ادامه داد: اکنون در تلاشیم تا با دریافت این تسهیلات شماری از تاکسی های قدیمی از رده خارج شده را تعمیر و به چرخه فعالیت بازگردانیم.

    دیگر راننده تاکسی در بوشهر گفت: تاکسی های شهر بوشهر بسیار فرسوده شده تا جایی که معاینه فنی وضعیت آنها را نامطلوب دیده و گواهی معاینه فنی را صادر نمی کند و رانندگان به ناچار با ترفندهایی گواهی معاینه فنی خودرو را دریافت می‌کنند.

    مهدی ماهینی افزود: راننده های تاکسی از کارمندان و کارگران نیز شرایط ضعیف تری دارند زیرا  قشرهای یاد شده آغاز  هر سال افزایش حقوق دارند  ولی این رویه برای تاکسی‌ها محقق نشده است.

    وی اظهارداشت: برخی کارگران و کارمندان برای جبران کسری هرینه های زندگی اقدام  به مسافرکشی در وقت غیر اداری می‌کنند این در حالی است که رانندگان تاکسی تنها از محل مسافرکشی امرار و معاش دارند.

    ماهینی ادامه داد: باتوجه به اینکه مشتریان مسافربرهای شخصی خانواده ها هستند باید آنها به صورت مناسب ساماندهی شوند و مجوز فعالیت آنها نیز توسط  سازمان تاکسیرانی صادر شود.

    سرنوشت نامعلوم تاکسی‌های هیبریدی

    عضو شورای شهر بوشهرگفت: به موجب ماده 9 قانون "هوای پاک" مصوب تیر ماه سال1396، وزارت کشور موظف شد با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی( گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را در مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (6) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

    اکبر توسلی افزود: باتوجه به نارضایتی گسترده رانندگان تاکسی و اتوبوس و شهروندان و ناتوانی شهرداری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل هزینه های مالی از یک سو و سپری شدن 3 سال از تصویب قانون انتظار می رود پیگیری لازم در مورد ماده 6 و 9 قانون یاد شده درسطح شهر و شهرستان بوشهر انجام شود.

    وی اضافه کرد: استفاده از تاکسی های هیبریدی در کاهش آلودگی هوا بویژه در کلان شهرها نقش بسیار موثری خواهد داشت و به صرفه جویی در مصرف سوخت و نوسازی و مدرن شدن ناوگان حمل و نقل درون شهری کمک خواهد کرد.

    افزایش کرایه، به ضرر تاکسی‌داران است

    رئیس شورای اسلامی شورای شهر بوشهر نیز گفت: این شورا به طور کامل به مشکلات تاکسیداران شهر واقف است و برای حل اساسی مشکلات آنها دغدغه دارد.

    ابوذر دهدار افزود: افزایش کرایه تاکسی بیش از آنکه بار هزینه ای به شهروندان تحمیل کند رانندگان تاکسی را در جذب مسافر با مشکل مواجه می‌کند.

    وی افزود: با افزایش هزینه هر کورس تاکسی به 20 هزار ریال بدون شک یک خانواده برای جابه جایی به جای استفاده از تاکسی های عبوری از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده می کند.

    دهدار اظهارداشت: با این روش خانواده ها با پرداخت هزینه کمتر خدمات بهتری دریافت و از در منزل خود بدون نیاز به حضور در مسیر خط های عبور سوار تاکسی تلفنی یا اینترنتی شده و در مقصد پیاده می شوند.

    وی گفت: در ارتباط با مسافربرهای شخصی نیز تاکنون با برخی از آنها برخورد شده که بزودی با حضور رئیس پلیس راهور در صحن شورا جزئیات این مهم برای مسئولان تاکسیرانی اطلاع رسانی می شود.

    افزایش ناگهانی قیمت خودروها برنامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی را برهم زد

    شهردار بوشهر گفت: درخواست رانندگان بوشهری فعال در حمل ونقل درون شهری استفاده از خودور تیبا در ناوگان تاکسیرانی بود که پلس راهور با این درخواست مخالفت کرده است.

    سید نورالدین امیری افزود: پس از طی فرایند و توافق با بانک عامل پرداخت تسهیلات قیمت خودرو جهش نجومی داشت که این افزایش قیمت منجر به محقق نشدن خرید تاکسی شد.

    وی ادامه داد: در این زمینه رانندگان تاکسی درخواست جدیدی مبنی بر ارائه نیمی از این تسهیلات برای تعمیر و نوسازی تاکسی‌ها را ارائه کردند.

    امیری افزود: اکنون پیگیری برای اختصاص نیمی از 300 میلیون ریال تسهیلات پیش بینی شده شورا برای هر کدام از رانندگان تاکسی‌های فعال برای تعمیر و نوسازی تاکسی‌ها در دست اجراست.

    مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر گفت: در ارتباط با مشکلات فراروی تاکسی های شهر بوشهر یک سری مطالعات با هدف گرفتن ایده های با قابلیت اجرا آغاز شده است.

    عبدالله کردگار افزود: وضعیت خاص اقتصادی کشور باعث شده رانندگان تاکسی نیز مانند سایر قشرها متاثر از این شرایط اقتصادی باشند.

    وی ادامه داد: با این شرایط با هدف کمک به ناوگان تاکسیرانی بیش از 370 حلقه لاستیک با قیمت یارانه ای بین رانندگان تاکسی شهر بوشهر توزیع شده است.

    کردگار یادآور شد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوشهر نیز در مقطعی 300 میلیون ریال تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شد ولی با توجه به افزایش زیاد قیمت خودروها سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر از پرداخت این تسهیلات منصرف شد.

    وی یادآورشد: باتوجه به عدم موافقت پلیس راهور برای استفاده از خورو تیبا در مسیرهای درون شهری ، رانندگان تاکسی تنها قادر به استفاده از یکی از چهار خودرو برلیانس، پژوه 405، سمند و آریو هستند.

    بازگرداندن تاکسی‌های از رده خارج به چرخه فعالیت

    وی افزود: شهر بوشهر نیازمند فعالیت 600 تاکسی است که اکنون تنها حدود 250 تاکسی در سطح شهر فعالیت دارند.

    کردگار یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت ها مقرر شده از محل 15 میلیارد ریال اعتبارات سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و 15 میلیارد ریال آورده بانک تسهیلات 100 تا 150 میلیون ریالی برای پرداخت وام کم بهره به رانندگان تاکسی پرداخت شود.

    وی گفت: با پرداخت این نوع تسهیلات می توان حدود 300 تاکسی خارج شده از خدمات رسانی را در شهر بوشهر فعال کرد.

    کردگار افزود: پرداخت تسهیلات تعمیر و نوسازی به میزان 100 تا 150 میلیون ریالی می تواند تعمیر اساسی تاکسی ها و زمینه خدمات رسانی مطلوب آنها را برای شهروندان بوشهری فراهم کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو